Îmi vine să încep ca în Biblia latină: ”In principio erat Verbum”. Dar nu vreau să cad în păcatul trufiei nici măcar de dragul limbii latine și oricât m-ar subjuga acest prim verset fundamental al Evangheliei după Ioan: ”La început a fost Cuvântul”. Așa că voi sta cuminte în banca mea și voi mărturisi cu modestie: La început, a fost doar o această postare pe facebook: ”Nici acum nu se face cine știe ce, dar chiar așa... să se scoată limba latină din programa școlară?! Urmașii noștri nu vor mai ști ce înseamnă: ”Est modus in rebus; Errare humanum est; Nosce te ipsum!; Fiat lux! sau Cogito ergo sum”. Cum nu știu eu ce înseamnă ”Naghunahuna ako nga adunay”... fiindcă nu am învățat cebuana. QED!”

Nici n-am apucat bine să mă minunez de cât de minunată postare am postat, că a și venit această replică a unui cunoscut profesor ploieștean de la un și mai cunoscut liceu ploieștean: ”Sunt consternat! De unde aveți informația? Că nu-mi vine să cred!”.  Ei, la o asemenea consternatio profi, care dovedea un bun început de articol, normal că mi-a venit ideea de a continua, mai ales în speranța că astfel poate vor afla și alți schola servis suis treaba cu latina. Ergo, am depășit stadiul de in principio... și am dat-o pe in extenso: Consternarea dumneavoastră mă... surprinde... sunteți un om al școlii... cum de nu ați aflat deja?

Și anume că... intenția este mai veche, de vreo 4 ani, și a început deja să fie pusă în practică începând cu anul școlar actual, când limba latină se face pentru ultima dată la clasa a VIII-a ca disciplină distinctă, concomitent cu o materie nouă: "Elemente de limbă latină și cultură romanică", materie care deja se predă la clasa a VII-a și care, începând cu anul școlar viitor, 2020 – 2021, va lua locul limbii latine, aceasta dispărând din programa școlară de gimnaziu.

Sunt multe capete... (la epitete, sunteți invitații mei) de la minister sau de la nu știu ce instituții - satelit, bugetare sau de tip ONG, care... mă rog... gândesc așa, complet inept, după părerea mea:

”Limba latină a fost folosită în trecut de către romani și nu mai este folosită în prezent de către nici un popor de pe glob ca limba oficială. Învăţarea acesteia nu prezintă deci nici un interes (...) Având în vedere că doar un număr relativ mic de elevi ajung istorici și cu atât mai puţini ajung să studieze romanii și ar avea nevoie de limba latină aceasta nu ar trebui să fie studiată în școli (...) Nu este corect să învăţăm atâţia elevi o limbă pe care nu vor reuşi să o înţeleagă decât cei 20% din ei care într-adevăr o vor studia mai departe” (ardor.org.ro).

Mai există și o puternică presiune din partea părinților, a acelor părinți care cred că:

"Este o idee foarte bună (să fie scoasă – n.a.). Oricum copiii nu rămân cu nimic de la ora de latină, sau să o lase, însă să se facă opțional” sau: "latina e o materie de încărcătură pentru elevi și trebuie scoasă din programa școlară".

Așadar, ideea de a scoate limba latină din programa școlară este veche și foarte bine consolidată în multe medii, oficiale și asociative, ca dovadă că s-a elaborat și se aplică deja programa pentru o nouă materie, repet: "Elemente de limbă latină și cultură romanică" (portalInvatamant.ro). Am văzut documentul, l-am citit în diagonală, nu mă pronunț, trebuie să-l studiez, la prima vedere însă pare o struțocămilă... și istorie și civilizație și cultură și ceva limbă latină amestecată cu ceva limbi romanice... un talmeș-balmeș după modelul de enciclopedie a ghiveciului.

Anul trecut, în 4 iulie 2019, pe www.art-educational.ro apărea această informație: ”Anul școlar care va începe în toamnă vine cu o noutate. Limba latină se va studia de acum în clasa a VII-a și nu în clasa a VIII-a. Și, în fapt, nu va fi chiar „limba latină” pe care o cunoaștem, pentru că noua disciplină va purta un alt nume și va avea un profil sensibil diferit de ceea ce a fost înainte”.

