STĂPÂNII AUTORIZAȚIILOR. Circuitul SECRET care întreține haosul urbanistic din Ploiești. Încrengături de interese (Ep.II)

Written by Sebastian IGNAT Category: Dezvăluiri Created: Friday, 09 February 2018 22:04

rudului90Municipiul Ploiești este victima unui cocktail nociv de incompetență și reavoință a factorilor decizionali, al unui aparat administrativ plătit din bani publici menit să deservească cetățeanul contribuabil, nu să-l batjocorească, așa cum se întâmplă zilnic în urbea Aurului Negru. Indolența celor care gestionează problemele complexe ale Ploieștiului se reflectă în imaginea dezolantă a orașului și în nivelul precar al serviciilor publice.
Factorii decizionali par lipsiți de forța și viziunea necesare stabilirii unui traseu previzibil pentru dezvoltarea unitară a unui municipiu care se lăuda, odinioară, cu o forță economică de invidiat.

De fapt, reprezentanții Executivului, primar și viceprimari, par captivi între consilieri și funcționari care încurcă lucrurile, generează blocaje și situații conflictuale fără sens. Această realitate alimentează tensiunea și blazarea fiecărui angajat din instituție. Fapt care afectează comunitatea locală. Și viitorul.

Jupânii birocrației

În timp ce Ploieștiul își plânge de milă, alte aglomerări urbane din România au demonstrat că unde există voință, bună credință și spirit gospodăresc rezultatele nu întârzie să apară. Calitatea vieții cetățenilor și nivelul încasărilor la bugetele locale au crescut exponențial cu performanța managerială a factorilor decizionali și cu seriozitatea corpului administrativ. Nu și la Ploiești, unde în funcții decizionale ajung persoane pentru care interesul personal primează în fața celui general. Grupurile de interese care colcăie în Primăria Ploiești prind curaj de la o zi la alta, devenind vocale și blocând, de fapt, funcționarea și dezvoltarea orașului. Ce se întâmplă astăzi în Ploiești nu mai are legătură cu politica, conturând, în fapt, un sistem transpartinic în care funcționari mai mici sau mai mari dirijează, din umbră, administrarea orașului exclusiv în interes personal.

Sistemul relaționar din umbră

Am demarat, cu câteva luni în urmă, o serie de articole în care prezentam stenograme și realități dintr-o zonă neexpusă des publicului – Direcția de Urbanism din Ploiești. În prim-plan s-a aflat chiar arhitectul-șef al Ploieștiului care a dovedit un comportament cel puțin abuziv față de un antreprenor care nu dorea decât să se respecte legea și, în consecință, să i se respecte drepturile. După apariția articolelor, noi informații nu au întârziat să apară. Ceea ce se întâmplă în cadrul Direcției de Urbanism Ploiești întrece orice imaginație. Arhitectul-șef al instituției, Cristina Herția, nu reprezintă decât un exemplu care statuează un sistem bine pus la punct. Însă nu este vorba numai despre comportamentul doamnei în cauză.

Stenograme halucinante (IV). Cristina Herția, arhitectul-șef al Ploieștiului, nu acordă autorizație de construcție beneficiarului ca să nu moară omul de cancer și copiii lui în accident

Alături de arhitectul-șef, sau poate uneori independent de acesta, stă pavăză un sistem funcționăresc cu conexiuni incredibile în toate direcțiile din administrația locală. Oameni care sunt angajați să pună umărul la bunul mers al urbei își exercită activitatea cu rea-voință, împotriva oricăror norme care pot defini activitatea unui funcționar public aflat în exercițiul funcțiunii. Coportamentul abuziv și discreționar al șefilor și șefuților din primăria Ploiești a distrus nu numai orașul, ci și relațiile de colegialitate, în toate zonele administrative existând o stare de tensiune și neperformanță cauzată, în mod direct, și de acești oameni care își folosesc cu rea-credință pozițiile vremelnice dobândite.

Direcția prietenoasă și construcțiile ilegale

Colegii din presă au dezvăluit, de-a lungul timpului, situații concrete din Ploiești în care autoritățile închid ochii în mod flagrant la dezastrul urbanistic. Construcții ilegale, fără autorizație de construire, gherete care ocupă domeniul public, case întregi apărute peste noapte, reclamații fără răspuns, „mustrări" prietenești din partea Direcției de Urbanism, tovărășii între o parte din funcționărime și antreprenori, traficanți de influență care colcăie pe scările instituțiilor și, nu în ultimul rând, mize financiare mari.

