• Cea de-a V-a ediție a Taberei de Sculptură Monumentală de la Ploiești s-a încheiat, în acest wekeend.
• Printre invitați, au fost autorități, critici și iubitori de artă, nume mari ale sculpturii, dar și artiști plastici pentru care operele monumentale au constituit încă o valoare născută din pasiune și muncă asiduă.
• Rapsodul Grigore Leșe a dăruit celor prezenți câte o melodie inspirată din sculpturile realizate de cei trei artiști.
Tabăra de Sculptură Monumentală din acest an, sub atenta organizare a comisarului Alice Neculea, artist plastic și director adjunct al Muzeului Județean de Artă Prahova „Ion Ionescu-Quintus”, continuă aportul cultural atât pentru Ploiești, cât și pentru arta românească. Cei trei sculptori participanți la a V-a ediție și-au arătat măiestria și au realizat ceea ce criticul de artă Pavel Șușară, invitat la eveniment a spus „un lucru fără precedent”.
Maxim Dumitraș a conectat „Cariatida” din acest an cu celelalte lucrări ale sale într-un ansamblu sculptural pe care l-a denumit „Drumul luminii și al umbrei”, Constantin Ținteanu a ridicat „Turnul” său cu ideea eliberării din constrângeri și materie, iar Petre V. Mogoșanu a dat „mișcare” marmurei prin ideea sa de „Schimbare infinită”.
Foto: Petre Mogoșanu - „Schimbare infinită”
Într-o mulțime de susținători, deși pe o vreme mai puțin prietenoasă, invitații și-au arătat admirația pentru noile lucrări ridicate în acest an.
„Sunt fericită că am reușit și anul acesta să avem ediția de Tabără de Sculptură la Ploiești, chiar dacă au fost doar trei artiști de data aceasta, față de edițiile anterioare. Am traversat un an foarte greu la bugetul local, însă, avem nevoie și de un strop de cultură. Iar aici este o cultură monumentală care să rămână după noi. Poveștile administrative nu vor rămâne în istorie. Ceea ce fac artiștii și donează Ploieștiului va rămâne în istorie. Cei care acum au 5-6 ani, când vor fi adulți și se vor plimba pe aici, vor vedea că Ploieștiul a avut o tabără de sculptură. Și avem printre puținele expoziții-muzeu în aer liber, de sculptură monumentală. E minunat că se întâmplă. Susținerea presupune marmură sau piatră valoroasă care să dăinuiască, lucrările sunt monumentale, gigantice și atunci totul se face la costuri foarte mari. E o mare victorie că am reușit și anul acesta să avem un astfel de demers cultural în Ploiești”, ne-a spus Simona Popescu-Uță, consilier local, prezent la eveniment.
Pavel Șușară: „Este unul dintre cele mai bune și mai riguoase simpozioane de sculptură din țară, foarte serios”
Voce academică autorizată a artei, criticul Pavel Șușară s-a referit la eveniment ca la unul dintre cele mai bune și mai riguoase simpozioane, din ceea ce se întâmplă în țară.
„Este un simpozion care deja a devenit un fenomen al ieșirii din episodul de experiență peisagistică. Din pricina asta, s-a consolidat un patrimoniu al orașului și, încet încet, național, iar acest lucru trebuie avut în vedere”, a menționat Pavel Șușară, subliind direcții importante care trebuie avute în vedere la Tabăra de Sculptură Monumentală de la Ploiești.
„Dincolo de lucrările propriu-zise, începe să se contureze aici un alt lucru care este fără precedent. Și anume crearea unui ansamblu de sculptură prin care, prin participare succesivă, artiștii pot să-și structureze ansambluri sculpturale. Și aici avem realizarea excepțională - cred că este cel mai bun reper de tipul acesta, cel mai solid reper din țară – a lui Maxim Dumitraș. Deci nu mai este o sculptură aruncată pe câmp. Este un discurs despre formă, despre spațiu, despre limbaj, este o viziune a artistului asupra unui spațiu în general și a unui spațiu în particular. Acesta ar putea să fie elementul de referință al simpozionului din Ploiești și el să devină o direcție conștientă, pornită de la spontaneitatea pe care o realizează Maxim Dumitraș. La el lucrurile s-au adunat, nu au fost așa de la început, dar ar trebui să devină o concepție a simpozionului și sculptorii să fie chemați de două-trei ori ca să-și poată face un discurs complex într-un spațiu unitar”, a mai spus Pavel Șușară.
Foto: Maxim Dumitraș - „Drumul luminii și al umbrei”
„În ceea ce privește lucrările luate în parte: se reconfirmă – și nici nu se putea altfel – datele de personalitate artistică, tipul de temperament artistic al fiecărui sculptor. Mogoșanu vine în continuare cu formele lui caline, în descendența art-nouveau-ului, cu acele curbe ample, cu forme de îmbrățișare a spațiului fără să îl agreseze, e un fel de cooptare a spațiului în propriul lui discurs.
