Analizăm ACTUL ADIȚIONAL APA NOVA, CIFRELE din spatele declarațiilor
Categorie: Dezvăluiri

Actualitatea Prahoveană a analizat COSTURILE din Actul adițional nr. 4 care vizează prelungirea contractului survenit între Primăria Ploiești și Apa Nova. Primarul Andrei Volosevici a convocat Consiliul Local, în data de 28 decembrie 2021, într-o ședință extraordinară. Miza: obținerea, în regim de urgență, a prelungirii contractului cu încă 10 ani, până în 2035. În acest caz, interesul public este major. Am disecat, pentru dumneavoastră, cifrele. APH este platformă de dezbateri deschisă tuturor factorilor implicați. Așteptăm opinii: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. / Facebook.com/actualitateaprahoveana.ro

Citește și: APH SPECIAL. Se vinde Apa Nova? De ce se grăbesc concesionarul și primarul cu prelungirea contractului (1)

Citește și: APH SPECIAL. De ce se grăbește primarul să prelungească contractul cu Apa Nova. Avocatul George Botez: „O fi euforia sărbătorilor” (2)

Majorare a tarifului la apă

Prin actul adițional propus, Apa Nova Ploiești va primi o majorare a prețului în două etape. În prima etapă, care ar trebui să se deruleze de la 1 ianuarie 2022, Apa Nova ar urma să primească o majorare de circa 37% a tarifului pentru apa potabilă. De la 1 ianuarie 2023, în etapa a doua, prețul pentru apa potabilă ar trebui să se dubleze și să se mențină cel puțin la acest nivel până în 2035. Dacă între timp mai intervine inflația, devalorizarea monedei naționale sau alți factori care sunt luați în considerare în formula de calcul a prețului, atunci tariful pentru un metru cub de apă potabilă va crește și mai mult decât dublu.

90 de milioane de euro încotro?

Cifra de afaceri a Apa Nova Ploiești, în 2020, a depășit 10 milioane de euro. O dublare a prețului ar putea să conducă la o dublare a cifrei de afaceri pentru compania de apă a Ploieștiului. Asta înseamnă că, pentru perioada de 13 ani – 3 până la expirarea actualului contract și încă zece prin actul adițional supus dezbaterii - Apa Nova ar putea rula în plus circa 130 de milioane de euro fără TVA. Prin actul adițional propus, Apa Nova se angajează să investească 36,7 milioane de euro, fără TVA. Scăzând din 130 de milioane de euro 36,7 milioane de euro rezultă o diferență 93,3 milioane de euro despre care nu știm nimic.

Stația de epurare - o expertiză invocată și ignorată

Semne de întrebare: În articolul 7.4.2 etapa 2, punctul 1.2 se afirmă că până la finele anului 2021 ar trebui să fie gata o expertiză contractată de Primărie asupra lucrărilor de la stația de epurare a apelor uzate aflată în construcție de aproape 15 ani. De ce s-a supus aprobării actul adițional chiar înainte de finalizarea expertizei? Ce motivează graba primarului municipiului Ploiești?

De ce ar accepta Consiliul Local obligații precum încheierea unui nou act adițional până la data de 15.07.2022 pentru cedarea către Apa Nova și contractarea lucrărilor la stația de epurare? Dacă litigiul cu constructorul actual al stației de epurare nu este stins până atunci și Primăria nu este în stare să predea stația de epurare către Apa Nova, atunci Consiliul Local se angajează să încheie un nou act adițional până la data de 31.12.2022, în care să decidă alte investiții care să se realizeze din fondul de 23 de milioane de euro eferent etapei a doua, stația de epurare rămânând în pom și pomul în aer, prin redirecționarea investițiilor.

În condițiile în care principala problemă a Ploieștiului este lipsa unei stații de epurare la standarde europene, fapt pentru care România riscă să fie penalizată de Uniunea Europeană, de ce Consiliul Local să dea cu piciorul rezolvării problemei stației de epurare după 15.07.2022?

