- Un nou proiect legislativ propune reorganizarea teritorială a României, prin împărțirea în 12 județe.
- Inițiativa deputatului Tudor Benga propune, de asemenea, anumite praguri pentru acordarea statului de oraș sau comună.
- Proiectul apare la scurt timp după ce argumente în sprijinul unei astfel de măsuri au fost transmise, în spațiul public, și de Camera de Comerț și Industrie a României, cu susținerea mai multor patronate.
Conform proiectului despre care parlamentarul Tudor Benga spune că a fost introdus în circuitul legislativ, teritoriul României ar urma să fie împărțit în 12 județe, rezultate prin comasarea județelor actuale, astfel:
“Am introdus în circuitul legislativ un proiect de lege vizând reforma administrativ-teritorială, mai exact o viziune cuprinzând trei puncte centrale ale acestui subiect extrem de spinos: comasarea județelor, pragurile minime de populație ale comunelor și orașelor, accesul la servicii publice în localitățile unde primăriile ar fi comasate. E un subiect la care lucrez de multă vreme şi care are foarte multe tehnicalități, însă care sub o formă sau alta trebuie să intre odată și odată în dezbaterea oficială a Legislativului.
E un subiect foarte sensibil de care toată clasa politică fuge, și mai ales coaliția PSD-PNL-UDMR care ține țara baronizată plecând fix de la fragmentarea administrativă excesivă a României. Și tocmai fiindcă actuala coaliție fuge de dezbaterea parlamentară a tuturor temelor mari de reformă a statului, cred că e necesar aducem aceste teme în circuitul legislativ pentru a vedea exact și pozițiile CES-ului și ale CL-ului și ale Guvernului și ale partidelor și ale tuturor actorilor instituționali implicați.
Viziunea pe care o propun pleacă de la nevoia imperioasă de reduce fragmentarea administrativă a țării și implicit risipa bugetară aferentă, de a eficientiza absorbția fondurilor europene și de a avea localități capabile să se autosusțină și să livreze servicii publice de calitate cetățenilor fără a fi veșnic cu căciula în mână la ușa Guvernului și șefilor de partid. Am propus o viziune de comasare județelor care să respecte identitățile tradiționale ale celor zece mari regiuni istorice ale țării, dar totodată și fluxurile umane, economice și logistice ale României de azi. Voi reveni mai în detaliu atât la logica pragurilor (5.000 la comune și 10.000 la orașe) cât și a comasării județelor (12 la număr) zilele următoare însă așa cum am spus-o de nenumărate ori consider că România nu își poate îndeplini potențialul de dezvoltare fără o reformă profundă a statului, iar cea administrativ-teritoriala este una dintre cele mai importante”, a declarat parlamentarul.
Citiți și: CCIR ȘI MAI MULTE PATRONATE PROPUN REDUCEREA NUMĂRULUI DE JUDEȚE LA 15
Principalele propuneri în cadrul proiectului:
- Înființarea la nivel local de birouri administrativ-teritoriale care structuri funcționale fără personalitate juridică și fără capacitate procesuală, cu activitate permanentă și atribuții delegate. Acestea sunt gândite pentru a funcționa în subdiviziuni administrativ-teritoriale care nu au calitatea de reședință a unității administrativ-teritoriale, în subordinea primăriilor, pentru a soluţiona problemele curente ale colectivităţii locale, astfel încât oamenii să nu fie nevoiți să parcurgă distanțe mari până la sediile centrale. Aceste birouri vor putea desfășura, așadar, activități de natură financiară (inclusiv administrarea impozitelor și taxelor locale), dar și activități de intermediere între populația deservită și administrația publică locală (înregistrarea solicitărilor primite și transmiterea acestora spre competentă soluționare autorităților și instituțiilor publice locale din unitatea administrativ-teritorială în care sunt înființate, precum și eliberarea documentelor solicitate).
- Comuna este definită ca unitatea administrativ-teritorială de bază care cuprinde populația rurală în număr de minim 5.000 locuitori unită prin comunitate de interese și tradiții, alcătuită din unul sau mai multe sate, în funcție de condițiile economice, social-culturale, geografice și demografice. Prin organizarea comunei se asigură dezvoltarea economică, social-culturală și gospodărească a localităților rurale.
- Orașul este definit ca unitatea administrativ-teritorială de bază declarată ca atare prin lege, pe baza îndeplinirii criteriilor prevăzute de legislația privind amenajarea teritoriului național. Orașul este alcătuit din zone rezidențiale, zone industriale și de afaceri, cu multiple dotări edilitare cu funcții administrative, industriale, comerciale, politice, sociale și culturale destinate deservirii unei populații în număr de minim 10.000 locuitori dintr-o zonă geografică mai întinsă decât limitele administrative ale acestuia, de regulă situate împrejur.
- Reorganizarea județelor, prin comasare, în 12 județe, conform tabelului de mai sus.
- Facebook.com/actualitateaprahoveana.ro
- instagram.com
- twitter.com
- Google Business
- Youtube Actualitatea
- TikTok Actualitatea Prahoveană