Proiectul parcării care urmează să fie construită în apropierea Gării Sinaia, inclusiv din fonduri europene, stârnește controverse. Deputatul USR de Prahova a anunțat că se alătură protestului care va avea loc vineri, în stațiunea prahoveană, împotriva acestui demers ce ar urma să afecteze Aleea Caraiman.

 

Organizatorii protestului cer fie renunțarea la construirea obiectivului în forma propusă, fie modificarea substanțială a soluției. Situația a fost semnalată și într-o anchetă publicată de RISE Project, care scria că ministrul Culturii, Daniel Breaz, a dat aviz favorabil investiției ce urmează să fie realizată în imediata vecinătate a două monumente istorice de clasa A din Sinaia. În luna iulie, douăzeci de ONG-uri i-au cerut ministrului Daniel Breaz să revoce avizul pe care l-a acordat pentru PUZ-ul parcării supraetajate de la Sinaia.

Inclusiv Ordinul Arhitecților din România a propus găsirea unei alte soluții, pentru acest proiect. "Deși există practici la nivel european privind amplasarea parcărilor de tip Park & Ride lângă gara unei localități, rareori acestea se aplică în așezări în care gara face parte din centrul istoric sau din zone reprezentative pentru peisajul cultural și natural și atunci doar în condiții bine stabilite. În cazul stațiunii Sinaia suntem de părere că este necesară identificarea unei alte soluții de amplasare a parcării de tip Park & Ride, soluție care să nu pună în pericol identitatea localității. Ansamblul Gării Sinaia este compus din două monumente istorice, fiind emblematic pentru istoria și peisajul urban al stațiunilor montane din România, al cărui potențial este identificat în planurile de dezvoltare a stațiunii. Considerăm că Sinaia este valoroasă atât datorită monumentelor sale istorice identificate izolat, cât și felului în care acestea sunt integrate în peisajul natural. Tipică pentru stațiunea montană, Aleea Caraiman, aleea pietruită cu trepte din parcul vertical care unește gara de centrul orașului, este mărturia unui model de infrastructură locală care se regăsește și în ariile de lângă Castelul Peleș sau de lângă Mănăstirea Sinaia, fiind o parte integrantă din valoarea istorică a stațiunii Sinaia și fiind asociată în mentalul colectiv cu startul traseelor culturale și sportive pentru care Sinaia a fost întotdeauna recunoscută și admirată. Prin urmare, datorită elementelor originale de infrastructură și datorită stilului arhitectural unic prin unitate și coerență, amplasarea un proiect de tipul Park & Ride, care presupune un corp voluminos, va fragmenta atât funcțional, cât și estetic, o zonă reprezentativă care face parte din centrul stațiunii.  (...) Avem convingerea că Primarul orașului Sinaia, alături de Administratorul Public și Arhitectul Șef al Primăriei Sinaia pot identifica o soluție mai potrivită pentru amplasarea unei parcări de tip Park & Ride, conform Planului de Mobilitate în vigoare și a documentațiilor de urbanism existente, într-o altă zonă a orașului, mai flexibilă din punct de vedere arhitectural. Chiar dacă amplasamentul oportun este la o oarecare distanță de centrul orașului, există soluția mijloacelor de transport în comun nepoluante cu ajutorul cărora ambele nevoi pot fi respectate - atât aceea de modernizare, cât și de păstrare a identității estetice. Câștigător în acest scenariu este orașul Sinaia, care are ocazia să fie un exemplu de bună practică, prin adaptarea deciziei în acord cu nevoile comunității, cu valoarea patrimoniului construit și natural, dar și cu bunele practici din alte orașe europene care s-au confruntat cu același tip de nevoi", se arată într-un comunicat OAR din 1 august.

"Vineri 09.08.2019, la ora 18.00, ne întâlnim în fața Gării Regale din Sinaia pentru o plimbare pe Aleea Caraiman.  Vom discuta atât cu localnicii cât si cu turiștii despre proiectul de parcare ce va duce la dispariția unui parc și agresarea a două monumente istorice emblematice pentru Sinaia, Gara Regală și Hotelul Caraiman", a anunțat deputatul USR de Prahova Dan Rădulescu pe pagina sa de Facebook.

Proiectul a primit finanțare europeană în luna aprilie. Obiectivul de investiţii are o valoare de 5 milioane de euro şi propune amenajarea unei parcări cu şase niveluri, pe marginea Drumului Naţional 1, vizavi de Gara Sinaia, pe o porţiune de teren unde există o diferenţă de nivel foarte mare. Deasupra construcţiei, practic la al şaptelea nivel, va exista o terasă, cu ieşire către Bulevardul Carol I, spre Cazinoul Sinaia. Parcarea va avea o capacitate de 300 de locuri, două staţii de reîncărcare pentru mașinile electrice, dar şi spaţii de unde se vor putea închiria biciclete și trotinete electrice, a mai anunţat Primăria Sinaia.

Foto: riseproject.ro

Joomla SEF URLs by Artio