Împotriva românului, a celui care vieţuieşte pe plaiurile carpato-danubiano-pontice se duce o luptă tenace. Dacă statul român conduce detaşat cu puzderia de impozite, taxe şi tot felul de alte dări sau biruri care nu pot fi evitate, să nu credeţi că doar el, statul, şi onorabilele sale instituţii ne jefuiesc zi de zi. Prin facturi, emise către noi, se găsesc destui alţi „oameni de bine” şi firme de „top” care să îşi consolideze nu doar conturile, ci şi afacerile. Partea proastă este că una semnezi în contract şi alta ai de plată când îţi vine „scadenţa”.
O „scăpare” profitabilă
În planul imediat inferior statului, ca pondere şi putere, se situează zona monopolurilor şi cea a „serviciilor” publice. Adică acele servicii care fac diferenţa dintre un stat civilizat şi unul din lumea a III–a. Curent, apă, gaze, canal, căldură telefonie sau cablu... Dacă tot am ajuns la acest capitol, să vedem în ce mod îşi tratează abonaţii o firmă de renume, cu pretenţii, cu ştaif şi care nu este de ieri de azi pe piaţă. Dar dacă tot are balta peşte... să urmărim cum îşi mai jumuleşte abonatul firma RCS & RDS. Să considerăm, apriori, că ar fi posibilă doar o „scăpare” de calcul din partea celor care emit facturile. Care calcul ne arată că s-ar aduce, lunar, cam 1.200.000 de Euroi în conturile firmei. Bani cash, peşin, curaţi, albi (pentru zile negre) şi care au posibilitatea de a aduce fericirea pe buzele, conturile, în buzunarele şi în inimile acţionarilor firmei respective. Că doar TVA-ul se calculează separat.
Un abonat grăbit, cu un rol minor, şi replica sa. De un Euro, plus TVA
Vorbim despre un serviciu care are de partea sa un departament care s-a mişcat „bestial” în domeniul reclamei. În cea ce priveşte oferta, aceasta este nu numai variată şi accesibilă, dar ea ascunde şi o mare problemă. Care problemă, în cele mai multe situaţii, este ciudată şi inexplicabilă, din moment ce cam 99,99% dintre români, oricum, semnează haotic pe orice le cade sub nas! Aşa se face că oricare dintre cei 1.200.000 de abonaţi la Digi (care are şi renumele de „Gigi”!) se trezeşte, lunar, cu factura acasă. Care factură are o mare, mare, mare de tot surpriză. Pe spatele său descoperi că ai parte şi de „o anexă la factura XXXXXXXX din xx.xx.xx. Abonatul o primeşte, iar ca să fie corect şi cinstit, merge degrabă să o achite. Altminteri, pa, Puiu, accesul la puzderia de „Dan Diaconescu direct”, „Acces direct”, „Taraf”, „Etno”, „Naşul” sau alte minunăţii precum Discovery Travel, National Geographic, Mezzo... Numai că factura vine şi cu un fel de „cadou”. Otrăvit! Pe dosul facturii descoperi „anexa” - în care se precizează că mai ai de plătit 1 euro plus TVA. Care face exact diferenţa dintre cinste, onoare şi jaf. Asta ca să nu zicem păcăleală sau ţeapă!
