Autoritatea Naționala pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) le atrage atenția utilizatorilor de telefoane mobile că, atunci când călătoresc în străinătate, dreptul să beneficieze de un „plafon” la utilizarea serviciului de internet mobil în roaming.

 

ANCOM arată, într-o informare transmisă ținând cont că foarte mulți români petrec concediul în străinătate, că oricum "operatorii au obligația să restricționeze accesul la serviciile de internet mobil în roaming atunci când costul suplimentar înregistrat ca urmare a utilizării acestui serviciu ajunge la 50 de euro/lună (fără TVA) dacă utilizatorii nu au optat explicit pentru un alt plafon din ofertele comerciale ale furnizorilor sau dacă nu au renunțat în mod expres la aplicarea plafonului implicit".

 Conform reglementărilor în vigoare, operatorii au obligația să avertizeze utilizatorii, prin intermediul unor mesaje-text, email-uri sau ferestre pop-up, atunci când consumul cumulat de date (MB/GB) în roaming internațional a atins 80% din plafonul stabilit (de exemplu, când se înregistrează un cost suplimentar de 40 Euro, fără TVA, în cazul stabilirii unui plafon de 50 euro), precum și atunci când plafonul a fost atins. "În cadrul acestor notificări, furnizorii trebuie să indice și procedura pe care trebuie să o urmeze utilizatorii pentru a solicita continuarea/reluarea furnizării serviciului de acces la internet în roaming. După ce furnizorul a transmis a doua notificare, acesta are obligația să sisteze imediat furnizarea și facturarea internetului în roaming internațional, dacă utilizatorii nu și-au transmis acordul expres pentru continuarea sau reluarea prestării acestui serviciu.  De regulă, operatorii transmit aceste notificări prin SMS, iar dacă utilizatorii doresc să folosească în continuare serviciul de internet în roaming trebuie să răspundă prin transmiterea unui SMS cu textul «DA»", menționează reprezentanții ANCOM.

 Regulile privind stabilirea plafoanelor pentru utilizarea serviciului de internet în roaming se aplică atât în statele din Uniunea Europeană (UE), cât și în afara UE, cu condiția ca, în afara UE, operatorul rețelei din țara vizitata să permită furnizorului de roaming să monitorizeze în timp real utilizarea serviciilor de către clientul sau. Dacă aplicarea plafonului nu este posibilă din punct de vedere tehnic, utilizatorii trebuie să fie avertizați în prealabil.

Costurile provenite din utilizarea serviciilor de internet în roaming în țari din afara SEE (de exemplu, Turcia) sunt de regulă ridicate, plafonul financiar implicit putând fi atins imediat după conectarea la rețeaua vizitată, în cadrul unei singure sesiuni. Când își exprima acordul pentru continuarea sau reluarea furnizării serviciilor după ce au fost avertizați de furnizor că au atins plafonul, utilizatorii își asuma realizarea unui cost mai mare decât valoarea acestuia, plafonul financiar obligatoriu fiind dezactivat pentru respectiva luna de facturare.

"În zonele de granița este posibilă conectarea automată la o rețea dintr-un stat vecin, chiar dacă utilizatorii nu se afla efectiv pe teritoriul acelui stat. De exemplu, un utilizator care este în Italia, la granița cu Elveția, se poate conecta automat la o rețea din Elveția. În acest caz, va primi un mesaj informativ cu tarifele aplicabile serviciilor de roaming din Elveția și va trebui să aibă în vedere că, fiind conectat la o rețea din afara UE, tarifele sunt mai mari, deci este posibil să atingă mai repede plafonul financiar de 50 de euro, fără TVA", mai explică reprezentanții ANCOM.

Dacă nu au primit mesajele de informare de la furnizor, în condițiile în care aveau plafonul de roaming activat, sau acesta nu a sistat furnizarea internetului în roaming după atingerea plafonului, deși nu și-au exprimat acordul pentru continuarea furnizării serviciului, utilizatorii se pot adresa ANCOM prin formularul de AICI.

Joomla SEF URLs by Artio