Vineri, 18 August 2017
 

Economic

Cursuri de lobby la Ploieşti

Written by Administrator  |  Created on Wednesday, 29 June 2011 17:16  |  Category: Economic

curs_lobbyAcademia de Advocacy a lansat miercuri, 29 iunie, înscrierile pentru cursurile în lobby şi advocacy din regiunea Sud din cadrul proiectului Partener activ şi implicat. Evenimentul a reunit atât jurnalişti, cât şi reprezentanţi ai mediului de afaceri, ai sindicatelor, ai patronatelor şi ai organizaţiilor neguvernamentale din regiune.

Tot mai multe cazuri de evaziune fiscală

Written by Administrator  |  Created on Saturday, 18 June 2011 10:54  |  Category: Economic

euroDin ce în ce mai mulţi administratori de firme ajung să dea declaraţii pentru că fac evaziune fiscală. Valoarea „ţepelor” trase statului de către cei care uită să-şi plătească taxele şi impozitele variază, în funcţie de afacere, de la câteva zeci de mii la câteva milioane de lei.

Săptămâna aceasta doi prahoveni au fost reţinuţi sub acuzaţia de evaziune fiscală. Cei doi făceau afaceri cu cereale, mai exact cumpărat grâu din România, Ungaria şi Slovacia şi îl vindeau apoi pe piaţa internă. Tranzacţiile nu au fost însă înregistrate în contabilitatea firmelor prin care s-au efectuat operaţiune de vânzare şi cumpărare. Poliţiştii de la investigarea fraudelor au stabilit că prejudiciul adus bugetului de stat de către cei doi afacerişti este de aproape 3 800 000 de lei noi.

Şi asta nu e tot.

Pentru a putea scoate bani din băncile la care firmele pe care le administrau aveau conturi deschise, cei doi administratori au falsificat borderouri, în baza cărora au retras aproximativ 10 500 000 de euro. Învinuiţii au fost reţinuţi, iar asupra bunurilor mobile şi imobile pe care aceştia le deţin a fost instituit sechestru.

Tot pentru evaziune fiscală este urmărit penal şi un bărbat de 56 de ani din Păuleşti, administrator al unei firme care a reţinut, dar nu a virat către bugetul de stat impozitele şi contribuţiile cu reţinere la sursă. Valoarea prejudiciului în acest caz depăşeşte 80 000 de lei, au stabilit poliţiştii.

Modelul georgian, de ce nu şi în România?

Written by Administrator  |  Created on Friday, 20 May 2011 12:54  |  Category: Economic

georgia_saakasviliÎn ianuarie 2004, când tânărul Mihail Saakaşvili câştiga alegerile prezidenţiale, cu 96 la sută din voturile exprimate, Georgia - ca mai toate ţările exsovietice - era un stat aflat pe marginea prăpastiei şi mistuit de intrigi politice, cu un sector public supradimensionat, deci cu oameni săraci, ale căror venituri lunare nu depăşeau 30 de dolari. Economia subterană atingea un procent de 70 la sută din PIB, iar corupţia mistuia, practic, toate sectoarele bugetare. Situaţia era aşa de gravă, încât cei mai mulţi dintre funcţionarii publici trăiau doar din şpăgi, salariul lor fiind derizoriu. Poliţia nu reuşea să facă faţă bandelor de crimă organizată, care conduceau o ţară cu 4,5 milioane de locuitori. Dar Saakaşvili – cel mai tânăr preşedinte din întreaga Europă, acum în vârstă de 42 de ani – a reuşit, pe baza unei platforme economice bine gândită, să schimbe din temelii destinul ţării sale, astfel că, la alegerile din 2008, el a fost reales în funcţia supremă, având posibilitatea de a continua reformele, Georgia devenind un miracol admirat de toată lumea.

Primul lucru înfăptuit, la începutul mandatului său, pentru a scăpa de haosul politic şi economic planificat în care se găsea ţara, avea să fie numirea, în fruntea Ministerului Economiei, a unui tânăr om de afaceri, Kakha Bendukidze. Acesta a reuşit să schimbe radical economia ţării, aplicând cunoscuta terapie de şoc, după filosofia „totul e de vânzare, mai puţin conştiinţa oamenilor”.

