• Concertul de joi, 17 noiembrie, al Filarmonicii „Paul Constantinescu” Ploiești îl are ca invitat pe celebrul violonist Remus Azoiței, cu impresionantul Concert pentru vioară nr. 1 în la minor, de Dimitri Șostakovici.
• Orchestra Simfonică ploieșteană ne oferă și grandioasa Simfonie în do minor de Johannes Brahms, sub bagheta maestrului Cristian Mandeal.
Filarmonica „Paul Constantinescu” - Ploiești ne invită joi, 17 noiembrie, la un concert simfonic extraordinar cu muzică de Brahms și Șostakovici.
Distincție, echilibru, sobrietate: dirijorul Cristian Mandeal
Joi, 17 noiembrie, bagheta unui clasic al scenei muzicale românești, maestrul Cristian Mandeal, va conduce Orchestra Simfonică ploieșteană cu grandioasa Simfonie în do minor de Johannes Brahms.
Nume exponențial pentru arta dirijatului din România ultimelor peste patru decenii, Cristian Mandeal s-a impus ca cea mai influentă personalitate care a condus Filarmonica „George Enescu” în perioada de după George Georgescu (răstimp în care clădirea Ateneului a trecut printr-un lung și minuțios proces de restaurare și modernizare). Distincție, echilibru, sobrietate și cea mai solidă cultură a tradiției simfonice sunt atributele profilului său artistic.
Într-un mandat de aproape două decenii (1991-2009), creația lui Enescu a reprezentat una dintre constantele preocupărilor sale, muzicianul semnând o integrală discografică a lucrărilor simfonice enesciene, precum și premierele în Marea Britanie și Italia ale operei Oedipe.
A condus, de asemenea, în calitate de co-director artistic, Orchestra Națională Bască și a colaborat cu Orchestra Hallé din Manchester ca principal dirijor invitat, primul din istoria de peste 160 de ani a ansamblului. A îndeplinit, totodată, rolul de director muzical la Israel Northern Symphony Orchestra din Haifa, și a fost dirijor în rezidență la Haydn Orchestra di Bolzano e Trento, precum și dirijor invitat principal la Filarmonica din Copenhaga. Tot sub conducerea dirijorală și artistică a maestrului Cristian Mandeal, Orchestra Română de Tineret a reușit să stabilească un înalt standard de excelență.
Lucrarea lui Brahms este rodul a două decenii de maturizare și autocritică acerbă, în timpul cărora compozitorul și-a realizat propriile viziuni interioare. Pentru începutul și finalul concepției primei Simfonii în do minor, Brahms l-a invocat pe Beethoven. Dirijorul Wilhelm Furtwängler spunea: „Brahms aparține acelei clase uriașe de mari muzicieni germani, care începe cu Bach și Händel, continuă cu Beethoven și în care o forță corporală colosală este asemănătoare cu cea mai mare și mai delicată sensibilitate. Mi se pare un succesor al acelor vechi maeștri flamanzi sau olandezi (cum ar fi un Van Eyck, un Rembrandt), în ale căror lucrări se îmbină o profunzime vizionară, o forță concisă și adesea tumultoasă și un admirabil simț al formei”. Simfonia I ilustrează perfect, prin căldura motivelor sale și emoția sa solemnă, tipul de pasiune reținută și monumentalitatea discretă care constituie semnul distinctiv al rafinatului Brahms în toată amploarea sa intelectual-simfonică.
CITEȘTE ȘI: "I.L.Caragiale: Viaţa şi Opera". Lansarea unei altfel de biografii, vineri dimineață, la Ploiești
Violonistul Remus Azoiței, ofițer al ordinului „Coroana României”
Numit de către revista britanică The Strad ca „un virtuoz incurabil cu suflet și tehnică fabuloase”, violonistul Remus Azoiţei a debutat la 8 ani cu orchestra simfonică din oraşul său natal, Galaţi. După ce, în 1995, a absolvit Conservatorul din Bucureşti la clasa lui Daniel Podlovski, Remus Azoiţei a obţinut o bursă de studii la renumita Juilliard School din New York, unde a avut şansa să studieze cu Dorothy Delay şi Itzhak Perlman, la finalul pregătirii sale obţinând titlul de Master of Music.
Remus Azoiţei a concertat în săli prestigioase cum ar fi Carnegie Hall in New York, Concertgebouw Amsterdam, Salle Cortot Paris, Konzerthaus Berlin, St-Martin-in-the-Fields şi Wigmore Hall în Londra, Teatro La Fenice Veneţia, Auditorio Nacional Madrid sau Konzerthaus Viena, apărând de asemeni în festivalurile muzicale de la Tokyo, Cambridge, Londra, Berlin, Heidelberg şi Santander.
A colaborat cu artiști renumiți, printre care se numără Lawrence Foster, David Geringas, Gérard Caussé, Michael Sanderling sau Adrian Brendel, fiind de asemeni solist al unor ansambluri de prestigiu precum Berlin Kammer Orchestre, Orchestre Nationale de Belgique, Philharmonic Chamber Orchestra of London sau Orchestre Philarmonique de Radio France.
