Schimbare radicală în ghidul aferent programelor naționale "Rabla" și "Rabla Plus", începând din 2019. Românii nu vor mai putea da la casat decât autovehicule funcționale, care au ITP-ul valabil. Autoritățile au luat această decizie pentru a accentua componenta programelor privind eliminarea, din circulație, a vehiculelor care poluează.

 

Preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu, Cornel Brezuică, a anunțat modificările cu prilejul unei conferinţe pe teme de transport inteligent. "Am considerat că ITP-ul este o condiţie obligatorie în ceea ce priveşte casarea unei maşini şi stoparea poluării, deoarece ITP-ul dă dreptul utilizatorului sau proprietarului de autovehicul de a funcţiona, de a circula pe drumurile publice. Atâta timp cât acesta nu are un ITP valabil, nu poate circula. În consecinţă, nu generează nici emisii şi tocmai acesta a fost considerentul pentru care am introdus în actul normativ care este în vigoare, dar cu aplicabilitate începând cu ianuarie 2019, tocmai pentru a nu crea o blocare a pieţei, condiţia de ITP valabil. Deci, dorim să scoatem din circulaţie toate autovehiculele care generează emisii de poluanţi şi să le înlocuim cu unele noi şi mai puţin poluante. Programul este în felul următor: trebuie să casezi o maşină veche de peste 8 ani, înmatriculată, care să aibă şi ITP-ul valabil, deci să genereze emisii, şi să o înlocuieşti cu o maşină nouă pe care ţi-o achiziţionezi în cadrul programului, aplicând pentru bonificaţia respectivă, care poate să ajungă la aproximativ 2.000 de euro dacă emisiile de poluanţi ale autovehiculului nou achiziţionat sunt foarte reduse. Noi ne-am gândit la emisiile care sunt generate de autovehicule, pentru că dorim să scoatem de pe drumurile naţionale autovehiculele care funcţionează şi sunt foarte vechi, foarte poluante, şi să le înlocuim cu unele noi, mai puţin poluante. Nu am avut în abordare o astfel de evaluare cu privire la vânzarea/revânzarea de autovehicule", a explicat Brezuică.

Acesta a subliniat că un "autovehicul, dacă nu circulă, poate fi considerat un deşeu care intră pe obligaţia proprietarului să-l predea unui centru de colectare. Noi vrem să scoatem din circulaţie autovehiculele foarte vechi".

Tichetele care rămân nevalorificate anul acesta în cadrul celor două programe Rabla se vor pierde.

Potrivit lui Brezuică, aceasta este singura schimbare care va fi adusă celor două programe, în 2019.

"Nu am schimbat alte aspecte legate de derularea programului, doar această condiţie de ITP. Programul este unul de succes şi funcţionează de peste 10 ani. Cetăţenii au învăţat mecanismul de finanţare. Sunt cetăţeni care au aplicat de mai multe ori la acest program, deci nu şi-au luat o singură maşină, şi-au luat mai multe maşini de-a lungul acestei perioade. Nu mai avem ce să mai schimbăm. În opinia mea, este un program care a fost încercat şi toate hibele au fost eliminate. Programul Rabla Plus este un program foarte important. Bonificaţia este foarte mare, 10.000 de euro pentru autovehiculul care este full electric. Îi aşteptăm pe toţi doritorii să participe la program", a mai spus șeful AFM.

Joomla SEF URLs by Artio