modificare lege referendumReglementările privind referendumul au fost modificate, pe 18 septembrie, prin ordonanță de Urgență a Guvernului, iar unul dintre punctele actului normativ se referă la înlocuirea unei mențiuni foarte importante din anexele legii.

 

La punctul 18 al OUG nr. 86/ 18 septembrie 2018 se stabilește că "în tot cuprinsul anexelor nr. 2-6, sintagma «Numărul participanților trebuie să fie egal cu suma ce rezultă din adiționarea cifrelor de la pct. 5, 6 și 7.» se înlocuiește cu sintagma «Pct. 2 >/= Pct. 5 + pct. 6 + pct. 7»". Situația a fost sesizată de ploieșteanul Sorin Ioniță (Expert Forum), care spune că așteaptă lămuriri de la Biroul Electoral Central, cu privire la acest aspect care, practic, ar putea duce la situații în care numărul de participanți la referendum să fie mai mare decât numărul de voturi valabil exprimate + numărul de voturi nule. Importanța este dată de faptul că, spre deosebire de situația alegerilor locale, parlamentare, prezidențiale sau europarlamentare, la referendum numărul de participanți este deosebit de important, de el depinzând validarea scrutinului.

"Alerta de frauda la referendum: s-a modificat formularul de raportare a participarii la vot din sectii (vezi atasat). Exact la numarul de participanti, adica miza acestui scrutin. Vom avea situatii halucinante cand in urna vor fi 500 de buletine, dar pe lista apare ca au votat 550 de cetateni. Pentru pragul de participare se in calcul ultimul numar :)

Cum e posibil? In OUG de saptamana trecuta zice asa: "În tot cuprinsul anexelor nr. 2-6, sintagma "Numărul participanților trebuie să fie egal cu suma ce rezultă din adiționarea cifrelor de la pct. 5, 6 și 7." se înlocuiește cu sintagma "Pct. 2 >/= Pct. 5 + pct. 6 + pct. 7."

Cu alte cuvinte, pana acum legea spunea ca numarul total de participanti trebuie sa fie EGAL cu voturile Da + Nu + voturi nule. Acum zice ca nr total trebuie sa fie MAI MARE SAU EGAL cu voturile Da+Nu+nule. Scrie in toate formularele de trimis in sectii.

Am intors-o pe toate partile si nu intelegem de ce EGAL s-a transformat in MAI MARE SAU EGAL. Voi intelegeti cum e posibil ca numarul de participanti intr-o sectie sa fie mai mare decat cel de voturi exprimate, inclusiv cele nule?

Participi, adica te bifeaza pe lista (ca sa se faca pragul), dar nu votezi? Sau cum altfel? Si de ce acum, la referendumul asta, iar la cele dinainte nu?" a scris Sorin Ioniță pe pagina sa de Facebook.

Sorin Ioniță este expert ȋn reforma administraţiei publice, dezvoltare şi politici locale; consultant al Consiliului Europei, Băncii Mondiale şi UNDP pe Europa de Est şi Balcani; fost reprezentant al României ȋn Comitetul Economic şi Social European (EESC), sectiunile Transport-Energie şi Mediu-Agricultură; lector asociat al Maastrict School of Management (MSM), potrivit expertforum.ro.

Update - Într-un comunicat de presă transmis de Expert Forum, în cursul zilei de joi, experții "îşi arată îngrijorarea cu privire la anumite reglementări şi practici legate de Legea 3/2000, precum şi ale OUG 86/2018 referitoare la frauda la referendum şi întocmirea proceselor verbale privind consemnarea rezultatelor.":

"Cele trei puncte esenţiale care considerăm că generează îndoieli legate de desfăşurarea corectă a referendumului sunt:

1) În contextul lipsei SIMPV din procesul de organizare a referendumului şi a utilizării intense a listelor suplimentare, nu există mecanisme aplicabile şi eficiente prin care se poate verifica frauda la referendum. Astfel, prin OUG 86 s-a modificat 431 (4) şi se specifică faptul că Biroul Electoral Central transmite către Autoritatea Electorală Permanentă listele electorale, iar persoanele interesate pot reclama în maximum 15 zile de la data constatării valabilităţii referendumului naţional, cu probe, eventuale fraude. AEP verifică listele electorale din secţia respectivă şi poate sesiza organele penale. Cu toate acestea, aducerea unor probe este foarte dificilă şi considerăm că numărul persoanelor care pot înainta astfel de plângeri este foarte redus. Mai mult, alegătorii nu pot verifica dacă există semnături în listele electorale în locul lor, dacă nu au participat la referendum. Conform unui răspuns al BEC transmis EFOR la cererea ataşată, singura procedură care se aplică pentru raportarea unei posibile fraude este cea de mai sus