Parlamentul a votat privatizarea în masă, inclusiv băncile, învăţământul, sănătatea şi asigurările sociale. Totul a fost posibil şi datorită faptului că preşedintele a mizat pe tinereţea şi entuziasmul celor numiţi în funcţiile cheie: primul ministru – 36 de ani, guvernatorul Băncii Naţionale - 32 de ani, iar miniştrii, secretarii de stat şi subalternii lor direcţi sunt toţi tineri şi vorbesc cel puţin o limbă străină.Astfel, într-un interval scurt de timp, statul s-a retras din economie, rămânând doar ca arbitru din afara terenului. Dincolo de cifre, oamenii construiesc, ei cred în libertate, democraţie, demnitate şi oportunitate.

Astăzi, Georgia este o societate deschisă, multietnică, în plină creştere economică. Datorită unei voinţe politice de fier, a unei liberalizări hotărâte, Mihail Saakaşvili, şeful statului georgian, a creat un adevărat model/miracol georgian, nemaiîntâlnit în fostele ţări comuniste şi în nicio altă ţară. În opinia sa, nu există țară pe glob căreia să nu i se potrivească democrația; nu există popor căruia să nu i se potrivească o dezvoltare impetuoasă; nu există particularități culturale care să constituie piedici pe calea spre libertate. Concret, Georgia a făcut salturi spectaculoase în privinţa uşurinţei demarării unei afaceri, sărind în clasamentul mondial de pe locul 112 (2005), pe locul 15, în 2010. La fel şi în privinţa liberalizării economiei, unde Georgia se situează pe locul 32, cu mult înaintea României.

Cam aşa a reuşit preşedintele Saakaşvili să dezvolte brandul de ţară, prin acel miraculos „model georgian”. Iată câteva dintre măsurile care definesc acest model:

*Reducerea drastică (85%) a aparatului bugetar, ajungându-se acum la un număr de 60000, adică un bugetar la 75 de cetăţeni.

* Reducerea, de la 1000 la 150 a autorizaţiilor, licenţelor si a patentelor în business.

* Reducerea numărului de impozite, de la 20, la doar 7, impozitul pe venit fiind de 12 %, în timp ce taxa profitului nu depăşeşte 15% şi fără impozitare, taxa unică e responsabilă şi nu presupune alte costuri ascunse. Practic, există doar 6 taxe, în rest nimic. În plus, niciun  nou impozit nu poate fi introdus şi nicio taxă nu poate fi mărită decât prin referendum naţional.

* Eliberarea unei autorizaţii se face în 4 ore, iar înscrierea unei firme în doar două ore.

* Numărul taxelor de import a fost redus de la 16 la 3 ( 0%, 5% şi 12% )– stabilite pentru grupuri clare de mărfuri. Pentru o mare parte dintre mărfuri, maşini şi utilaje, taxa e 0%, iar cea de 12% se aplică doar unor tipuri de produse agricole şi materiale de construcție.

* Privatizarea în masă, inclusiv a întreprinderilor strategice, a portului şi aeroportului. Singurele active rămase în proprietatea statului sunt: calea ferată, drumurile şi serviciile de apă şi canalizare din zonele rurale, distribuţia energiei electrice şi poşta.

* Reforma funciară, făcută după principiul ”cel mai bun stăpân al pământului e proprietarul său”. Astfel, au fost privatizate 460 mii de hectare de teren agricol din cele 700 mii, iar 300 mii ha au fost date în arendă. Pentru cumpărare, trebuie achitată plata pe 10 ani pentru arendă, inclusiv în rate. Cine poate achita în 5 ani, plăteşte 70% din costul total, cine achită într-un an – doar 50 la sută din cost.

* Între anul 2004 şi 2010, economia georgiană a crescut, anual, cu 9-12%, iar salariul  mediu a săltat de la 30 de dolari în 2005, la 240 în 2010.

