Înainte de a-i mulţumi Maestrului OVIDIU BĂLAN pentru iniţiativa de a programa, în cadrul concertului de joi, 15 aprilie 2010, o lucrare – practic – necunoscută aparţinând muzicii ruse de la sfârşitul secolului al XIX-lea – „Uvertura pe o temă rusă” de Serghei Taneev –, îmi permit să fac o completare la articolul precedent în cadrul căruia am omis – omisiune impardonabilă! – să menţionez contribuţia deosebită pentru reuşita spectacolului a violonistelor ANA-MARIA TRUŢĂ şi IOLANDA VASILESCU, membre ale orchestrei simfonice a Filarmonicii, care, alături de ceilalţi, prin prestaţia lor de fiecare zi sau în calitate de soliste, ridică substanţial nivelul acestei orchestre.
Forţa şi emoţia Adrianei Maier
Alături de „Uvertura...” de Taneev, publicul a mai putut asculta (joi, 15 aprilie) binecunoscuta Rapsodie pe o temă de Paganini pentru pian şi orchestră opus 43 de Serghei Rachmaninov, în interpretarea ADRIANEI MAIER. Tânăra pianistă a demonstrat că, deşi această lucrare pare a fi hărăzită mâinilor şi forţei unui bărbat, poate fi abordată – câştigând chiar din punct de vedere al conţinutului emoţional transmis – de către o femeie.
Experienţa şi disponibilitatea Maestrului Ovidiu Bălan
În partea a doua a programului, violonistul SEBASTIAN CÂŞLEANU a oferit o versiune interpretativă sensibilă şi extrem de bine pusă la punct tehnic a Concertului în Re major pentru vioară şi orchestră opus 35 de Piotr Ilici Ceaikovski.
La reuşita celor doi, o contribuţie esenţială a avut acompaniamentul exact şi discret al orchestrei conduse de Maestrul OVIDIU BĂLAN care şi-a demonstrat – oare pentru a câta oară ? – experienţa şi disponibilitatea de a urmări intenţiile soliştilor, experienţă şi performanţă de neegalat, după părerea mea, cel puţin pe plan naţional.
Umor, candoare, grotesc, melancolie...
Afişul Filarmonicii ploieştene anunţa pentru joi, 22 aprilie 2010, un CONCERT SIMFONIC EXTRAORDINAR. Iubitorii acestui gen de muzică au reacţionat imediat, fiind prezenţi în număr mare – mult mai mare decât de obicei! – în sala Casei de Cultură a Sindicatelor. Aşteptările lor au fost pe deplin satisfăcute, atât din punct de vedere al conceperii programului ales – acesta cuprinzând trei opusuri de largă circulaţie –, cât şi din punct de vedere al interpretării oferite, la pupitrul dirijoral aflându-se inegalabilul Maestru ILARION IONESCU-GALAŢI.
Zile mari
Pentru început, a putut fi ascultată uvertura operei „Ruslan şi Ludmila” de Mihail Ivanovici Glinka. Conţinutul emoţional al lucrării a ajuns la public nealterat de verva cu care a fost cântată.
A urmat binecunoscutul Concert nr. 1 în Re major pentru vioară şi orchestră de Niccolo Paganini în interpretarea lui GABRIEL CROITORU. Dacă l-aş fi ascultat joi, pentru prima dată, pe GABRIEL CROITORU interpretând acest Concert şi m-aş propune să folosesc o expresie prozaică, aş spune că a fost într-o formă de zile mari... Însă l-aş nedreptăţi, pentru că GABRIEL CROITORU este de fiecare dată într-o formă de zile mari, doar că joi s-a întrecut pe sine. Niciun moment, fie că ne referim la calitatea sunetului sau la mimică, solistul nu a lăsat să se (între)vadă sau să se ghicească dificultatea – de altfel, recunoscută – a Concertului, dând publicului posibilitatea de a-l savura pe deplin.
Dinamica „tablourilor...”
Partea a doua a programului a cuprins suita pentru orchestră „Tablouri dintr-o expoziţie” de Modest Mussorgski-Maurice Ravel. Folosind cu o adevărată ştiinţă aparatul orchestral, dozând meticulos grupurile de instrumente din punct de vedere dinamic, atent la fiecare amănunt al partiturii, Maestrul ILARION IONESCU-GALAŢI a oferit o versiune interpretativă colorată, în care s-au împletit umorul, candoarea, grotescul, infatuarea, melancolia şi măreţia slavă atât de sugestiv încât ascultătorilor nu le-a fost greu să-şi imagineze fiecare tablou în parte descris de muzica lui Mussorgski.
Un moment cu Maestrul
Cred că titulatura de concert extraordinar ar trebui aplicată tuturor spectacolelor orchestrei simfonice, pentru că scopul lor este de a oferi un moment extraordinar în viaţa de zi cu zi a ascultătorilor, iar Maestrul ILARION IONESCU-GALAŢI a demonstrat, prin programele alese, prin interpretările date şi – de ce nu am recunoaşte-o ? – prin propria-i prezenţă pe scenă, că urmăreşte de fiecare dată acest deziderat.
Brahms şi Ravel sau sfârşit de aprilie
Ultimul concert al lunii aprilie va fi dirijat de RADU POSTĂVARU şi are în program Concertul în Sol major pentru pian şi orchestră de Maurice Ravel – solist HORIA MAXIM – şi Simfonia I în do minor opus 68 de Johannes Brahms.