Categorie: Știri naționale
businessChestionată privind identitatea companiilor cu care are relații contractuale, compania cu capital de stat Societatea Națională a Sării Salrom a refuzat să răspundă întrebării adresate în baza legii 544/2001 privind liberul acces la informații cu caracter public, invocând confidentialitateacomerciala a listei operatorilor economici cu care contracte.

Peste 1000 de contracte pentru aprovizionarea și valorificarea sării și a substanțelor nemetalifere în cursul anului 2011, dintre care 66 pentru export, intră în această situație, fiind secretizate de către compania de stat.

În răspunsul societății se precizează că „este de domeniul evidentei” faptul că instituția ar fi puternic prejudiciata dacă persoanele concurente i-ar cunoaște partenerii și condițiile comerciale contractuale contractuale, având în vedere că nu practică aceleași condiții comerciale cu toți partenerii.

Salrom este singurul producător de sare din România, care exploatează, gestionează și comercializează sarea și substanțele nemetalifere (http://www.salrom.ro/despre-noi.php).

Fiind vorba de o instituție de stat și de resurse care reprezintă proprietate publică (art. 136 din Constituție), condițiile comerciale contractuale, cum ar fi redevențe, termene și alte clauze sunt stabilite de legislația în vigoare (mai precis, Legea minelor nr. 85/2003) fiind obligatorie practicarea acelorași condiții comerciale contractuale atunci când este vorba despre același obiect contractual.

Nu este prima oară când instituțiile publice sau societățile comerciale cu capital de stat abuzează de excepțiile la liberul acces la informații de interes public prevăzute la art. 12 din Legea 544/2001 pentru a secretiza informații de interes public, din contra, din ce în ce mai multe companii cu capital de stat evită cerințele de transparență ale legislației românești invocând probleme de confidențialitate comercială sau secrete de serviciu. Secretizarea unor contracte precum Chevron, Petrom sau chiar și contracte minore ale oricărei companii de stat a devenit o practică instituțională extrem de întâlnită la nivelul instituțiilor publice românești și a companiilor de stat, în ciuda legislației existente și a numeroaselor procese bazate pe Legea 544, câștigate de organizații neguvernamentale din România.

Fundația Soros România va folosi toate căile legale pentru obținerea acestor informații de interes public, inclusiv acțiunea în instanță împotriva Societății Naționale a Sării în baza legii liberului acces la informațiile de interes public, și va da publicității, în mod transparent, toate informațiile rezultate în urma acestor demersuri. 

Back To Top