2) Legea 3/2000 stabileşte în art. 25 (3) că În cazul în care constată o fraudă electorală la o secţie de votare sau într-o circumscripţie electorală, Biroul Electoral Central dispune anularea rezultatelor referendumului în cadrul acelei secţii de votare sau, după caz, în cadrul circumscripţiei electorale respective. Art. 12 din Legea 208/2015 reglementează procedura de solicitare pentru anularea rezultatelor, însă nu este clar cine pot fi actorii care pot cere acest lucru, la alegeri fiind vorba despre competitorii electorali care au participat la alegeri în circumscripţia electorală respectivă. La solicitarea EFOR privind clarificarea procedurii de anulare, BEC a răspuns că este o situaţie ipotetică şi se va sesiza în momentul unei situaţii concrete. Mai mult, un răspuns la această întrebare ar echivala cu o antepronunţare din partea BEC şi nu este oportună.

3) Paragraful 18 din OUG 86/2018 stabileşte că În tot cuprinsul anexelor nr. 2-6, sintagma "Numărul participanţilor trebuie să fie egal cu suma ce rezultă din adiţionarea cifrelor de la pct. 5, 6 şi 7." se înlocuieşte cu sintagma "Pct. 2 >/= Pct. 5 + pct. 6 + pct. 7." Cu alte cuvinte, în procesul verbal privind rezultatele referendumului numărul participanţilor trebuie să fie mai mare sau egal cu suma voturilor valabil exprimate la răspunsul DA, a celor la răspunsul NU şi a voturilor nule. Deşi este posibil ca reglementarea să acopere şi cazurile în care un alegător pleacă cu buletinul de vot din secţie, considerăm că formularea poate genera situaţii confuze şi riscante în condiţiile argumentelor de la punctul 1. În contextul în care miza referendumului este asigurarea unui cvorum, considerăm că această exprimare poate facilita atingerea acestuia în condiţii incorecte şi arbitrare.

Aceste modificări, precum şi lipsa de certitudine cu privire la anumite proceduri importante creează un climat de lipsă de încredere în corectitudinea modului de organizare a referendumului şi în mecanismele de contestare a neregulilor şi fraudelor. Mai mult, încalcă principii şi condiţii enunţate în Codul bunelor practici în materie de referendum al Comisiei de la Veneţia în ceea ce priveşte existenţa unui sistem de recurs efectiv sau libera exprimare a voinţei electoratului şi combaterea fraudei.

***

Solicitarea EFOR către BEC

Bucureşti, 2 octombrie 2018

Către: Biroul Electoral Central
Referendum Naţional pentru Revizuirea Constituţiei 2018

Domnule Preşedinte,

Prin prezenta cerere solicit Biroului Electoral Central să clarifice următoarele aspecte în baza Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului şi modificărilor aduse de O.U.G. nr. 86/2018:

1. Care este procedura de sesizare a Biroului Electoral Central cu privire la o posibilă frauda la referendum (cine poate face cererea de anulare şi în ce termen), în temeiul art. 25 alin. (3) din Legea nr. 3/2000, dat fiind că Legea nr. 208/2015 care completează Legea nr. 3/2000, prevede la art. 12 alin. (3) că în cazul campaniei electorale pentru alegerile naţionale, "competitorii electorali" au acest drept, noţiune care nu se aplică în cazul campaniei pentru referendum.

2. Pot observatorii organizaţiilor neguvernamentale să solicite copii după procesele-verbale care consemnează rezultatul referendumului în secţia respective în conformitate cu art. 18 lit. i) din Legea nr. 208/2015, dat fiind că art. 62 din Legea nr. 3/2000 privind referendumul, ca urmare a modificărilor survenite în urma adoptării O.U.G. nr. 86/2018, prevede că "Dispoziţiile prezentei legi se completează în mod corespunzător cu cele ale Legii nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia celor privind Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal şi centralizarea electronică a rezultatelor votării"?

3. În lipsa Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal, cum poate un cetăţean cu drept de vot să verifice dacă în privinţa sa a avut loc o posibilă fraudă şi există o semnătură în listele electorale, deşi el/ea nu şi-a exercitat dreptul la vot, şi ce măsuri de a contesta acest fapt are la dispoziţie?"

Update - Răspunsul Biroului Electoral Central poate fi citit aici.

Joomla SEF URLs by Artio