• OMS a emis un avertisment dur în privinţa consumului de alcool: provoacă 7 tipuri de cancer.
• Alcoolul este o substanţă psihotropă şi un agent cancerigen de tip 1, iar în Europa cel puţin o persoană din două pare să nu conştientizeze riscurile asociate consumului de băuturi alcoolice.
Datele publicate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii arată că alcoolul este responsabil pentru unul din 11 decese în Europa şi poate provoca peste 200 de boli, de la infarct la accident vascular cerebral, prin probleme digestive, şi este, de asemenea, un factor de risc pentru cel puţin 7 tipuri de cancer, inclusiv cancerul mamar, esofagian şi hepatic.
CITEȘTE ȘI: În München s-a deschis Die Null, prima berărie non-alcoolică
Din aceste motive, OMS a decis să lanseze campania „Redefinirea alcoolului pentru o Europă mai sănătoasă şi mai sigură în Europa”, cu scopul de a invita cetăţenii să-şi reconsidere relaţia cu consumul de alcool şi să afle mai multe despre riscurile pentru sănătate.
„În Europa, alcoolul este adesea prea ieftin, uşor de disponibil şi foarte mult promovat. Este timpul să recunoaştem impactul său profund asupra sănătăţii”, spune noua campanie OMS, care în octombrie şi noiembrie va împărtăşi date şi informaţii personale, poveşti, evidenţiind experienţele celor din Europa care şi-au transformat viaţa redefinindu-şi relaţia cu alcoolul şi realizând că acesta nu mai are loc în viaţa lor.
„Dincolo de efectele sale fizice, alcoolul contribuie şi la probleme sociale mai ample. Consumul de alcool este un factor-cheie care contribuie la violenţă, inclusiv violenţa sexuală şi bazată pe gen, accidentele rutiere şi alte forme de vătămare care afectează nu numai băutorii, ci şi familiile acestoram comunităţi mai larg”, a explicat dr. Gauden Galea, consilier strategic al directorului regional al OMS pentru Europa şi director al Iniţiativei speciale privind bolile netransmisibile şi inovarea.
Principala problemă, potrivit OMS, este adesea lipsa de informaţii: „Oamenii trebuie să fie împuterniciţi să facă alegeri în cunoştinţă de cauză cu privire la sănătatea şi comportamentul lor. Campania „Redefinirea alcoolului” face schimb de informaţii bazate pe dovezi, încurajând indivizii să-şi regândească obiceiurile şi relaţiile cu alcoolul, îndemnând în acelaşi timp factorii de decizie şi autorităţile din domeniul sănătăţii să conducă o schimbare culturală mai largă în modul în care alcoolul este perceput şi reglementat în societate”,
Campania OMS nu se va adresa doar cetăţenilor Uniunii Europene, ci şi autorităţilor şi instituţiilor din domeniul sănătăţii, cerând o reglementare mai strictă a alcoolului: „Avem nevoie de legiuitori care să prioritizeze sănătatea publică”, a conchis Galea.
Producătorii şi importatorii de băuturi spirtoase din România solicită premierului şi ministrului Finanţelor adoptarea unui calendar de creştere graduală a accizei la alcool
Spirits România, asociaţie patronală ce reuneşte principalii producători şi importatori de băuturi spirtoase din România, a transmis o scrisoare deschisă adresată prim-ministrului Marcel Ciolacu şi ministrului Finanţelor, Marcel Boloş, prin care solicită adoptarea unui calendar de creştere graduală a accizei la alcool, care să înlocuiască mecanismul de actualizare cu inflaţia.
„Spirits România, asociaţie patronală care reuneşte principalii producători şi importatori de băuturi spirtoase din România, vă roagă să aveţi disponibilitatea de a vă implica în rezolvarea unei situaţii care poate avea efecte deosebit de grave, atât economice cât şi sociale. Ne referim aici la actualizarea cu inflaţia a valorii accizei pentru alcoolul etilic, care ar putea creşte cu peste 50% în anul 2025, dacă se vor menţine prevederile actuale din Codul Fiscal. Această creştere ar avea consecinţe catastrofale pentru producătorii locali de băuturi spirtoase, dar şi efecte sociale deosebit de grave determinate de creşterea interesului pentru băuturile contrafăcute, care pot afecta serios sănătatea, ducând chiar la pierderi de vieţi omeneşti”, arată asociaţia.
Industria pe care o reprezintă numără peste 46.000 de locuri de muncă, directe şi indirecte, şi contribuie anual cu o valoare adaugată de peste 850 de milioane de euro la produsul intern brut.
„Deşi consumul a rămas constant sau a înregistrat scăderi, valoarea accizei a crescut constant şi semnificativ în ultimii ani, iar mecanismul de actualizare cu inflaţia a rămas cu baza de calcul la nivelul anului 2014, in ciuda faptului că valoarea supusă actualizării a fost mărită de câteva ori. Şocul unei noi majorări semnificative a accizei va avea un impact catastrofal asupra producătorilor locali de băuturi spirtoase şi ar duce, cel mai probabil, la pierderea câtorva mii de locuri de muncă. În plus, scumpirea băuturilor ieftine, produse într-o majoritate covârşitoare de producători români, va duce la creşterea pieţei negre, nefiscalizate, cu efecte directe asupra veniturilor bugetului de stat”, precizează asociaţia.
Într-o foarte recentă cercetare sociologică, un procent semnificativ de consumatori români (34%) au spus că au consumat băuturi alcoolice din surse pe care nu le cunoşteau, respectiv băuturi fără timbru sau băuturi produse de persoane pe care nu le cunoşteau. Dintre cei care au admis că au consumat băuturi alcoolice contrafăcute, unul din cinci respondenţi a indicat ca motiv preţul, respectiv faptul că băuturile contrafăcute pe care le-au consumat erau mai ieftine.
Mai multe pe romaniatv.net
CITEȘTE ȘI: Recordul de alcoolemie, în weekend, pe drumurile din județ: 1,45 mg/l alcool pur în aerul expirat
- Facebook.com/actualitateaprahoveana.ro
- instagram.com
- twitter.com
- Google Business
- Youtube Actualitatea
- Spotify PODCAST
- TikTok Actualitatea Prahoveană