Contractul de termie încheiat de municipalitatea ploieșteană și Veolia expiră în aprilie, subiectul generând un imens scandal urmat de un blocaj total pe linie politică și administrativă: nimeni nu își asumă o decizie în sensul cerut de operator, care reclamă pierderi mari din cauza neajustării tarifului, o problemă care trenează de ani de zile. Normal, un vot pentru ajustarea tarifului, în sensul măririi acestuia, este coșmarul oricărui politician. E un joc de-a șoarecele și pisica. Nu are importanță calculul contabil, prevederea contractuală legată de ajustare, ci faptul că adversarul politic poate specula electoral votul dat pe hotărâre. Iar asta umple de groază orice politician pus în situația de a decide. Din păcate, jocul ăsta politic de doi lei poate genera o situație incredibilă: Ploieștiul să rămână fără apă caldă si căldură din iarna ce va urma. Explicația vine din experiențele recente în achiziții ale municipalității care, în ciuda aparatului birocratic care se lăfăie în cea mai fițoasă și corporatistă clădire din oraș, are rezultate zero la capitolul eficiență în perfectare documentație de achiziții. Și nu numai, după cum bine vedem.

Datele problemei. În Ploiești, avem astăzi, pentru căldură și apă caldă, un preț de 186,97 lei/Gcal - cel mai mic din România. Și asta, deoarece nu a fost ajustat conform clauzelor contractuale, Primăria refuzând în ultimii ani sa facă acest lucru. Potrivit contractului cu Veolia, ajustarea tarifară trebuia să fie făcută semestrial. Veolia l-a mai solicitat, însă cererile au primit răspunsuri populiste sau deloc.

 

Ce zice contractul. Operatorul propune ajustarea tarifului atunci când apar modificări de costuri, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) analizează, verifică și emite un aviz, iar autoritatea administrației publice locale aprobă tariful avizat. La Ploiești, Veolia a solicitat ajustarea, ANRE a analizat și avizat cererea si a solicitat respectarea avizului. Primăria, însă, refuză.

Se dă mult din gură la Ploiești. Se țipă împotriva solicitărilor operatorului, nu se invocă însă cadrul legal, ci populismul, că dă bine la electorat. Eu mă gândesc că, în situația rezilierii contractului cu Veolia, nu cred că operatorul va saluta prietenos administrația locală și va pleca acasă. Francezii au venit cu hârtii prin care demonstrează că au făcut investiții massive, iar situația conflictuală generată nu va scuti Primăria Ploiești de plata unor compensații.
Totodată, mai mult ca sigur municipalitatea va trebui să suporte, de la bugetul local, și diferențele de costuri dintre cheltuielile reale de producție și prețul gigacaloriei.

Ce nu se spune: tarifele oricum vor crește, indiferent că pleacă sau nu Veolia. Pe de altă parte, o prelungire a contractului cu Veolia sau venirea unui alt operator, indiferent în ce formă, vor veni la pachet cu alte tarife, mai ales că Veolia susține public că are pierderi foarte mari, doar în 2018 ele ajungând la peste 70 de milioane de lei. Reamintesc că tariful gigacaloriei este nemodificat din 2011.

Taberele politice tremură de frica votului, evitând o decizie concretă. Dincolo de cele două opțiuni, în acest moment, aplicarea noului tarif nu lasă loc de interpretări, dar trebuie asumată fără echivoc de toate taberele politice din cadrul CL Ploiești. Încercând să evite o decizie clară asupra termiei în Ploiești, primarul a inițiat o dezbatere publică pe această temă la începutul anului, fără o finalitate în schimb.
Relația dintre Primărie și operator rămâne la fel: primăria își menține poziția și nu acceptă punerea în aplicare a prevederilor contractului de concesiune, iar operatorul solicită aplicarea noului tarif conform legii.

iscuțiile în contradictoriu cu privire la prețul gigacaloriei s-au lăsat până în acest moment fără un răspuns concret. Amânarea unei decizii în acest sens vine cu riscul creșterii incertitudinii. Cetățenii Ploieștiului ar putea ajunge să plătească mai mult la facturi, pentru ca nu este clar cum un alt operator ar putea să producă la un preț mai mic pentru cele peste 54.000 de apartamente, incluzând și instituții publice (școli, grădinițe, spitale) și agenți economici cărora Veolia Energie Prahova le furnizează energia termică și apa caldă.

Întrebări:
De ce circul ăsta care poate îngheța caloriferele în iarna următoare?
Care este miza primăriei, în condițiile în care un nou operator nu poate furniza un preț de consum mai mic?
Care este miza primăriei dacă știm că francezii vor cere și, probabil, obține despăgubiri potrivit contractului, care se vor adăuga la găurile imense din bugetul public ce vor trebui să fie acoperite?
De ce taberele politice din Ploiești nu reușesc să își asume, la pachet, o decizie clară și pragmatică într-o direcție, fie ea majorarea tarifară cerută de operator, fie rezilierea?
PS: Este distractiv de observat – ca să nu zic tragic, că Primăria Ploiești nu e în stare să facă în timp util nici o licitație. Vă imaginați ce înseamnă împotmolirea unei licitații pe termie în Ploiești. Aveți reșou? Sau măcar o haină în plus, vorba lui nea Nicu?
Sebastian Ignat

Joomla SEF URLs by Artio