După scandalul legat de grădiniţele propuse din fonduri europene la care municipalitatea ar fi trebuit să contribuie cu sume cuprinse între 70 şi 95% din valoarea totală, Primăria Ploieşti vine cu un nou proiect european care o să genereze cheltuieli extrem de mari pentru bugetul local. După semnarea contractului de finanţare, anunţată marţi, proiectul de realizare a unui terminal multimodal lângă Spitalul Judeţean urmează să aducă o finanţare de circa 52,6 milioane de lei de la UE, dar presupune o contribuţie proprie la aproape acelaşi nivel. Ceea ce, într-un moment în care Primăria se chinuie să găsească sume de ordinul sutelor de mii de lei în bugetul actual, ridică mari semne de întrebare cu privire la oportunitatea proiectului.

 

Un prim semn de întrebare a fost ridicat marţi, odată cu primul comunicat de presă transmis de Primăria Ploieşti cu privire la semnarea contractului de finanţare, în care scria că valoarea totală a proiectului pentru noul terminal multimodal e de circa 98,2 milioane de lei, iar municipalitatea ar fi urmat să aibă o contribuţie proprie de puţin peste un milion. Cum istoria ne-a arătat, când un lucru sună prea bine ca să fie adevărat, că de regulă nici nu e, aşa s-a întâmplat şi acum, iar la scurt timp a apărut o corectură, conform căreia suma totală se menţine, dar cofinanţarea din surse proprii ajunge până la 46,6 milioane de lei, echivalentul a peste 9,7 milioane de euro la cursul actual. Înţelegem că s-a strecurat o eroare în prima informare oficială transmisă, eroare care, coincidenţă sau nu, se dovedea de mare folos pentru imaginea actualului primar, care tocmai semnase contractul de finanţare de la UE. Citiţi AICI mai multe detalii despre proiect şi explicaţiile municipalităţii!

Practic, pentru acest proiect, Primăria ar trebui să acopere aproape jumătate din valoarea totală. Asta, desigur, în momentul actual, presupunând, într-un scenariu optimist, că nu ar apărea pe parcurs cheltuieli neprevăzute, neeligibile la finanţare, penalităţi ori corecţii sau că nu se va întâmpla ca-n 2016, când proiectele nefinalizate la termen au pierdut finanţarea europeană pentru lucrările rămase de executat.

Vorbeam mai devreme despre semne de întrebare. Un mare semn de întrebare se ridică acum cu privire la oportunitatea proiectului. Să zicem că aţi fi un factor de decizie în administraţia locală şi ar trebui să decideţi dacă doriţi un proiect european de aproape 20 de milioane de euro pentru crearea acestui terminal. Sunt bani europeni, proiectul va duce la o eficientizare a transportului public şi, în varianta optimistă, la o fluidizare a traficului, deci putem să presupunem că aţi susţine acest obiectiv de investiţii fără regrete. Dar dacă vi s-ar spune că primiţi doar jumătate din sumă de la UE şi că ar trebui să contribuiţi cu aproximativ peste 9,7 milioane de euro, aţi mai răspunde tot afirmativ?

De fapt nu oportunitatea este problema, pentru că, pe fond, orice investiţie e crucială pentru localitate, orice ban atras din surse externe ajută la dezvoltare. Trecem chiar şi peste criticile legate de aducerea unei potenţiale surse de poluare fonică fix sub geamurile celui mai mare sptital din judeţ, lucru care tot de oportunitate ţine. Trecem şi peste faptul că proiectul e discutat şi amânat de vreo zece ani, dar şi că Ploieştiul, cum-necum, rezistă şi fără terminale multimodale. Nu ne legaăm neapărat de oportunitatea proiectului cât de sustenabilitate, de posibilitatea Primăriei de a-l duce la capăt, fără să-şi compromită bugetul local pe termen scurt sau mediu, fără să afecteze alte cheltuieli importante, fără să blocheze serviciile publice. De bine de rău, în ultimii ani administraţia locală a reuşit să încheie exerciţiile financiare fără datorii, ba chiar în unele cazuri şi cu excedent, însă pe tot parcursul anului, de fiecare dată, lucrurile au scârţâit, au existat blocaje financiare recurente, iar multe investiţii sau chiar cheltuieli de funcţionare au fost sacrificate. Altfel spus, e excelent că Primăria Ploieşti tocmai a atras 52,6 milioane de lei de la Uniunea Europeană pentru o autogară modernă, fie ea şi lângă Spitalul Judeţean. Dar merită asta o cheltuială de 46,6 milioane?

Joomla SEF URLs by Artio