• Cu lecția aceasta predată într-o seară rece de octombrie, am plecat de la Centrul Dramatic Mythos, zdruncinată de „Ferestre în ceață”, cel mai recent film al regizorului Mihai Vasile.
• O istorie a trăirilor, pasiunilor, convingerilor unor oameni frumoși, naivi, motivați de visul uneia dintre cele mai profunde aventuri artistice: Teatrul Equinox, echivalentul unei fereastre de libertate în ceața anilor 70-80, o poezie pe timp de război.
„Ferestre în ceață” este despre a nu lăsa istoria să se piardă, iar regizorul Mihai Vasile a conceput, prin acest film, un nou poem, de data aceasta al unor vremuri atât de importante, încât nu aveau cum să fie lăsate în urmă. Cu toată durerea, cu toată emoția, cu toate conștientizările de după, cu toate lacrimile în urma vizionării.
„Ferestre în ceață” este despre a înțelege că arta cere câte o bucată de suflet, cere pasiune, cere visuri mărețe, cere convingere. Cere timp, prietenii, colaborări, nopți de documentare, frământări și un strop de inspirație divină care să unească toate acestea.
„Ferestre în ceață” este despre a lăsa lumii cunoașterea unor timpuri în care, dincolo de lagărul barierelor ideologice, al fricii de pedepse și al timpurilor neprielnice, o mână de prieteni – Teatrul Equinox – a îndrăznit să ducă cinematografia, aflată la începuturile ei, la nivel de artă capabilă să transcendă ceața din jur.
Fenomenul cine cluburilor exista în România acelor vremuri, însă la Ploiești, prin Teatrul Equinox, regizorul Mihai Vasile a dorit ceva mai mult de la peliculă. Începea o nouă eră, filmul putea fi capabil să transmită mai mult decât o poveste sau o situație. Filmul putea transmite poezie, idee, revelații, înțelegere. Apărea, la Ploiești, o nouă modalitate de percepere a unui mesaj cinematografic: prin emoția pe care o declanșa. Și nu este de mirare că au fost premii, dar și restricții, suspiciuni, cenzură.
Însă dincolo de acestea, nu este de mirare nici că, în acest demers motivat de cea mai pură convingere, providența a deschis, la rândul ei, drumurile necesare pentru a-fi dus la îndeplinire: oamenii, poemele și chiar mijloacele prin care spiritul Equinox trebuia să-și urmeze drumul și potențialul, și anume acelea al deschizătorului de conștiințe.
„Am simțit că asta trebuie să fac”, mărturisea regizorul, cu entuziasm, după lacrimile care au urmat proiecției „Festre în ceață”. „Sunt 40 de ani de când am început, de când s-au întâmplat aceste istorii. Nu e ușor să-ți vezi propria istorie în oglindă. Nu e ușor să-i vezi pe oamenii aceia în sală, așa cum nu e ușor să-i revezi pe aceia care nu mai sunt. Nu e ușor să te aduni ca să vezi prin ce ai trecut. Tot ceea ce ați văzut aici au fost niște decizii, nu ca să fiu împotriva sistemului. Eu nu am fost dizident, nu m-a interesat. Doar inconștiența omului tânăr care eram, a oamenilor tineri care erau ei, faptul că am construit o lume și că am făcut toți parte din lumea asta riscând enorm, fără să ne dăm seama că riscăm. Doar voiam să fim liberi și eram câteva ore pe săptămână. Nu lăsați istoria să se piardă! Istoriile personale, istoriile astea prin care treceți!”, a spus Mihai Vasile la finalul întâlnirii.
„Ferestre în ceață” este parte din istoria unui fenomen care nu mai există, acela al cine cluburilor prin care se descoperea o nouă manifestare artistică: poemul cinematografic.
„Câtă emoție era în genul acesta de film! Poemele cinematografice nu mai există. Acum sunt tehnici și sunt lucruri emoționante prin poveștile care sunt spuse. Dar în poemul cinematografic este emoție prin sugestie. Pentru mulți spectatori nu este foarte clar ce se întâmplă acolo, dar chiar misterul acela creează emoția, ceea ce astăzi nu mai există, ci doar poveștile și atât. Și eforturile concrete care se făceau pentru un astfel de film! Există atâta poezie în asta!”, a spus regizorul Cătălin Apostol, la finalul proiecției.
„Chiar dacă ești un simplu spectator, există acolo un ritual de inițiere despre care nu se vorbește astăzi, dar despre care ar trebui să se vorbească în școli”, a mai subliniat regizorul Mihai Vasile, referindu-se la profunzimea pe care o astfel de abordare artistică o poate crea și deschide în sufletele privitorului, fie el și străin de fenomenul poemului cinematografic. Poate fi prima șlefuire, primul contact cu tine însuți, dincolo de orice altceva se află în exterior.
Încă la la intrarea în Centrul Dramatic Mythos, galeria de artă își întâmpină vizitatorii cu o expoziție neobișnuită, de tehnică cinematografică a anilor 80, folosită la realizarea peliculelor care au devenit, 40 de ani mai târziu, subiectul „Festrelor în ceață”. Iar pe simezele galeriei, vizitatorul poate admira o colecție fabuloasă de afișe ale filmelor concepute și realizate de Mihai Vasile alături de Equinox și Mythos.
O mărturisire emoționantă îi aparține actriței Emilia Vasile, care a notat-o pe pagina sa oficială dintr-o rețea de socializare:
„Filmul FERESTRE ÎN CEAȚĂ – „o emoție copleșitoare”.
Acest fragment de gând, citat dintr-un poem de Nichita Stănescu este cea mai bună definire a ceea ce s-a întâmplat la premiera filmului-document „Ferestre în ceață” – un film conceput și realizat de Mihai.
Mai multe generații de equinoxiști, de studenți de la clasele de actorie, prieteni mai vechi (unii chiar „străvechi”) sau mai noi ai teatrului nostru au fost martorii unui adevărat eveniment.
Filmul evocă vremuri care par uitate undeva în istoria recentă, evocă gesturi care atunci, în epoca în care s-au realizat filmele pe peliculă despre care se vorbește în acest film, erau considerate sfidări ale ordinii comuniste, evocă figuri ale culturii românești care au scris și vorbit despre filmele acelea pe peliculă realizate în condiții extrem de grele și rudimentare dar care au primit premii și distincții importante la mari festivaluri de film...
În galeria de artă a Mythos-ului, am scos din magaziile noastre spre a fi văzute și revăzute, acele obiecte care acum par vetuste și umile (dar cu atât mai mult – martore ale unei epoci): rolele cu filme, cu duble, cu unele filme care nu s-au montat niciodată, aparate de filmat și de fotografiat, obiective, filtre, role de film etc.
A fost una din serile magice marca Equinox/Mythos”.
FOTO GALERIE APH
CITEȘTE ȘI: VIDEO REPORTAJ APH: Târgul Meșteșugurilor Tradiționale, în centrul Ploieștiului
- Facebook.com/actualitateaprahoveana.ro
- instagram.com
- twitter.com
- Google Business
- Youtube Actualitatea
- Spotify PODCAST
- TikTok Actualitatea Prahoveană