Să mori cu factura-n mână
Tetelu... ai semnat contractu cu „Gigi”, ai văzut că puzderia de programe oferite este ok şi începi să le faci promo printre neamuri, prieteni şi cunoştinţe – tot moment publicitar este şi acesta. Dar aşa cum este în viaţă, vine şi momentul plăţii! Pentru că totul costă – nu-i aşa?! Iar la RCS şi RDS constaţi că pe afară-i vopsit gardul, dar dincolo-i leopardul! Care leopard se ascunde printre tufişurile unor aşa-zise detalieri, amănunţite, ce-i drept, asupra a tot ce ai de plată către firma respectivă. O să întrebaţi: Ce-i rău în asta?... Absolut nimic!”, ar veni un răspuns clar, sincer şi deloc răutăcios. Numai că, dacă te benoclezi cu ceva mai multă atenţie, o să descoperi că, pe undeva, la doar un pas, înainte de Total General, ai să descoperi toată „manevra”. O făcătură prin care abonatul este „lucrat” ca la carte. Cu factura-n mână. Şi, cum n-are loc de întors... plăteşte! Pentru ceva care nu-i prevăzut, stipulat şi evidenţiat (suficient de multe repetiţii, da?) în contractul semnat de beneficiar şi firma RCS & RDS. Pe dosul facturii ai parte şi de o lovitură de graţie. Descoperi că ai de plătit încă 4.2000 lei, după cum se menţionează pe factură! Sumă „taxată” şi justificată pentru acordarea unor servicii de „Mentenanţă, servicii accesorii şi asociate”. Pe care nu le-ai solicitat, nu le-ai primit în veci şi nici nu prea ai habar de ele. Partea proastă e că aceşti bani nu sunt incluşi în contractul iniţial la „servicii”. Dar ele înseamnă un profit al „prestatorului de servicii”, fără ca acesta să „presteze” ceva! Deci, cu ceva mai mult peste un euro! Inclusiv TVA! Or, la 1.200.000 de abonaţi se încasează câte un euroi... Vă daţi seama că pentru un an de zile se asigură un profit baban! De doar 14.400.000 de Euro! Bani încasaţi pentru servicii care nu s-au solicitat, efectuat şi prestat niciodată! Iar statul îşi ia, şi el (că d-aia-i jupân!), „porţia” de TVA... şi fără ca cineva să mişte un degeţel!
„Mentenanţa” sau o acoperire de cacao...
Potrivit contractului semnat cu distribuitorul RCS & RDS, benficiarul – a se citi clientul –, la Cap. 4 (Drepturile şi obligaţiile părţilor), în cadrul art 4.1 (referitor la „drepturile şi obligaţiile RCS&RDS”), unde sunt stipulate, se arată că „Lucrările de revizie, întreţinere şi reparaţie a reţelelor publice şi de comunicaţii ale RCS&RDS vor fi asigurate pe propria sa cheltuială, dacă aceste lucrări nu (? - sic!) imputabile Beneficiarului sau unor terţi, situaţie în care aceştia au obligaţia să suporte costul lucrărilor. Costurile pentru întreţinerea şi reparaţia instalaţiei interioare individuale a Beneficiarului vor fi suportate de acesta”. Cam aceasta ar fi o posibilă „scuză” a firmei prestatoare, care ar fi trebuit să asigure o „acoperire” în faţa celor care sunt curioşi cum vine chestiunea cu lucrările şi serviciile de „Mentenanţă, servicii accesorii şi asociate” şi de ce au ei de plătit un Euro plus TVA către o firmă care n-a prestat niciodată astfel de „mentenanţe”!
OPC ar trebui să taie. În carne vie!
În faţa unei astfel de practici singura instituţie abilitată să intervină extrem de rapid şi de eficient nu este alta decât Oficiul pentru Protecţia Consumatorului. Care să verifice cazul de faţă – apropos, punem la dispoziţie un contract, factura şi alte documente care atestă clar că se solicită, facturează şi pretind banii despre care facem vorbire –, temeiul solicitărilor şi, dacă se va constata că avem de-a face cu un abuz, să ia măsurile necesare. Adică retrocedarea banilor încasaţi pe nedrept şi o amendă care să „taie” cheful celor care doresc profituri pentru servicii care nu-s efectuate!
Apropos
Deoarece în contractul pe care îl avem la dispoziţie, în cap. 6 - privind „Confidenţialitatea” -, la art 6.1. se arată că „Părţile nu pot dezvălui informaţii conţinute de acest Contract fără consinţământul prealabil al celeilate părţi”, am decis că nu este cazul să menţionăm abonatul, numărul facturii şi alte detalii din care să fie identificat eventualul reclamant. Dar toate documentele disponibile sunt accesibile OPC Prahova şi... aşteptăm cu interes o intervenţie. Nu de alta, dar o japcă de 1,2 milioane de euro/lună ar cam fi o sumă care să trezească intersul unor instituţii care supervizează astfel de activităţi!