* Lichidarea corupţiei a început, de fapt, de la un sondaj efectuat în şcoli, unde, în anii 2000, un număr de 75% dintre băieţi doreau să devină vameşi sau poliţişti, iar 50 la sută dintre fete tânjeau să devină soţiile acestora. Asta pentru că statul fusese condus de hoţi, poliţişti corupţi şi de funcţionari-ciocoi. 

 * În vara anului 2005, într-o singură zi, au fost concediaţi 14 000 de poliţişti şi vameşi, poliţia fiind, practic, lichidată. Au fost angajaţi, în schimb - în urma unor teste elaborate cu parteneri vestici - poliţişti tineri şi nepătaţi, astfel că, în trei luni, aproape toate maşinile controlate pe străzi au fost în regulă. Ca urmare, tinerii poliţişti au primit salarii majorate substanţial, de la 30 de dolari la 400 de dolari pe lună. Plus uniforme noi şi maşini Volkswagen Passat. Toate dotate cu cameră video, care înregistrează discuţiile echipajului şi locul accidentului/incidentului, oamenii fiind interogaţi numai în vizorul camerei video. Ieşirea pe traseu cu maşini defecte duce la concedierea echipajului, precum şi a celui care a autorizat ieşirea maşinii în trafic. Acum poliţiştii sunt binevoitori, nu încasează mită; ei se limitează, cel mai frecvent, la avertismente, orale sau în scris. Ca atare, încrederea cetăţenilor în poliţie a ajuns la un procent şocant: 82% , mai mare decât în biserică! Şi încă un amănunt: dacă înainte de 2004 se furau cam 50 de automobile pe zi, acum se fură cel mult două maşini într-un an şi nimeni nu îşi mai încuie maşina. Iar furtul unui telefon mobil se pedepseşte cu 7 ani de închisoare.

 

Cea mai surprinzătoare reformă/privatizare pare a fi cea din invăţământ şi sănătate.

Sistemul de învăţământ se bazează pe modelul vouncherelor, lansat de economistul american M.Friedman, care constă în acordarea fiecărui elev a unui cupon răscumpărabil doar pentru servicii educaţionale.

În sistemul de sănătate, se practică acelaşi model, cu menţiunea că persoanele cu venituri reduse primesc, gratuit, vounchere, prin care ei îşi pot achiziţiona poliţe de asigurare din sistemul sanitar privat. Concret, instituţiile medicale de stat au fost înlocuite cu clinici particulare, iar cumpărarea spitalelor de către investitori privaţi îi obligă pe aceştia la prestări de servicii similare cu cele de stat. Acest lucru a făcut posibilă o calitate sporită a serviciilor medicale, iar preţurile au scăzut datorită competiţiei generată de libera intrare pe piaţa liberă.

Întrebarea pe care ne-o punem, noi, românii, e firească: poate aplica România „modelul georgian”? Noi credem că da, deoarece reformele lui Saakaşvili se bazează pe reglaje instituţionale minore dar vitale. Derulate concomitent şi ferm, ele ar putea permite forţelor pieţei libere să preia, treptat, atribuţiile statului.Ceva paşi s-au făcut în această direcţie, dar statul şi puterea politică se tem că, prin abordarea modelului georgian, mulţi dintre ei riscă să-şi piardă privilegiile şi pârghiile de îmbogăţire. Asta-i marea problemă la noi: ne lipsesc modelele umane – de conducători mai ales, cele conduse de bun simţ, morale şi, nu în ultimul rând, educaţionale...

Ioan POPESCU

Primul parc de distracţii din România, la câţiva kilometri de Ploieşti

Written by Administrator  |  Created on Friday, 11 March 2011 09:05  |  Category: Economic

montagne_russePrimul mare parc de distracţii de tip Disneyland din România se va construi la ieşirea din Bucureşti spre Ploieşti, în apropierea centurii ocolitoare a Capitalei. Conform reporterilor Gândul, investiţia se va ridica la valoarea de 140 de milioane de euro, construcţia sa urmând să dureze aproximativ trei ani.