Stadiul litigiilor? Fără raport detaliat pe masa consiliului

În articolul 7.4.2 etapa 2, punctul 1.2 se afirmă că între Primărie și constructorul stației de epurare există litigii. Cum poate Consiliul Local să adopte un act adițional în care să vorbească despre realizarea unui obiectiv (noua stație de epurare) care este în litigiu? Ce lege dă voie consilierilor locali să tranșeze soarta unui obiectiv de investiții aflat în litigiu?
Normal ar fi fost ca, împreună cu proiectul de hotărâre, să existe și un raport detaliat privind situația juridică a litigiului dintre administrația locală și firma care nu a reușit în 15 ani să finalizeze lucrările de construire a stației de epurare.

Comparații utile

Dincolo de problemele evidente de legalitate, aruncăm o privire atentă pe investițiile pe care Apa Nova le propune pentru etapa 1. Concret, se vor investi 13,7 milioane de euro, fără TVA, în cartierul Mitică Apostol.

Astfel, se vor investi 9.053.000 euro în realizarea rețelei de canalizare pe 14,88 kilometri, plus realizarea a 683 de racorduri de canalizare. Asta înseamnă aproximativ 723.000 de euro/kilometru, inclusiv TVA. Am întrebat un constructor cât costă realizarea rețelei de canalizare într-o zonă de câmpie. Prețul de 100 euro/metru liniar (materiale și manoperă) a fost considerat unul bun.

Comparație: Chiar în acest an, Cluj Napoca a scos la licitație o lucrare în valoare de circa 14 milioane de euro, care include:

Extinderea rețelelor de alimentare cu apă în Municipiul Cluj-Napoca va cuprinde următoarele tipuri de lucrări:
• Extinderea rețelelor de alimentare cu apă: 28.000 m;
• Realizarea a 4 rezervoare de înmagazinare apă potabilă: 500 mc – 2 buc, 300 mc- 1 buc; 200 mc – 1 buc;
• Stații de pompare apă potabilă: 11 buc;
• Realizarea căminelor de vane și a branșamentelor;
• Montare /realizare vane în cămine;
• Execuție hidranți subterani pentru stingere incendiu pe rețelele noi de apa;
• Echipamente și sisteme pentru monitorizarea și controlul parametrilor apei potabile;
• Sonde multiparametrice pentru controlul operațional al sistemului de alimentare cu apă: 20 buc;
• Echipamente pentru optimizarea regimurilor de presiune in vederea realizării siguranței rețelei: 25 buc;
Extinderea rețelelor de canalizare în Municipiul Cluj-Napoca va cuprinde următoarele tipuri de lucrări:
• Extindere conducte de canalizare: 28000 m;
• Cămine de vizitare;
• Stații de pompare apă uzată: 10 buc;
• Conducte de refulare ape uzate: 7000 m;
• Racorduri noi;
• Echipamente pentru măsurarea debitelor de apă uzată: 20 buc;
• Echipamente pentru monitorizarea parametrilor apei uzate: 8 buc.

Comparații dezastruoase pentru Ploiești

La Ploiești, o sumă aproximativ egală ar urma să se investească pentru realizarea a 18,5 kilometri de rețea de alimentare cu apă cu aproximativ 800 de branșamente și hidranți (2.750.000 de euro fără TVA, lucrări de realizarea a 950 m rețea de canalizare, stație de epurare locală și stație de pompare (575.000 de euro), 14,88 kilometri extindere rețea de canalizare și 683 de racorduri de canalizare (9.053.000 de euro fără TVA), lucrări în alte zone (5,3 km de rețea de alimentare cu apă, 204 branșamente de apă și hidranți de incendiu).

