• Începând cu 1 noiembrie, se aplică noul regim fiscal la IT, agricultură, construcții.
• Din 11 noiembrie, intră în vigoare reducerea drastică a plafoanelor de tranzacții în numerar, mecanismul e-sigiliu, dar și eliminarea beneficiului plății la jumătate a unora dintre amenzile din domeniul fiscal-contabil.
Reforma fiscală, pe care Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament la final de septembrie a fost publicată în Monitorul Oficial vineri 27 octombrie. Începând cu luna noiembrie noiembrie, intră în vigoare noile prevederi ale Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare. Iată care sunt principalele schimbări.
Modificări ale regimului fiscal la IT, agricultură, construcții
Astfel, de la 1 noiembrie, se va aplica uniformizarea regimului fiscal aplicabil salariilor din IT cu cel din construcții și sectorul agroalimentar, iar toți angajații vor plăti impozit pe veniturile care depășesc 10.000 de lei.
Lucrătorii din sectorul de construcții și cel agroalimentar vor plăti contribuția la sănătate (CASS).
Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru domeniul construcțiilor devine 4.582 lei lunar
Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru sectorul agricol și industria alimentară este, de la 1 noiembrie, 3.436 lei lunar.
Măsuri economice care intră în vigoare de la 11 noiembrie
Începând cu 11 noiembrie, intră în vigoare alte măsuri economice, cum este reducerea drastică a plafoanelor de tranzacții în numerar.
Practic, se reduc plafoanele de plăți sau încasări permise în numerar, astfel:
- încasări între persoane juridice - în limita unui plafon zilnic de 1.000 lei / firmă (acum, plafonul e de 5.000 de lei);
- plăți între persoane juridice - în limita unui plafon zilnic de 1.000 lei/ firmă, dar nu mai mult de un plafon total de 2.000 lei/zi (acum, plafoanele sunt 5.000 lei/ persoană, respectiv 10.000 lei/ zi);
- plăți către magazinele de tipul cash and carry - în limita unui plafon zilnic total de 2.000 lei (acum, plafonul e de 10.000 de lei);
- plăți din avansuri spre decontare - în limita unui plafon zilnic de 1.000 lei, stabilit pentru fiecare persoană care a primit avansuri spre decontare (acum, plafonul e de 5.000 de lei).
CITEȘTE ȘI: CARNEA SINTETICĂ, LA UN PAS DE A FI INTERZISĂ ÎN ROMÂNIA
Tot de la 11 noiembrie, se interzic încasările / plățile fragmentate în numerar de la beneficiari pentru facturile a căror valoare este mai mare de 1.000 lei (acum e 5.000 de lei) și, respectiv, de 2.000 lei (acum e 10.000 de lei), în cazul magazinelor de tipul cash and carry, precum și fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a căror valoare este mai mare de 1.000 lei, respectiv de 2.000 lei.
Operațiunile de încasări și plăți în numerar efectuate între firme și persoane fizice, reprezentând contravaloarea unor livrări ori achiziții de bunuri sau a unor prestări de servicii, dividende, cesiuni de creanțe sau alte drepturi și primiri ori restituiri de împrumuturi sau alte finanțări se vor putea face cu încadrarea în plafonul zilnic de:
- 5.000 lei către/ de la o persoană, până la data de 31 decembrie 2024
- 2.500 lei, începând cu data de 1 ianuarie 2025.
Atenție: există un paragraf în lege care se contrazice cu paragrafele de mai sus și prin care se interzic încasările / plățile de împrumuturi / creditări de la acționari.
(4) Operațiunile de încasări și plăți în numerar efectuate între persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) și persoane fizice în calitate de asociați/acționari/administratori/persoane fizice/alți creditori exclusiv creditorii instituționali care desfășoară activități de intermediere financiară prevăzute de lege reprezentând împrumuturi, indiferent de natura și destinația acestora, pot fi efectuate numai prin instrumente de plată fără numerar.”
Prin noile modificări legislative, se mai stabilește că sumele în numerar aflate în casieria firmelor nu vor putea depăşi, la sfârşitul fiecărei zile, plafonul de 50.000 de lei.
Este admisă depăşirea acestui plafon numai cu sumele aferente plăţii salariilor şi a altor drepturi de personal, precum şi a altor operaţiuni cu persoane fizice, pentru o perioadă de trei zile lucrătoare de la data prevăzută pentru plata acestora.
Mecanismul e-Sigiliu intră în vigoare de la 11 noiembrie. RO e-Sigiliu este un sistem bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice și a unei aplicații informatice ce permite autorităţilor competente (de exemplu, Agenția Națională de Administrare Fiscală, Autoritatea Vamală Română) determinarea potențialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent dacă acestea sunt aflate în tranzit sau au ca destinație finală un operator economic de pe teritoriul național.
De la aceeași dată, intră în vigoare eliminarea beneficiului plății la jumătate a unora dintre amenzile din domeniul fiscal-contabil.
Amenzile prevăzute în acte majore precum Codul fiscal, Codul de procedură fiscală, Legea contabilității, Ordonanța caselor de marcat și Legea privind operațiunile în numerar NU vor mai putea fi plătite la jumătate din minim în termen de 15 zile.
Totdată, sunt majorate amenzile prevăzute în Legea contabilității. Astfel, cresc de două ori limitele amenzii pentru deținerea, cu orice titlu, de elemente de natura activelor și datoriilor, precum și efectuarea de operațiuni economico-financiare, fără să fie înregistrate în contabilitate.
CITEȘTE ȘI: BULETINELE CU CIP, ÎNCURCATE ÎN IȚELE UNOR LICITAȚII RATATE
- Facebook.com/actualitateaprahoveana.ro
- instagram.com
- twitter.com
- Google Business
- Youtube Actualitatea
- TikTok Actualitatea Prahoveană