Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Parteneriat pentru Managementul Deşeurilor Prahova a organizat vineri o şedinţă de lucru cu privire la situaţia salubrităţii din cele 36 de localităţi deservite de firma Rosal, în contextul în care cel puţin doi primari, din Ploieşti şi Blejoi, solicită rezilierea contractului. Autorităţile au analizat scenariul unei eventuale rezilieri, explicând că va fi nevoie de aducerea unui nou operator, pe perioadă determinată, timp în care cheltuielile de salubritate ar urma să fie suportate de primării şi recuperate de la cetăţeni printr-o nouă taxă. Primele semnale mai arată şi că, în aceeaşi eventualitate a unei rezilieri şi aduceri a unei firme noi, costurile pentru ridicarea deşeurilor ar putea să crească. Şi cei de la Rosal propun o nouă majorare de tarif, argumentând că de la semnarea contractului şi până acum au intervenit modificări majore.

 

Şedinţa vine după ce, la începutul săptămânii, primarii din Ploieşti şi Blejoi solicitaseră rezilierea contractului, contract care a fost încheiat de ADI, în numele primăriilor, după o licitaţie finalizată în urmă cu aproximativ doi ani şi jumătate. Cei doi primari au fost şi astăzi cei mai vocali, reclamând numeroase abateri ale operatorului de la programul de ridicare a deşeurilor.  "Dacă vedeţi că e o problemă de ce nu renunţaţi, de ce să ne şicanăm reciproc? De ce aibă cetăţenii de suferit? Eu nu înţeleg de ce mai staţi. Dacă vii şi spui «e greu, nu facem faţă, nu ne ajung banii, tariful e mic», de ce să contiuăm? Spunem stop, facem alt contract, în alte condiţii, ne-am mai deşteptat şi noi, toate lucrurile sunt perfectibile, nu există un model pe care să-l iau să-l aplic, pentru că sunt nişte specificaţii", le-a reproşat primarul din Blejoi, Adrian Dumitru, reprezentanţilor Rosal prezenţi în şedinţă. La rândul său, primarul Ploieştiului, Adrian Dobre, s-a răstit la reprezentanţii firmei de salubritate, care propuseseră "un tarif corect", amintindu-le că tarifele au fost majorate acum câteva luni, dar şi că operatorul lucrează în Ploieşti din 2010 şi cunoştea bine situaţia din oraş înainte de a veni la licitaţia organizată de ADI: "Uitaţi-vă în ograda proprie, vedeţi ce disfuncţionalităţi aveţi, nu veniţi că d-astea că «staţi aşa, că ne-am dat seama...». Când aţi licitat unde aţi fost? În momentul în care noi suntem sub asediul gunoaielor, dumneavoastră veniţi să ne faceţi grafice şi cash flow?".

Reprezentanţii operatorului au argumentat că, de la semnarea acordului şi până acum, au apărut modificări substanţiale, cu privire la cheltuieli, care au crescut, dar şi la veniturile prognozate, mai mici în realitate decât în fundamentarea de tarif. Aceştia au mai spus că doresc să activeze în continuare în judeţ şi că au adus oameni din Bucureşti pentru o mai bună coordonare a activităţii, promiţând totodată că activitatea ar fi la un standard mult mai ridicat dacă tariful ar fi ajustat. "Ne confuntăm cu o chestiune simplă, aşa cum şi dumneavoastră administraţi bugete, şi noi administrăm un buget. La momentul în care am intrat în acest contract ne-am făcut socotelile pornind de la nişte date prezentate, dar pe parcurs au apărut elemente care au schimbat aceste date. Am avut în caietul de sarcini un număr de persoane, 436.000, în realitate au fost vreo 255.000. Făcând o analogie, este ca şi cum faci o nuntă, comanzi 100 de meniuri şi se aşează la masă 60 de persoane. Este o chestiune obiectivă, care a generat nişte costuri. Uitaţi-vă un pic pe fundamentarea de tarif, aveam profitul estimat 4,95%, dacă lucrurile mergeau pe veniturile pe care le-am preconizat. Am realizat pe 2017 o pierdere de 9 milioane, costuri suportate de societatea de la Bucureşti din veniturile de pe alte contracte. Anul trecut, pierderea a fost tot de 9 milioane, iar după majorare am avut o pierdere de 3 milioane. A venit taxa AFM, la care nu m-am gândit când am fundamentat tarifele, sunt încă 5,7 milioane de lei care trebuie plătite din cash flow-ul societăţii. Toate lucrurile acestea ne-au dus într-o situaţie extrem de delicată. Dacă se dovedeşte că pe ansamblu, în societate, am o problemă financiară gravă generată de Ploieşti, sigur că o să iau nişte măsuri, n-o să stau aşa de dragul de a fi prins într-un contract, dar, pe de altă parte, nu vreau să pierd Prahova. Eu, ca operator, vreau să fac acest serviciu, să-l aduc la cotele pe care toată lumea să le considere acceptabile şi de acolo să-l îmbunătăţesc", a afirmat reprezentantul Consiliului de Administraţie al Rosal care a luat parte la şedinţa ADI de azi.

Şedinţa de astăzi a fost mai degrabă una tehnică, astfel încât reprezentanţii localităţilor din acest sector din Prahova deservit de Rosal să discute în detaliu problemele semnalate, dar să asculte şi punctul de vedere al operatorului. Mai departe, procedural, s-a convenit ca Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară, cea care gestionează contractele din judeţ pentru ridicarea, transportul şi depozitarea deşeurilor, să transmită către primăriile implicate un raport detaliat privind activitatea firmei de curăţenie, dar şi unul privind notificările transmise de-a lungul timpului. După ce vor avea aceste hârtii, autorităţile locale urmează să convoace şedinţe ale consiilor locale, care să mandateze primarii pentru a vota, în sensul rezilierii sau menţinerii acordului. O şedinţă de AGA în care să se supună acest lucru la vot ar urma să aibă loc undeva la finalul lunii, au mai convenit astăzi autorităţile.

Conducerea ADI a prezentat un scenariu pornind de la ipoteza unei eventuale rezilieri de contract, explicând că, în această variantă, operatorul actual ar mai fi nevoit să lucreze timp de 90 de zile. În acest aşa-zis interval de predare-primire, asociaţia va organiza o negociere directă, pentru contractarea unui nou operator, care să presteze serviciul până la finalizarea unei noi licitaţii. Având în vedere că acest contract va fi pe perioadă determinată, conducerea ADI a explicat că acest nou operator nu va avea nici timpul şi nici capacitatea să intre în contract cu populaţia şi cu agenţii economici, aşa că se va merge pe varianta ca primăriile să plătească lunar către operator tarifele de salubritate şi să recupereze ulterior banii de la contribuabili, prin instituirea unei taxe.

Joomla SEF URLs by Artio