Exemplul 1. Intrarea în „ILEGALITATE”

Jurnaliștii observatorulph.ro au luat în colimator, într-un articol publicat în 12 ianuarie 2018 (LINK), tarabele și gheretele amplasate haotic în perimetrul Gării de Sud din Ploiești. Tot în articol, jurnaliștii remarcau valul de reacții ale cetățenilor, însă niciuna venită din partea Primăriei Ploiești. În același articol se ridica un semn de întrebare asupra modalității prin care gheretele au primit autorizație de construire din partea Direcției de Urbanism Ploiești. Ceea ce nu au știut colegii vă spune subsemnatul acum:

NU AU OBȚINUT AUTORIZAȚIE DE CONSTRUCȚIE, unele dintre construcții primind o amendă prietenoasă de 1000 de lei din partea inspectorilor de la Urbanism și o adresă prin care administratorii uneia dintre gheretele în cauză sunt somați să intre în legalitate în doi (2!) ani. În procesul verbal semnat de doamna consilier CURSARU Lavinia din cadrul Direcției Generale de Dezvoltare (sic!) Urbană se mai specifică faptul că modulul în cauză nu are autorizație de construcție, faptul că nu există nici o persoană cu care să se discute și, la capitolul „Măsuri", obligația de „a intra în legalitate prin obținerea autorizației de construire cu respectarea prevederilor legale". Amenda legală care se poate aplica se situează între 1000 și 100.000 de lei. Consilierul aflat în inspecție a dat 1000. Ce consilier de treabă e doamna, felicitări!

„Intrarea în legalitate" a unei barăci amplasate pe spațiul public este un film SF cu final previzibil, pe care inspectorul Cursaru Lavinia îl poate anticipa, la fel ca și perioada laxă de doi (2!) ani de zile

Într-un oraș civilizat, autoritatea locală are posibilitatea legală ca în 24 de ore să dărâme tot ce este construit ilegal pe trotuare sau, oricum, pe domeniul public. Așa cum s-a întâmplat în București sau în alte mari orașe, gen Constanța sau Cluj. La noi inspectorul Cursaru nu este zgâriat la retină. Și de ce ar fi, când toți consilierii Urbanismului ploieștean au și pâinea și cuțitul în mână, de la control până la autorizațiile de construcții, aspect la care înțelegem că doamna în cauză este o profesionistă desăvârșită.

Totuși, înțelegem că ghereta în cauză produce un kebap de calitate, că altfel nu ne explicăm de ce funcționari din cadrul Direcției Juridice din Primăria Ploiești vin de mână cu beneficiarul la certificare. Vorba cântecului, legea nu e legală pentru toți.

Exemplul 2. Str. Rudului, Nr. 90. Zonă protejată arhitectural. Etaj nou peste clădire. Fără autorizație. Fără consolidări. Răspunsul halucinant dat de Direcția de Urbanism

Strada Rudului din Ploiești este înțesată de clădiri vechi, multe dintre acestea aflate într-o zonă protejată arhitectural. Zona cu caracter special impune, din start, o atenție specială din partea celui care construiește, dar și avizări suplimentare din partea autorităților statului. Mai mult decât atât, Direcția de Urbanism intervine, potrivit legii, cu cerințe stricte asupra modificărilor, consolidărilor sau a tuturor intervențiilor dorite de proprietar. În luna noiembrie 2017, liniștea vecinilor de pe Rudului 90 a fost deranjată de zgomotul unui șantier nou-nouț, în care câțiva muncitori au decopertat acoperișul casei interbelice, începând să construiască, peste zidurile vechi, încă un etaj.

Potrivit imaginilor realizate (Foto), clădirea nu a beneficiat, odată cu ridicarea, de o structură de rezistență suplimentară, astfel încât pereții vechi să susțină camerele de la etajul nou. Lucrurile s-au mișcat repede, imaginile comparate fiind realizate în intervalul de nici două luni. Vecinii au început să întrebe proprietarii care realizau construcția dacă au autorizație să dărâme ziduri și acoperiș și să construiască în zonă protejată, primind răspunsuri evazive.

Au urmat demersurile legale către, ați ghicit, Direcția de Urbanism.rudului90 2

Răspunsul din imaginea atașată este plin de subînțeles.

