Ministrul Educației Naționale, Liviu Marian Pop, a semnat ordinul prin care modifică Metodologia de organizare a programului „Școală după școală" (SDS), rezultând o "nouă abordare" care îl va îndrepta cu precădere spre nevoile elevilor aparținând grupurilor dezavantajate.
Anul trecut, programul în sine a fost blocat, în puținele unități de învățământ care au avut totuși curaj să-l implementeze, după ce Curtea de Conturi a indicat ca fiind ilegală modalitatea de remunerare a profesorilor. Singura variantă acceptată legal, în viziunea acestei instituții, ar fi fost plata cu ora, dar veniturile astfel obținute erau prea mici pentru a-i motiva pe dascăli să accepte programul suplimentar.
În actuala formă, metodologia stabilește că finanțarea programului se poate face din bugetul autorităților locale, bugetul de stat constituit pentru elevii proveniți din grupurile dezavantajate, programe finanțate din fonduri europene sau naționale și activități școlare și extrașcolare, donații, sponsorizări, prin suportul financiar al asociațiilor de părinți, ai organizațiilor nonguvernamentale etc., cu respectarea legislației în vigoare. Din păcate, nu exprimă nicio obligație, și lucrurile depind, în continuare, de bunăvoința factorilor de decizie. "Implicarea personalului din învățământ se poate face în următoarele condiții: a) ca activitate cuprinsă în norma didactică (maximum 4 ore/săptămână), conform prevederilor art. 262 alin. (1) și art. 263 alin. (3) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare; b) ca activitate în afara activității desfășurate în intervalul de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână". La art. 16, Metodologia prevede acum că "În cazul în care cadrul didactic efectuează orele în cadrul normei didactice, conform prevederilor art. 15, lit. a, aceste ore nu sunt retribuite separat", dar "în celelalte cazuri, care se referă la activitățile de educație, complementare activității didactice, precum și la activitățile de susținere și de dezvoltare personală a elevilor, aceste ore sunt retribuite, în condițiile legii, din sursele de finanțare prevăzute la art. 17 (cele enumerate mai sus - n.r.)", mai prevede metodologia, după modificările stabilite prin ordin.
Metodologia mai vine cu o mențiune introdusă în premieră, și anume că nu mai poate fi denumit "program SDS" un program/proiect/activitate care se desfășoară în unitățile de învățământ și care nu respectă prevederile acesteia.
Programul în sine „ devine o formulă complementară activității școlare obligatorii care, prin modalități integrate de sprijin, are ca obiective prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii, creșterea performanțelor școlare, învățarea remedială și accelerarea învățării prin activități educative, recreative și de timp liber. De asemenea, urmărește dezvoltarea personală și integrarea socială, precum și menținerea elevilor într-un spațiu securizat, ca alternativă la petrecerea timpului liber în medii cu potențial de dezvoltare a unui comportament deviant". Mai precis, SDS va fi proiectat astfel încât să răspundă nevoilor tuturor elevilor și cu prioritate, nevoilor elevilor aparținând grupurilor dezavantajate.
Noile reglementări stabilesc clar că nu mai poate fi denumit "program SDS" un program/proiect/activitate care se desfășoară în unitățile de învățământ și care nu respectă prevederile acesteia.