Consiliul Concurenței a dat publicității concluziile anchetei sectoriale pe piaţa sării de deszăpezire, arătând că Salrom deține un monopol care, în contextul organizării cu întârziere a procedurilor de achiziție, îi permite să practice în țară prețuri mai mari decât cele de pe piețele externe. "Organizarea cu întârziere a licitaţiilor pentru achiziţia sării de deszăpezire conduce la creşterea preţului", atrage atenția Consiliul Concurenței.

Autoritatea de concurenţă consideră că organizarea de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere - CNAIR a licitațiilor pentru achiziția sării pentru deszăpezire mai devreme în cursul anului şi utilizarea eficientă a capacității proprii de stocare (aprox. 150.000 tone) ar permite participarea mai multor ofertanți, eventual externi, ceea ce ar conduce la creşterea concurenţei şi, implicit, la un preţ de achiziţie mai mic. "În urma analizei, Consiliul Concurenţei a constatat că achiziţiile anuale de sare de deszăpezire implică furnizarea unor cantităţi importante în termene foarte scurte, ceea ce generează dificultăţi în asigurarea producţiei şi mai ales a organizării serviciilor logistice necesare transportului şi livrării. În aceste condiţii, singurele răspunsuri la ofertele lansate de CNAIR au venit din partea Societăţii Naţionale a Sării – Salrom, în baza acestora încheindu-se contractele de furnizare a sării pentru deszăpezire. Din analiza efectuată a rezultat că Salrom, singura companie care exploatează și comercializează sare pentru deszăpezire în România, practică, în general, prețuri semnificativ mai reduse pe piețele externe (pe care se manifestă un grad ridicat de concurență), decât cele practicate pe piața internă, pe care are poziție de monopol de facto. Monopolul de facto al Salrom pe piața sării pentru deszăpezire este sprijinită și de prevederile Legii minelor (nr. 85/2003), respectiv de posibilitatea de prelungire a licenței de exploatare, acordată inițial pentru 20 de ani (fără concurs, în cazul Salrom), pentru perioade succesive a câte 5 ani, fără precizarea unei durate maxime totale de valabilitate", arată informarea transmisă de Consiliul Concurenței.

Într-o analiză publicată de Capital, în urmă cu exact un an, se arăta că, în sezonul 2017 - 2018, deszăpezirea pentru un kilometru de drum național costa, în medie, aproximativ 2.000 euro. În Finlanda, costurile deszăpezirii unui kilometru de șosea era de aproximativ 1.000 euro.

La jumătatea lunii noiembrie, CNAIR anunța că "are în bazele din toată țara peste 193.000 tone sare, 511 tone nisip, 433 tone clorură de calciu și 54 tone de produs ecologic".

Autoritatea a anunțat că solicită Ministerului Economiei să inițieze modificarea legislaţiei în domeniu fie prin specificarea unui număr maxim de prelungiri care pot fi acordate de către autoritățile responsabile, fie prin majorarea termenului de valabilitate al licenței de exploatare, urmată de organizarea unei licitaţii pentru exploatarea respectivului perimetru.

De asemenea, autoritatea de concurenţă solicită Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale (ANRM) să analizeze posibilitatea de a nu permite unui singur operator să obțină licențe de exploatare care să acopere mai mult de 50% din capacitatea totală de producție a salinelor aflate în exploatare.

Consiliul Concurenţei militează și pentru apariția altor companii active în exploatarea și comercializarea sării, cum ar fi cazul în situația demarării exploatării zăcământului de la Valea Florilor (județul Cluj).

O barieră la intrarea pe această piaţă o constituie garanţia financiară pe care trebuie să o depună titularul licenţei de exploatare (conform instrucțiunilor tehnice emise de ANRM) şi care pentru sume mai mici de 4 milioane de lei trebuie depusă exclusiv sub forma depozitului bancar.

Foto: playtech.ro

Joomla SEF URLs by Artio