Explicăm. 1. Adresa petentei are un număr de înregistrare în care nu se specifică decât anul, fără lună și zi, intrând în acest mod în circuitul actelor interne. 2. Direcția susține că la momentul controlului inspectorilor, proprietarii nu au fost găsiți acasă, astfel că „nu s-au putut verifica aspectele semnalate". Și 3: „în data de 19.12.2017 proprietarii au fost convocați să fie prezenți la domiciliu, în vederea clarificării aspectelor semnalate".

Explicație:

„Aspectele semnalate" se pot verifica simplu, vizualizând șantierul în lucru și verificând baza electronică de date a Direcției, dacă pe adresa respectivă există sau nu înregistrată autorizație de construire. Simplu! Adresăm, așadar, în mod public, Direcției de Urbanism, rugămintea de a ne transmite la una dintre adresele This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. sau This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. numărul de înregistrare al adresei de convocare către proprietari, numărul autorizației de construcție eliberat pe numele imobilului și certificatul de urbanism eliberat de direcția pe numele imobilului în cauză.

MIZA ASCUNSĂ – PÂINEA ȘI CUȚITUL. Ce decizie a fost băgată sub nasul primarului Adrian Dobre de aparatul din subordine

Faptul că Direcția de Urbanism Ploiești are atribuții firești în autorizare, însă mai nou și atribuții aproape exclusive de control în disciplina în construcții pe raza municipiului Ploiești este rezultatul unei hotărâri ale Consiliului Local Ploiești pe numele ei 205 din 2016 (LINK) în care se modifică organigrama de funcționare a structurii unor entități aflate în subordinea primarului și a CL Ploiești, decizie care are și un scop precis: preluarea totală a atribuțiilor de control în ceea ce privește disciplina în construcții din zona Poliției Locale Ploiești în dreptul Direcției de Urbanism, care a devenit fericita posesoare a pâinii și cuțitului, fără un filtru de control suplimentar.

Potrivit legii Poliției Locale, departamentul Disciplină în Construcții din cadrul instituției controla (pentru că Poliția Locală are drept de legitimare și control) și trimitea adrese înregistrate către Direcția de Urbanism care verifica autorizațiile de construcții sau statutul locației controlate și decidea asupra sancțiunilor, potrivit documentației aflate în arhivă.
Acum, lucrurile se doresc să fie tranșate și la control și la avizare de către Urbanism, prin inspectorii și consilierii săi.

Proiectul hotărârii de consiliu care a modificat organigrama a fost inițiat de primarul Ploieștiului, Adrian Dobre, prin expunerea de motive și susținerea departamentelor din subordine.

Ce spune legea

Adresă oficială: „Față de prev art 8 din legea nr. 155/2010, cu modificările și completările ulterioare, apreciem că atribuțiile de a controla, de a efectua verificări, de a constata contravenții și a întocmi procese-verbale de constatare a contravențiilor în domeniul disciplinei în contrucții și al afișajului stradal sunt de competența Poliției Locale". Semnat: Director general Agenția Națională a Funcționarilor Publici, Xenia Teodorescu

Intenția de a da pâinea și cuțitul controlului exclusiv Urbanismului intră în contradicție cu Legea Poliției Locale nr 155/2010 publicată în Monitorul Oficial nr 488 în data de 15 iulie 2010, care a intrat în vigoare în data de 1 ianuarie 2011.

Art1: Poliția Locală se înființează în scopul exercitării atribuțiilor privind apărarea drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanei, a proprietății private și publice, prevenirea și descoperirea infracțiunilor în următoarele domenii:
a) Ordinea și liniștea publică, paza bunurilor
b) Circulația pe drumurile publice
c) Disciplina în construcții și afișajul stradal
d) Protecția mediului
e) Activitatea comercială
f) Evidența persoanelor
g) Alte domenii stabilite de lege

Art 8: În domeniul disciplinei în construcții și al afișajului stradal, poliția locală are următoarele atribuții:
a) Efectuează controale pentru identificarea lucrărilor de construcții executate fără autorizație de construire sau desființare, după caz, inclusiv a construcțiilor cu caracter provizoriu
b) Efectuează controale pentru identificarea persoanelor care nu respectă autorizația de executare a lucrărilor de reparații ale părții carosabile și pietonale
e) Constată, după caz, conform atribuțiilor stabilite prin lege, contravențiile privind disciplina în domeniul autorizării executării lucrărilor în construcții și înaintează procese verbale de constatare a contravențiilor, în vederea aplicării sancțiunii, șefului compartimentului de specialitate care coordonează activitatea de amenajare a teritoriului și de urbanism (...).