Bucharest World of Adventures Park va avea două montagnes russe, un turn de unde vizitatorii vor putea experimenta săriturile bungee jumping, un planetarium şi un studio de simulare spaţială.

De asemenea, în cadrul Bucharest World of Adventures se va construi un parc acvatic, o sală multifuncţională de spectacole, un hotel, o zonă de shopping precum şi multe alte facilităţi pentru petrecerea timpului liber, după modelul altor parcuri de distracţie din lume.

Gandul.info arată machetele viitorului parc prezentate de către dezvoltatorul imobiliar Impact Developer&Contractor, cu prilejul forumului arab-român care a avut loc zilele trecute la Bucureşti.

În ceea ce privelte finanţarea proiectului, dezvoltatorul, care a achiziţionat deja terenul, se va orienta spre investitori străini, reprezentanţii acestuia spunând că nu există, în momentul de faţă, investitori români care să fie capabili să susţină un proiect la un asemenea nivel investiţional.

Sursa: gandul.info

O nouă ofertă de refinanţare credite de la Millennium Bank

Written by Administrator  |  Created on Wednesday, 09 March 2011 17:39  |  Category: Economic

euroPersoanele fizice care deţin credite ipotecare pot beneficia acum de ofertă complexă de refinanţare a Millennium Bank, care include opţiunea de a contracta un credit ipotecar sau un credit de nevoi personale cu ipotecă.

„Millennium Bank se adresează unui segment de piaţă cu potenţial semnificativ, pentru că, în prezent, cei care au credite ipotecare îşi reevaluează costurile şi cei mai mulţi dintre ei decid că este mai eficient să-şi refinanţeze datoriile. Aproximativ 50% din aplicaţiile de credite ipotecare pe care le-am înregistrat în ultimul trimestru din 2010 au fost de credite pentru refinanţare”, a declarat Eliza Erhan, Director Dezvoltare Produse Retail la Millennium Bank.

Banca oferă două tipuri de produse, create pentru a răspunde nevoilor specifice ale clienţilor. Prima opţiune pentru refinanţare este Creditul Ipotecar, ce se adresează clienţilor care doresc să-şi refinanţeze creditul actual pentru a-şi reduce cheltuielile lunare cu rata. Împrumutul poate fi acordat pe 30 de ani şi finanţează până la 90% din valoarea garanţiei. Dobânda este variabilă si calculată în funcţie de Euribor/Robor la trei luni plus o marjă începând de la 5%.

A doua opţiune este Creditul Millennium Bank de Nevoi Personale cu Ipotecă pentru Refinanţare, un produs recent introdus în oferta băncii. Împrumutul oferă clienţilor posibilitatea de a beneficia atât de o rată mai mică  - prin refinanţarea unui credit ipotecar contractat anterior – cât şi de o sumă de bani suplimentară pentru refinanţarea altor obligaţii financiare sau pentru alte nevoi personale, fără a fi necesară justificarea acestora. Dobânda variabilă a creditului este formată din Euribor/Robor la trei luni plus o marjă începând de la 5,5%. Creditul de Nevoi Personale cu Ipotecă pentru Refinanţare poate fi acordat pe 30 de ani şi finanţează până la 75% din valoarea ipotecii.

Ambele opţiuni de refinanţare beneficiază de comision de analiză zero până la finalul lunii iunie 2011. Valorile marjelor aplicate celor două tipuri de credite depind de valoarea avansului şi de opţiunea clienţilor de a-şi transfera veniturile la bancă. Clienţii beneficiază de asigurare de viaţă gratuită şi de zero comision de administrare.

Prahova: Xella Group lansează în România cea mai modernă fabrică de BCA din Europa de Est

Written by Administrator  |  Created on Thursday, 15 April 2010 03:00  |  Category: Economic

Reprezentanţii companiei estimează pentru 2010 vânzări de circa 285.000 de metri cubi de produse de zidărie tip bca Ytong.



