Guvernul intenţionează să schimbe metodologia de calcul a accizelor la carburanţi, pentru a acoperi „găurile" din buget.
Legislaţia europeană prevede ca accizele să fie stabilite în euro la nivelul tuturor statelor membre. În fiecare an, cursul oficial folosit pentru transformarea taxelor în lei este, potrivit Codului Fiscal, rata de schimb afişată de Banca Centrală Europeană (BCE) în prima zi lucrătoare din luna octombrie a anului anterior, titrează gandul.info.
Astfel, dacă acest mod de calcul se păstrează şi în 2014, cursul oficial va fi de 4,4485 de lei pe euro, în scădere cu 1,6% faţă de rata de schimb folosită în 2013, respectiv 4,5223 lei/euro. Accizele reprezintă 28% din preţul de la pompă al benzinei şi 23% din preţul motorinei.
Prin urmare, în momentul de faţă, dacă accizele ar urma să fie mai scăzute anul viitor, această scădere ar fi transferată în preţul carburanţilor: şoferii ar urma să scoată din buzunar cu aproape trei bani mai puţin pe litrul de benzină şi cu doi bani mai puţin pe litrul de motorină, potrivit calculelor gandul.info.
Guvernul este, însă, nemulţumit de această metodologie de calcul.
Liviu Voinea, ministrul Bugetului, susţine că raportarea la cursul de schimb nu se mai justifică deoarece acesta este foarte stabil în prezent.