Ştirea zile de duminică 22 decembrie 2013 a readus în discuţie starea jalnică a infrastructurii rutiere româneşti. De data asta nu vorbim despre şoselele vechi şi întreţinute necorespunzător, ci chiar de investiţiile inaugurate cu mare tam-tam de guvernanţii care sunt la putere şi care se înghesuie să taie panglici la fiecare metru de autostradă dat în folosinţă.
Un carambol s-a produs pe recent-inaugurata autostradă Sibiu-Orăştie. În dreptul localităţii Sebeş 40 de maşini s-au tamponat. Din primele informaţii prezentate de cei aflaţi la faţa locului, se pare că ceaţa densă a fost de vină (vizibilitate sub 50 de metri), dar şi carosabilul alunecos – persoanele implicate în accidentul în lanţ spun că nu s-a dat deloc cu material antiderapant.
Participanţii la trafic semnalează, însă, şi câteva probleme care au apărut din primele ore de la darea în folosinţă a şoselei de viteză: animale moarte pe carosabil, lipsa bornelor SOS (prezente şi aflate în funcţiune pe orice autostradă dată în folosinţă în lumea occidentală) – o imagine dezolantă prezentă, aşa cum spuneam, la doar câteva ore de la plecarea oficialilor care au tăiat panglica de inaugurare şi s-au felicitat pentru marea realizare de a da în folosinţă o bucată de drum care a costat sute de milioande euro, terminată cu peste jumătate de an de întârzieri şi, aşa cum spuneam mai devreme, nefinalizată, de fapt.
Aşadar, Sibiu-Orăştie nu are puncte SOS, garduri bine făcute care să ferească şoferul de animalele care pot pătrunde să traverseze şoseaua periclitând, astfel, viaţa participanţilor la trafic, fără puncte de odihnă date în folosinţă, fără toalete, fără benzinării, fără întreţinere corespunzătoare a carosabilului.
A3 Bucureşti – Ploieşti, bătaie de joc la adresa contribuabililor şi a participanţilor la trafic
Presa naţională uită, însă, un aspect mult mai grav decât realitatea discutată, acum, referitoare la autostrada din Ardeal:
„Marea" bucată de A3 Bucureşti-Ploieşti care sucombă în centura Bucureşti (autorităţile nu au dat bani nici în 2014 pentru finalizarea tronsonului care ar trebui să continue până în interiorul Capitalei) este inaugurată de doi ani de zile şi arată jalnic: NU EXISTĂ BORNE SOS DATE ÎN FUNCŢIUNE, nu există parcări date în funcţiune, lipsesc gardurile de protecţie (furate sau prost-făcute), panourile de tablă cu indicaţii rutiere (localităţi, intrări, ieşiri, distanţe) NU MAI SUNT REFLECTORIZANTE, toate fiind şifonate ca un staniol de ciocolată (probabil că tabla din care au fost realizate a fost foarte subţire iar la nici doi ani de la inaugurare nu mai sunt vizibile corespunzător).
Lipsa ieşirilor – până la Bucureşti, numai la Exit Snagov poţi întoarce să ieşi de pe şosea sau să întorci spre Ploieşti. În cazul unui accident grav, imaginaţi-vă ce înseamnă intervenţia unei ambulanţe la, să zicem, 10 km de Ploieşti, dacă evenimentul rutier a avut loc pe sensul opus.
Cât a costat lucrarea asta făcută după standardele româneşti? 800 de milioane de euro!
Tronsonul este împărţit în două secţiuni. Secţiunea 1 Bucureşti - Moara Vlăsiei de 19,5 km este finalizată şi dată în folosinţă pe 13 km, iar secţiunea 2 Moara Vlăsiei - Ploieşti de 42,5 km este finalizată şi dată în folosinţă integral.
Secţiunea 1 - 19,5 km: Constructori: Pizzarotti si Tirrena Scavi,
Cost: 318,6 milioane euro
Secţiunea 2 - 42,5 km: Constructori: Spedition UMB, Euroconstruct Trading şi Pa&Co,
Cost: 492 milioane euro
Sursa costuri şi foto: www.130km.ro