Nici anul acesta iubitorii cailor nu vor putea vedea o cursă de trap pe unicul hipodrom din România. În timp ce Hipodromul din Ploieşti se degradează văzând cu ochii, Primăria Ploieşti şi concesionarul italian Ippodromi&Citta se luptă în instanţă. Dacă partea italiană doreşte anularea contractului şi primirea banilor investiţi, adică 1,7 milioane de euro, Primăria vrea rezilierea şi recuperarea unor penalităţi de peste 500.000 de euro, pentru termene depăşite. Procesul este departe de a se finaliza, dar foarte aproape este, însă, prăbuşirea singurului hipodrom din România.
De anul trecut, la Hipodromul din Ploieşti nu s-a mai făcut nimic, iar ceea ce a fost cândva o mândrie pentru Ploieşti şi pentru întreaga ţară s-a transformat într-o ruină. Încă de la intrare, arcul de triumf anunţă un loc părăsit. Dacă o perioadă această poartă a fost măcar văruită, acum găuri mari au apărut în structura sa de beton. Drumul până la tribuna oficială arată ca după bombardament, iar buruienile au năpădit locul pe care, nu demult, Primăria îşi aniversa cetăţenii. Pe pistă aleargă cai pentru antrenamente, dar cunoscătorii spun că locul nu este potrivit pentru desfăşurarea unei competiţii. Tribunele, cu toate geamurile sparte, stau să pice. Drumul spre grajduri este oprit şi doar 40 de cai mai pot aminti de ceea ce a fost cândva mândria hergheliilor de stat Dor Mărunt şi Ruşeţu.
Fără competiţii, deci fără subvenţii de la stat
Cei mai mulţi dintre proprietarii de cai au vândut animalele la preţ de nimic, pentru că nu pot obţine subvenţie de la stat pentru aceşti cai, dacă animalele nu pot participa la curse. „Este foarte greu să întreţii un cal în ziua de azi. Întreţinerea unui cal de curse se ridică la 8 milioane de lei vechi pe lună: hrană, pregătire, vizită medicală. Calul este ca şi un sportiv, trebuie să-şi primească suplimente de hrană şi vitamine. Iar dacă faceţi calcul la mai mulţi cai, suma este consistentă. Dacă s-ar ţine curse de trap, am putea primi subvenţii, dar din păcate... Pe crescătorii de cai îi afectează foarte mult, pentru că valoarea unui cal se vede numai pe hipodrom, în curse de trap, atunci când se pariază pe acel cal”, a declarat Marian Manea, preşedintele Federaţiei Române de Trap si crescător de cai.
Ce spune Volosevici
În februarie, primarul Ploieştiului, Andrei Volosevici, se întâlnea cu crescătorii de cai şi cu un reprezentant al concesionarului pentru ca antrenamentele şi cursele să se poată desfăşura la Hipodrom. De atunci au trecut aproape trei luni şi nimic bun nu s-a întâmplat. „Avem trei litigii la ora actuală: pe pretenţii, pe anularea contractului şi pe constatarea rezilierii contractului, două litigii în care primăria este reclamant şi unul în care este pârât. Există însă un demers, pentru că deşi avem o situaţie litigioasă, am putea să dăm drumul la curse, la antrenamente, să ne bucurăm de hipodrom. Am fost la hipodrom şi am văzut în ce stare este, dar noi nu putem să investim acolo, din cauza procesului”, a declarat primarul Andrei Volosevici.
„Beţe în roatele”... concesionarului
De partea cealaltă, reprezentantul legal al concesionarului Ippodromi&Citta Roma, avocatul Tănase Plăiaşu, spune că, încă de la început, nu a putut fi realizat contractul, şi asta din vina autorităţilor locale, care au pus beţe în roate. „Printr-o ordonanţă preşedinţială emisă de Curtea de Apel Ploieşti eram obligaţi să continuăm activitatea pe perioada litigiului, numai că în niciun caz acolo nu putem organiza curse. Pista este bună, dar trebuie să ai tribune, să organizezi case de pariuri, aşa că hipodromul, cum arată el acum, nu este sigur pentru desfăşurarea curselor de trap.
Deocamdată investiţiile noastre ajung la 84 de miliarde de lei vechi, la care se va mai adăuga scrisoarea de garanţie bancară de 32.000 euro. Practic, din contract a fost realizat numai o pătrime, şi acest fapt s-a întâmplat nu din vina noastră. În 2008, trebuia să fie gata tribuna, dar de la primărie ni s-a spus că nu avem autorizaţie de construire. Am căutat cadru legal, dar în lege nu am găsit nimic care să spună despre autorizaţiile pentru construirea de piste de trap. Cu o zi înainte să expire termenul ne-a trimis de la Urbanism la Inspectoratul în Construcţii. De acolo ni s-a spus că nu avem nevoie de autorizaţie, dar tot am luat amendă de la urbanism 10 milioane de lei vechi pentru lipsa autorizaţiei şi lucrările ne-au fost oprite. Şi acesta e numai un exemplu”, povesteşte avocatul Tănase Plăiaşu. În 2008, Derbyul de trap nu s-a mai desfăşurat la Ploieşti, iar cunoscătorii spun că aşa ceva nu s-a întâmplat nici în timpul perioadei ceauşiste, pentru că spectatorii veneau din toate colţurile ţării şi atunci, chiar dacă vremurile erau grele.
Licitaţie cu cântec
În august 2005, SC Ippodromi&Citta Roma (Italia) câştiga în faţa unui anume Veronel Bălănescu licitaţia deschisă de Primăria Ploieşti pentru concesionarea activităţii hipodromului din Ploieşti. Ca urmare a câştigării licitaţiei, Ippodromi trebuia să deruleze timp de trei ani mai multe investiţii care ar fi redat Hipodromulului din Ploieşti imaginea de altă dată. Concesionarul urma să amenajeze pista centrală şi să creeze încă una secundară pentru antrenament, să amenajeze nocturna, să consolideze şi să modernizeze tribuna, să doteze cu instalaţii de radioficare şi televiziune, să creeze spaţii pentru pariuri la standarde internaţionale, să repare clădirile administrative şi grajdurile, să amenajeze cabinetul sanitar veterinar şi să realizeze locuri de joacă, terenuri de sport, un hotel şi un complex comercial.
Complexul Hipodrom aparţine domeniului privat al municipiului Ploieşti şi include construcţii în suprafaţă de 3,08 ha şi teren pe o suprafaţă de 20,8 ha.