Și chiar așa s-a întâmplat. Prin ordinul ministrului nr.3393 din 28 februarie 2019, s-a aprobat programa acestei noi materii pentru anul școlar în curs (desigur, de a rămas din el): "Elemente de limbă latină și cultură romanică" la clasa a VII-a, a cărei programă este cuprinsă în anexa nr. 2 a ordinului respectiv. Evident, în varianta de până acum, limba latină se studiază pentru ultima oară de către actuala clasă a VIII-a.

Știu că insist și chiar mă repet, dar mater studiorum est și pentru cei care îmi cer imperios sursa informației. Așadar, alea iacta est!, dragă domnule profesor. Vorba e... cui prodest? Habar n-am cui îi folosește, știu însă că nu elevilor de azi, profesioniștilor de mâine, care, indiferent în ce domeniu vor excela (fără nicio ironie), vor simți permanent în pantofi pietricica aceea nenorocită care le va mototoli stima de sine și le va feșteli performanța, fiindcă nu există domeniu, specialitate, meserie, artă în care să nu se infirme permanent prostia aia notorie cu latina – limbă moartă.

Să luăm, de exemplu, doar denumirile științifice ale plantelor și animalelor (astea sunt o poezie, pe cuvânt, un regal de sonorități și revelații): Ce-o fi, dragă, aia Atropa belladona?... dar Leontopodium alpinum sau Mimosa pudica?... dar Anthidium florentinum... Rupicapra rupicapra și Lynx lynx?! Dar toată botanica și zoologia au nevoie de latină, fiindcă enorm de mulți termeni de specialitate de aici provin.

Termeni, concepte, noțiuni, denumiri, principii, adagii, un excepțional bagaj de terminologie fundamentală și de viziuni indispensabile... pentru întreaga cunoaștere, educație, cultură și civilizație umană. Să mai pomenesc de matematică, de fizică, de astronomie, de geografie, de farmacie, de anatomie sau medicină (o-la-la!) de arhitectură, de teologie, de istorie, de... orice vreți dumneavoastră... de filosofie, ce să mai zic?, de geologie, de drept, poate?... că așa-i zice și în ziua de azi – dreptul roman, unde limba latină, vorba aia, sine qua non, ce să mai amintesc... educația clasică, rigoarea științifică, disciplina intelectuală, comunicarea elevată, rafinamentul, eleganța, distincția... hai, că mai am puțin și cer onorariu pentru avocățeala asta patetică direct de la Ave, Caesar, morituri te salutant!, oricare ar fi el.

Un lucru e cert – toată istoria, cultura, arta, știința, civilizația europeană (inclusiv în țările de limbă non-latină, unde însă studierea antichității greco-latine este un adevărat cult – vezi Austria, Germania, Anglia) se bazează pe moștenirea latină. Și noi, tocmai noi, urmașii Romei, îi dăm cu piciorul. Sictir!

Hei, și acum, ca o dovadă suplimentară de ce înseamnă latina pentru română, propun un test la îndemâna oricui. Pentru a încheia demonstrația că limba latină trebuie să se studieze în școală, voi cita doar câteva versete din prima carte, ”Genesis” a Bibliei latine traduse de Sfântul Ieronim pe la sfârșitul secolului al IV-lea d.H. și să vedem câți dintre noi înțeleg și în ce măsură textul scris în limba strămoșilor noștri, asta doar așa, ca o reparație morală și ca o speranță naivă că răul făcut cu excluderea latinei din școli nu poate dura prea mult. Singurul mic ajutor este acela de a preciza că particula ”que” (cve) de la sfârșitul anumitor cuvinte este echivalentă cu ”et” = ”și”, iar grupul de litere ”ae” se citește ”e”.

Pater noster, versetele, Te rog:

1. In principio creavit Deus caelum et terram

3. dixitque Deus fiat lux et facta est lux

4. et vidit Deus lucem quod esset bona et divisit lucem ac tenebras

7. et fecit Deus firmamentum divisitque aquas quae erant sub firmamento ab his quae erant super firmamentum et factum est ita

27. et creavit Deus hominem ad imaginem suam ad imaginem Dei creavit illum masculum et feminam creavit eos

M. Ghiță Mateucă

Joomla SEF URLs by Artio