Lucrarea de la Ploiești este mult mai mică: sunt doar 15 km de rețea de canalizare față de 28 de kilometri, lungime mai mică de 28 de kilometri a rețelei de apă, doar o stație de pompare apă uzată față de 10 astfel de stații la Cluj-Napoca, nicio stație de pompare apă potabilă față de 10 la Cluj Napoca, 0 rezervoare de înmagazinare a apei (față de 4 rezervoare la Cluj Napoca), 0 kilometri de conducte de refulare ape uzate (față de 7 kilometri de conducte de refulare apă uzată la Cluj Napoca). Inutil să mai comparăm o lucrare într-o zonă de deal, cum este la Cluj Napoca, cu o lucrare într-o zonă „ca-n palmă”, cum este în cartierul Mitică Apostol.

Altă comparație. Din Prahova

O altă comparație concretă este de natură a consolida neîncrederea în estimarea investiției propusă pentru cartierul Mitică Apostol. Într-o localitate din Prahova s-a construit, în urmă cu doi ani, o rețea de canalizare nou-nouță pe circa 40 de kilometri, cu circa 2000 de cămine de branșament, cu stație de epurare nouă, cu șase stații de pompare ape uzate, cu refacere asfalt pe străzi și cu refacere podețe către curțile oamenilor. Costurile investiției: sub 6 milioane de euro, fără TVA.

A întrebat cineva Ministerul de Finanțe?

O altă prevedere din contract: În articolul 7.4.1 Etapa I, 3.1, se spune că, pentru finanțarea costurilor lucrărilor de extindere, Apa Nova va contracta un împrumut în cele mai bune condiții de pe piață de la o instituție financiară bancară sau din partea asociatului său majoritar.

Având în vedere că un împrumut bancar trebuie aprobat de Ministerul de Finanțe, trebuind a se încadra în plafonul maxim de îndatorare prevăzut în bugetul de stat, șansele de a obține un credit de la o bancă sunt apropiate de zero. Mai rămâne împrumut de la asociatul majoritar, care poate fi și la dobânzi de 12% pe an. Poate atunci vom avea o explicație unde se vor duce cei 93,3 milioane de euro despre care nu se vorbește nimic în actul adițional. Cumva se vor duce sub formă de dobânzi către asociatul majoritar?

Suntem convinși că la această întrebare consilierii locali ploieșteni habar nu au să dea un răspuns. Cât despre primarul municipiului Ploiești, poziționat ca un agresiv promotor al actului adițional propus de Apa Nova, câtă vreme nu a furnizat informații care să răspundă la întrebările legitime de mai sus în propunerea de hotărâre de consiliu pe care a inițiat-o, suntem convinși că i-au scăpat detaliile „nesemnificative” de mai sus. Însă, desigur, nu mâna primarului votează, nu-i așa?

De ce nu se obțin finanțări nerambursabile?

Un ultim set de întrebări pentru administrația noastră locală: cum se face că la Cluj extinderea de 28 de kilometri de rețea de apă și canalizare este finanțată din fonduri europene, din POIM, iar la Ploiești sunt 0 lei fonduri europene pentru investiții în rețeaua de apă și canalizare? Cum se face că Primăria nu a fost în stare să ceară finanțare din Programul „Anghel Saligny” pentru investiția din Mitică Apostol? Cum se face că Primăria nu este deloc interesată de cele peste 600 de milioane de euro disponibile prin PNRR pentru investiții în rețelele de apă și canalizare? Ca să nu mai vorbim de CNI, de unde alți primari din Prahova au obținut finanțări pentru investiții în infrastructură.

O ultimă întrebare: este obligatoriu să dublăm prețul la apa potabilă în Ploiești pentru o investiție care s-ar fi putut face din multe alte surse? Actualitatea Prahoveană încurajează dezbaterea transparentă pe marginea oricărei teme cu impact major pentru viața comunității. Invităm atât Apa Nova Ploiești, cât și Primăria Ploiești, să furnizeze date și opinii menite să clarifice aspectele ridicate. Apa Nova, prin compania sa mamă, este un furnizor serios, cu bonitate la nivel mondial. De aceea, suntem convinși că vom primi, în cel mai scurt timp, din partea ambelor instituții – publică și privată - detalii clarificatoare. Cetățenii municipiului Ploiești trebuie să știe! 

Documentare: S.I./V.L Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Back To Top