Hot Guvernului nr. 1332 din 23 dec 2010:
„Polițiștii locali cu atribuții în domeniul disciplinei în construcții și afișajului stradal desfășoară următoarele activități:
a) Constată contravenții în cazul nerespectării normelor privind executarea lucrărilor de construcții și stabilesc măsurile necesare intrării în legalitate, în condițiile legii
e) Verifică și soluționează sesizările și reclamațiile nprimite din partea cetățenilor legate de problemele specifice compartimentului"

Citește și: Abuz și bătaie de joc. Arhitectul-șef al Ploieștiului blochează o investiție cu acte în regulă, avertizând antreprenorul că dacă va construi face cancer și îi moare familia

Te controlez, după care te autorizez. Și înregistrez ce vreau eu

Sistemul relaționar care funcționează tacit între diversele direcții și entități subordonate Primăriei Ploiești funcționează nederanjat la Ploiești. Miza exclusivă în ceea ce privește controlul pe disciplina în construcții este probabil imensă. Făcându-ne un succint exercițiu de imaginație, ne putem explica într-o nouă cheie vehemența cu care Poliția Locală (care are certificări și logistică privind accesul la date cu caracter personal, în afară de cele legate de construcțiile din Ploiești, pe care Urbanismul refuză să i le pună la dispoziție) este îndepărtată din filmul atribuțiilor de control.

Orice sesizare înregistrată de echipele Poliției Locale se prelucrează și intră într-un circuit. Ar fi greu să ascunzi sub preș o construcție ridicată ilegal. Însă atunci când doar un organism se ocupă de control și de autorizare, fără a mai exista filtrul suplimentar, pot apărea suspiciuni certe legate de partipriuri diverse.

Altfel nu înțelegem dorința declarată public a unor consilieri personali care roiesc în jurul primarului prin care doresc să „termine" departamentul de control al Poliției Locale. Care, apropo, continuă să își facă treaba și să înregistreze și să sesizeze contrucțiile realizate ilegal în Ploiești, în ciuda ostilității aparatului din jurul Executivului.

adresa urbanism rudului90Scandalul autorizației de construire lipsă. City managerul Teodora Marin.

Direcția de Urbanism este în subordinea doamnei Teodora Marin. Numele City managerul Ploieștiului a apărut într-un material de presă legat de realizarea unor lucrări fără autorizare de construire pe Strada Greceanu nr 6. LINK ziarulincomod.ro

Potrivit ziarulincomod.ro, la jumătatea lunii aprilie 2017, Teodora Marin a convocat o ședință în afara orelor de program la care au fost chemați șefi din Poliția Locală și de la Direcția de Urbanism. În cadrul ședinței aceasta i-ar fi amenințat pe polițiștii locali că le va retrage atribuțiile de control în construcții, iar o săptămână mai târziu primarul Adrian Dobre chiar a dat o dispoziție în acest sens, prin care atribuții pe această linie mai au doar funcționari de la Direcția de Urbanism – dispoziția este rezultatul direct al HCL citată mai devreme.
LINK AICI

Potrivit surselor noastre, city managerul Ploieștiului se află într-o relație apropiată cu mai multe persoane din Urbanism, dintre care amintim numele consilierei Lavinia Cursaru, dar și al arhitectului șef al Ploieștiului, Cristina Herția. Fratele Laviniei Cursaru lucrează într-un birou din cadrul RASP Ploiești, iar ginerele acesteia la societatea Paulus.

Martori informează că persoanele de încredere ale arhitectului șef al municipiului Ploiești din cadrul urbanismului sunt două doamne – doamna Cursaru și doamna Mirițescu. Surse din cadrul instituției certifică, sub protecția anonimatului, faptul că doamnele sunt niște funcționare destoinice care rezolvă dosarele nefericiților care așteaptă cu lunile autorizațiile. Relațiile sunt atât de apropiate încât doamnele mai dorm una acasă la cealaltă, din lipsă de spațiu locativ.
Puncte de vedere și drepturi la replica (poate, în sfârșit, reușește cineva să ne răspundă, așa cum am rugat de fiecare dată) – This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Sebastian Ignat
Va urma

Citește și: Haosul din Urbanismul ploieștean, încrengături de interese. Episodul I. Bonus: Experiența altor administrații cu actualul arhitect-șef al Ploieștiului

Contact

Pentru sesizări și ponturi, scrie-ne la adresa: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., pe pagina de FACEBOOK a publicației, TWITTER sau GOOGLE PLUS.