Categorie: APH Cultural

Încă o dată, orchestra simfonică a Filarmonicii „Paul Constantinescu” şi dirijorul ei permanent, domnul RADU POSTĂVARU, au venit în întâmpinarea dragostei manifeste a melomanilor ploieşteni pentru lucrările lui Ludwig van Beethoven oferindu-le joi, 11 februarie 2010, un concert ce a avut în program exclusiv opusuri aparţinând „Titanului de la Bonn”.



Daniel Goiţi sau rafinamentul frazării

 

Pentru început, într-o interpretare plină de dramatism, a putut fi ascultată celebra Uvertură „Egmont”.

 

A urmat o lucrare aparţinînd perioadei în care Beethoven, aflat la începutul carierei de compozitor, îşi căuta propriul limbaj, o lucrare influenţată încă de celebrii săi predecesori – Joseph Haydn şi Wolfgang Amadeus Mozart –, mai puţin încrâncenată, mai calmă, mai senină: Concertul nr. 1 pentru pian şi orchestră. Sarcina – extrem de dificilă, de altfel – de a situa – după cum afirma Cella Delavrancea – acest opus în planul beethoven-ian i-a revenit lui  DANIEL  GOIŢI, profesor la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj, deţinător a numeroase premii de interpretare naţionale (premiul I la prestigiosul Festival „George Enescu”) şi internaţionale. Ceea ce a încântat publicul a fost rafinamentul frazării, acurateţea la limita perfecţiunii şi, nu în ultimul rând, calitatea sunetului. Pentru a convinge, DANIEL  GOIŢI nu a apelat la niciuna dintre „armele” din arsenalul interpreţilor mai puţin hărăziţi (tumultuozitate forţată, gestică ostentativă). Totul a fost firesc, aparent-facil, de la sine-înţeles.

 

Simfonia „Destinului” în prima versiune

 

În partea a doua a concertului, publicul a avut ocazia de a asculta prima versiune, cea din manuscris, a Simfoniei a V-a, a „Destinului”. Lăsând la o parte diferenţele dintre versiunea consacrată şi această primă versiune (pe care nu le poate sesiza decât o persoană care cunoaşte în amănunt lucrarea), viziunea interpretativă a dirijorului RADU POSTĂVARU a subliniat mai puţin acea stare conflictuală dintre Om şi Divinitate atât de proprie lui Beethoven, insistând – mai degrabă – asupra capacităţii acestui creator de a trece – prin intermediul muzicii – de la cea mai adâncă tristeţe la bucuria strălucitoare, de la revolta nestăvilită la calmul aflat la limita contemplaţiei.

 

Marius Herea şi Jan Sibelius

 

Concertul de joi, 19 februarie 2010, are în program Uvertura „Eroică” şi Sonata dublu-concertantă pentru vioară, pian şi orchestră de Marius Herea şi Concertul pentru vioară şi orchestră de Jan Sibelius. Dirijorul concertului va fi Maestrul OVIDIU BĂLAN, iar interpretele lucrărilor concertante vor fi OKSANA PECENY (Slovenia) – vioară şi SOPHIE HUANG (Austria) – pian.

Back To Top