Maxim Dumitraș și Constantin Ținteanu vin cu un fel de eroism al așezării în spațiu, mergând pe verticale și pe o luptă directă cu materia. Mogoșanu nu se luptă cu materia, o convinge. Maxim Dumitraș și Constantin Ținteanu se luptă cu muntele și lasă mărturii ale acestei lupte: partea neprelucrată, miezul la Ținteanu, suprafețele la Max. Iar la Max, în plus față de tot ce se întâmplă aici, sunt patru constituiri, patru episoade ale structurii unitare căreia i-a găsit și o denumire: „Drumul luminii și al umbrei”. Iar platforma, partea de jos, atunci când este soare, razele intră prin fantele lucrărilor și creează ele însele un discurs spațial și nu numai spațial, aceasta fiind partea spirituală, inefabilă, imponderabilă. Deci lucrurile sunt foarte serioase, de la o ediție la alta, se consolidează ideea de simpozion foarte serios”, a mai apreciat criticul.
Grigore Leșe: „Atunci când faci un lucru cu sufletul și cu inima, iese un lucru de ispravă și de valoare”
Invitat special al evenimentului de închidere a taberei, rapsodul Grigore Leșe, care a fost alături de sculptori și la realizarea lucrărilor, le-a dedicat câte o melodie inspirată din sculpturile ridicate de ei la această ediție.
„Oamenii aceștia... Mi-am luat drag de ei. Am fost acum două săptămâni aici și am spus așa: eu, la deschiderea expoziției, am să vin și m-am ținut de cuvânt. Dimineață, când s-a făcut ziuă, zic trebuie să mă duc la Ploiești. Și am venit cu tot dragul. Pe Max Dumitraș îl știu demult. Am fost la el la Sângeorz, am fost la el, la inaugurarea Muzeului de Artă Comparată de acolo și am întrebat ce vor să facă oamenii aceștia? Au făcut un lucru, cum se spune la noi, „de ispravă”, extraordinar. Sunt artiști dosebiți care au ceva, vor să spună ceva pe lumea asta și, câteodată, oamenii aceștia sunt neglijați, uitați. Aici ei sunt recunoscuți și vor fi recunoscuți. Pentru că am văzut cum lucrează: pun suflet. Și asta e mare lucru, adică lucrează cu sufletul și cu inima. Și atunci când faci un lucru cu sufletul și cu inima, iese un lucru de ispravă și de valoare. Și îi felicit, Dumnezeu să îi țină cu sănătate și cu bucurii și să ne vedem cu bine la edițiile următoare. Și să vedem cum înflorește aici un centru expozițional mai frumos decât la Pompidou!”, a spus cu entuziasm și umor, pentru Actualitatea Prahoveană, Grigore Leșe.
Foto: Constantin Ținteanu - „Turnul”
„Ediția a V-a a taberei de sculptură monumentală a fost și anul acesta o reușită, au venit nume mari, au răspuns invitației sculptori consacrați, nume cunoscute ale artei sculpturale românești, au venit critici foarte importanți, artiști plastici, dar și obișnuiți iubitori ai artei. Max Dumitraș a fost remarcat de Pavel Șușară cu ansamblul său sculptural, lucru pe care criticul l-a sugerat ca pe o posibilă direcție a parcului: dacă este posibil, să fie chemați artiștii să facă nu doar lucrări individuale, ci și ansambluri, ceea ce este un lucru inedit, nu mai există nicăieri așa ceva. Mai mult, noi avem oportunitatea că nu mai există în țară un muzeu de artă contemporană lângă autostradă, ceea ce îl postează la îndemâna vizitatorilor și poate fi vizionat de cât mai mulți iubitori ai artei. Bineînțeles, noi continuăm tradiția taberei de la Măgura, dar acolo nu este atât de simplu de ajuns. Mai mult, aici se face un lucru care să dea identitate orașului, ceea ce cred eu că este cel mai important: nu sculpturile sunt în parc, ci parcul se structurează, se construiește, începe să prindă viață în jurul unor opere de artă. Și dacă parcul este în jurul operelor de artă și ele dau identitate orașului, municipiul însuși câștigă, în jurul operelor de artă”, ne-a declarat Florin Manole, reprezentat al Asociației Culturale 24.ph.arte, inițiatoare a proiectului Muzeul de Sculptură Monumentală în aer liber Ploiești.
„Aceste avantaje au fost înțelese de către toți cei care au susținut Tabăra de Sculptură Monumentală, așa că, și în acest an, am avut ajutorul autorităților, atât din partea domnului primar, a Consiliului Local, a viceprimarului Daniel Nicodim, care el însuși este un om de cultură și un iubitor al artelor. Sunt vremuri dificile, în general în artă este greu de investit, iar aici, în Ploiești, ceea ce este de făcut este de lungă durată, autoritățile au înțeles lucrul acesta și au fost alături de noi”, a adăugat Florin Manole.
Foto: Maxim Dumitraș - „Cariatidă”
Ca la fiecare ediție, și anul acesta regizorul Cătălin Apostol s-a aflat lângă sculptori și organizatori pentru a realiza un film despre Tabăra de Sculptură Monumentală de la Ploiești, care va fi difuzat pe postul național de televiziune.
Lucrările celor cinci ediții ale Taberei de Sculptură Monumentală de la Ploiești pot fi vizitate fără restricții pe toată durata anului, în Parcul Municipal Vest.
Foto: Mariana Dăscălache
- Facebook.com/actualitateaprahoveana.ro
- instagram.com
- twitter.com
- Google Business
- Youtube Actualitatea
- TikTok Actualitatea Prahoveană