Un reportaj realizat de postul de televiziune arată că România tinde să preia rolul de groapă de gunoi a Europei Occidentale, după ce China a limitat sever introducerea în țară a deșeurilor.

Potrivit sursei citate de Libertatea, în contextul acestor limitări, România a devenit noua destinație pentru gunoaiele din Vest, din cauza costurilor reduse de incinerare și a legislației foarte permisive din țara noastră.

Reporterii France 24 au mers, de exemplu, la Chișcădaga, lângă  Deva, unde o fabrică de ciment obține energia din arderea deșeurilor, îndeosebi anvelope uzate.

Deșeurile vin prin vama Nădlac, iar uneori inspectorii Gărzii de Mediu blocheaă unele dintre ele la frontieră. ”Printre deșeuri de anvelope din Germania, Austria și Italia am găsit baterii de mașini și alte deșeuri foarte periculoase”, relatează unul dintre inspectorii Gărzii, Răzvan Huber.

Reporterii France 24 au făcut prima oprire în apropiere de Deva, la Chișcădaga, unde o fabrică de ciment obține energia din arderea deșeurilor, îndeosebi anvelope uzate. Locuitorii celor câteva zeci de case aflate în zona fabricii se plâng de nivelul poluării, în pofida asigurărilor proprietarilor fabricii care spun că au investit zeci de milioane de euro pentru ca cerințele de mediu să fie respectate. Unul dintre săteni, Marius Mang, spune că pomii i se usucă în grădină, iar albinele pe care le avea au murit. ”Dintotdeauna fabrica a fost o sursă de poluare, dar acum lucrurile s-au înrăutățit”. France24 relatează și că medicii din zonă au remarcat o creștere a incidenței cazurilor de cancer, iar probleme de sănătate au mai toți localnicii. ”Cu siguranță ne vom îmbolnăvi. Sunt atâția oameni bolnavi… Nu știu dacă sunt 10% sănătoși”, spune Mang. ”Toți luăm medicamente . E mult praf, nu putem respira (…) Ard tot felul de mizerii”, confirmă o vecină a fermierului, Otilia. România, o destinație ieftină a gunoaielor europene Deșeurile vin prin vama Nădlac, iar uneori inspectorii Gărzii de Mediu blocheaă unele dintre ele la frontieră. ”Printre deșeuri de anvelope din Germania, Austria și Italia am găsit baterii de mașini și alte deșeuri foarte periculoase”, relatează unul dintre inspectorii Gărzii, Răzvan Huber. Potrivit estimărilor procurorului Teodor Niță, specializat în cercetarea infracțiunilor de mediu, zeci de transporturi ilegale de deșeuri intră în România în fiecare săptămână. ”O soluție ar fi standardizarea prețurilor de distrugere la nivel european și România nu ar mai fi atractivă”, a spus magistratul. În momentul de față, distrugerea unei tone de gunoi poate ajunge și la 250 de euro în țările din vestul UE, în timp ce în România prețul este de numai 17 euro. Andreea Leonte, consilier juridic la Zero Waste România, reclamă și faptul că legislația de mediu este foarte permisivă și lipsită de pârghiile necesare pentru menținerea poluării în limite acceptabile. Astfel, poluatorii trimit propriile măsurători către autorități, neexistând studii independente.

Citiți întreaga știre pe Libertatea.ro.

reportajul France24 poate fi văzut AICI.

Joomla SEF URLs by Artio