În 2005, el a interpretat Dublul concert de Bach alături de violonistul Nigel Kennedy în cadrul Festivalului Internaţional George Enescu, concert preluat de către 19 posturi de radio și televiziune din Europa, incluzând BBC, Arte şi Mezzo. Cu ocazia debutului său la celebra Wigmore Hall din Londra, ziarul Sunday Express scria că „a cântat un concert de neuitat în faţa unei săli Wigmore arhipline şi a ridicat publicul în picioare. Iată un muzician excepţional.”
Remus Azoiței a înregistrat în premieră mondială integrala lucrărilor pentru vioară şi pian de George Enescu alături de pianistul Eduard Stan, pentru casa de discuri Hanssler din Germania. Comentând pe marginea acestei realizări, revista britanică The Strad spunea că „Azoiţei are toate atuurile: sensibilitate marcantă, o dulceață a sunetului (fără să alunece în dulceag) şi o paletă coloristică şi dinamică imensă”, pe când publicaţia Gramophone descria „stilul rafinat și vibrant al lui Remus Azoiţei… un interpret distinct care combină temperament, măiestrie şi eleganţă a execuţiei într-un mod foarte special”.
În 2009, el a susținut un turneu de 15 concerte în mari capitale ale Europei, Washington DC şi NewYork alături de pianistul Eduard Stan.
După debutul său în capitala americană, ziarul Washington Post nota: „Azoiţei cântă cu sensibilitate melodică fluentă şi tehnică strălucitoare.”
În 2014, Remus Azoiței a realizat un alt CD pentru Chandos, alături de grupul Schubert Ensemble, disc elogiat îndelung în presa internațională.
În 2001, Remus Azoiţei a fost numit profesor de vioară al Academiei Regale de Muzică din Londra, la acel moment fiind de asemeni cel mai tânăr profesor de vioară din întreaga istorie de 200 ani a Academiei.
În 2007, el a pus bazele Societăţii Enescu din Londra, fiind unul din membrii fondatori precum şi directorul său artistic, poziţie pe care o ocupă în continuare.
În 2005, a fost decorat de către Președintele României cu titlul de Ofiţer al Ordinului Meritul Cultural, iar în mai 2013 Regele României Mihai l-a numit ofițer al ordinului „Coroana României”.
În 2016, a fost ales câștigătorul Concursului National „Oamenii Timpului”, care celebrează anual personalități ale vieții românești din țară cât și din diaspora.
Celebrul violonist este, de asemenea, câștigătorul Marelui Premiu „Constantin Brâncoveanu” pe domeniul Arte în 2017.
În 2018, el a pus bazele Fundației „Azoiței” pentru susținerea muzicienilor români din țară și de peste hotare.
Remus Azoiței cântă pe o vioară Niccolo Gagliano, creată în 1740.
Joi seara, la Filarmonica Ploiești, ilustrul violonist Remus Azoiței este invitat special cu impresionantul Concert pentru vioară nr. 1 în la minor de Dimitri Șostakovici (1906-1975). Într-o perioadă extrem de învolburată în istoria URSS, marcată de o brutală campanie de persecuție intelectuală, pornită împotriva creatorilor care nu se conformau liniei de partid, mai întâi în arte, literatura și teatru, apoi, până în 1948, și în muzică, Șostakovici și alți compozitori sovietici de seamă au descoperit că multe dintre lucrările lor care fuseseră cândva lăudate, erau acum interzise, iar ei acuzați de „perversiuni formaliste și tendințe antidemocratice în muzică”.
Ținut ascuns într-un sertar de birou, primul Concert pentru vioară al lui Șostakovici a așteptat, astfel, 7 ani până la premiera sa din 1955 — la o distanță sigură de doi ani după moartea lui Stalin. Compus pe un model muzical baroc în patru mișcări de greutate simfonică, Concertul pentru vioară este o piesă necruțător de dură și intensă pentru orice solist. Prin dificila alternare a părților componente — trecând de la Nocturna meditativă și sfâșietor de melancolică, la Scherzo-ul sarcastic din partea a doua, apoi către centrul emoțional al concertului format dintr-o Pasacaglia extrem de solicitantă, și culminând cu Burlesca aprigă din final — lucrarea apelează la toate resursele tehnice din arsenalul solistului, îngemănându-le cu o rezistență fizică și emoțională fără seamăn.
Biletele, în valoare de 50 lei (întreg), 30 lei (pensionari) și 20 lei (elevi-studenți) pot fi achiziționate de la casa de bilete a Filarmonicii, de la Agenția Teatrală sau online, de AICI.
Concertul va fi transmis integral live pe Virtual Concert Hall iar biletele virtuale pot fi achiziționate de AICI.
Detalii și rezervări: +40 726 203 744.
CITEȘTE ȘI: Festivalul „Toma Caragiu”. Astăzi: „Julieta fără Romeo” și „Vițelul de aur”
- Facebook.com/actualitateaprahoveana.ro
- instagram.com
- twitter.com
- Google Business
- Youtube Actualitatea
- TikTok Actualitatea Prahoveană