Xella Group a lansat, în data de 14 aprilie 2010, la Păuleşti, prima unitate de producţie Ytong din România. Cu o investiţie de aproximativ 32 milioane euro în tehnologie la cele mai înalte standarde de calitate, fabrica este considerată a fi cea mai modernă din Europa de Est. Reprezentanţii Xella Ro estimează că până la sfârşitul anului vor înregistra vânzări de circa 285.000 metri cubi de YTONG (brand premium de bca), însemnând cote de piaţă estimative de 13% pe piaţa de bca şi de 7% pe piaţa de zidărie.

“Betonul celular autoclavizat Ytong oferă siguranţa unui brand puternic şi credibilitatea unei companii internaţionale. Dorim să reuşim împreună cu clienţii noştri şi să creştem împreună cu ei. Experienţa ne-a învăţat că domeniul materialelor de construcţii este un business local. De aceea, ne bazăm cel mai mult pe relaţiile de calitate cu partenerii şi clienţii noştri”, a declarat Jan Buck-Emden, CEO Xella Group.

“În ciuda evidentei crize economice, care a afectat în mod special sectorul construcţiilor, am hotărât să ne respectăm întocmai planurile de investiţii în România. Astfel, în anul 2009, Xella şi-a continuat investiţia şi a reuşit ca, în decurs de exact un an de zile, să finalizeze cea mai modernă fabrică de producţie a betonului celular autoclavizat Ytong“, a declarat Marius Dragne, Marketing Manager Xella Baustoffe South-East Europe (Bg-Hu-Ro).
Inaugurarea fabricii Xella din România, rezultat al unei investiţii de 32 milioane euro, reprezintă cel mai important eveniment din activitatea Grupului în România din acest an. Construcţia unităţii de producţie a fost realizată într-un timp record de 12 luni de zile. Prin lansarea noii unităţi de producţie de la Păuleşti, Xella îşi afirmă încă o dată intenţia de a investi pe termen lung în România şi de a susţine economia românească cu produse de cea mai înaltă calitate şi noi locuri de muncă. Xella crede cu tărie în potenţialul de dezvoltare al ţărilor din Europa Centrală şi de Est, între care România ocupă un loc strategic.

“Începând cu luna martie, am livrat deja primele blocuri de zidărie YTONG produse la Păuleşti. Reacţia din piaţă a fost excelentă, înregistrând o cerere mai ridicată decât de obicei. Acest lucru ne dă speranţe şi ne dorim ca în 2010 să putem creşte constant, de la lună la lună, urmând ca în 2011, dacă piaţa ne permite, să funcţionăm la capacitate maximă”, a completat Marius Dragne. “Ne bazăm pe calitatea produsului YTONG şi a serviciilor echipei comerciale şi tehnice. YTONG este în acest moment singurul produs premium de zidărie tip bca existent pe piaţa românească, oferind o gamă variată de produse de calitate superioară, alături de servicii adiţionale perfect adaptate fiecărui proiect în parte”.

În paralel cu producţia locală, pentru eficientizarea logistică şi a costurilor finale, produsele Ytong din Ungaria şi Bulgaria vor continua să fie prezente pe piaţa din România şi vor susţine acele zone ale ţării unde costurile de distribuţie pentru blocurile de zidărie produse la Păuleşti vor depăşi un anumit prag.
Ca urmare a demarării producţiei interne, Xella şi-a dublat în anul 2010 echipa de vânzări. Pe lângă cei 14 reprezentanţi de vânzări din toată ţara şi cei peste 80 de distribuitori parteneri, Xella ia în considerare sporirea prezenţei în reţelele de retail tip “Do It Yourself”, pentru a se apropia mai mult de clienţi şi de beneficiarii finali.

“În 2010 ne concentrăm preponderent pe segmentul rezidenţial privat, indiferent că este vorba despre construcţii noi sau despre renovări. Marile proiecte comerciale şi industriale încă întârzie să apară. Sperăm că din 2011 să primim semne mai consistente din această direcţie”, a explicat Marius Dragne.