Propunând interpretarea, în prima parte a concertului orchestrei simfonice de joi, 18 februarie 2010, a două lucrări aparţinând lui Marius Herea, Maestrul OVIDIU BĂLAN a răspuns unui deziderat care ar trebui să intre mai des în atenţia celor ce se ocupă cu proiectarea programelor Filarmonicii: acela de a prezenta publicului meloman, alături de capodoperele universal recunoscute ale muzicii simfonice, opusuri de muzică românească şi – de ce nu ? – opusuri aparţinând unor compozitori tineri români.
Cantabilitate, echilibru, înlănţuiri armonice...
Din creaţia tânărului muzician ploieştean Marius Herea a putut fi ascultată, la început, Uvertura „Eroica”, iar apoi, Sonata dublu-concertantă pentru vioară, pian şi orchestră. Caracteristica ambelor lucrări este nevoia manifestă a autorului pentru cantabilitate, echilibru, înlănţuiri armonice – le pot numi – clasice şi, în special, respingerea acelui gen de „experimente” muzicale care pot – cel mult – să epateze pe moment, dar care nu sunt deloc gustate de public şi nici nu reuşesc să treacă de cel mai acerb critic – TIMPUL. Opusurilor domnului Herea li se pot reproşa, eventual, unele lungimi – aparent – nejustificate. Însă, la o a doua audiţie a lucrării respective, poate fi sesizată explicaţia acestor lungimi: este nevoia şi plăcerea de a asculta – poate – aceeaşi linie melodică dar în alt înveliş armonic sau susţinută de alt comentariu contrapunctic.
Tehnica şi sunetul tandemului austro-sloven
La succesul de public al acestei prime părţi a concertului a contribuit, alături de calitatea muzicii, calitatea şi exactitatea interpretării date de Maestrul OVIDIU BĂLAN, orchestra simfonică a Filarmonicii şi cele două soliste ale Sonatei dublu-concertante: OKSANA PECENY (Slovenia) – vioară – şi SOPHIE HUANG (Austria) – pian.
Tot în interpretarea OKSANEI PECENY a putut fi ascultat, în partea a doua a spectacolului, Concertul în re minor pentru vioară şi orchestră opus 47 de Jan Sibelius. Tânăra violonistă a dovedit o cunoaştere în amănunt a partiturii, un deosebit respect pentru stilul compozitorului, o tehnică bine pusă la punct şi un sunet cantabil. În fruntea orchestrei, Maestrul OVIDIU BĂLAN şi-a demonstrat – oare, pentru a câta oară? – calităţile de acompaniator, ştiinţa de a urmări şi de a intui cu o fracţiune de secundă înainte intenţiile solistului şi de a se adapta lor, dând astfel coeziune şi unitate interpretării.
„Visul” lui Mendelssohn-Bartholdy şi „a V-a” de Ceaikovski
Dirijorul concertului de joi, 25 februarie 2010, va fi RADU POSTĂVARU. Programul cuprinde Uvertura „Visul unei nopţi de vară” şi Concertul nr.1 pentru pian şi orchestră (solistă: ANDREEA BUTNARU) de Felix Mendelssohn-Bartholdy şi Simfonia a V-a de Piotr Ilici Ceaikovski.