- Jurnaliștii de la Recorder au realizat un experiment împreună cu un specialist IT, prin care au arătat vulnerabilitățile de securitate a rețelei TikTok.
- Au creat un cont al unui candidat fictiv al cărui singur clip a ajuns la peste 1 milion de vizualizări în mai puțin de două ore.
Levi Elekes, un antreprenor român, a demonstrat cât de ușor pot fi manipulați algoritmii TikTok de cei care vor promoveze un personaj politic. Oricine cu cunoștințe medii de programare poate să păcălească platforma folosind doar niște linii de cod și indicații găsite pe internet. Recorder a realizat un filmuleț cu un actor care se prezintă drept candidatul la funcția de „prim-ministru al României”, funcție care nu se obține prin alegeri, și le promite celor care îl votează, printre altele, câte două kilograme de aur. „Dragi români, numele meu este Vasile Ion, viitorul dvs prim ministru! Iată câteva dintre propunerile mele. Prima și cea mai importantă: aur pentru toți! Din partea mea, din partea primului ministru, fiecare român va primi două kilograme de aur din rezerva statului”, spune „candidatul”, în filmuleț.
Clipul a fost încărcat pe un cont de TikTok nou creat, iar după ce a făcut câteva vizualizări reale, programatorul începe procesul de „viralizare”.
„Nu voi putea arăta exact scriptul care generează vizualizările și like-urile și cum anume s-a făcut acest lucru. Rulează un terminal cu diferite comenzi care ne obține tot ce ne dorim să avem pe TikTok. Scriptul a rulat, iar al vostru candidat are 1 milion de vizualizări”, arată Levi Elekes. „Se creează o bază de date, să zicem cu 5.000 de oameni, pe care vrem să-i poziționăm ca oameni reali. Conturi false pe care intri și îți este foarte greu să îți dai seama pentru că omul are poză de profil, are și clipuri urcate cu el, cu pisica, cu familia etc, dar, de fapt, nu este el”, explică programatorul. Conturile respective generează vizualizări, lasă comentarii, „practic generează un trafic care în sistemul TikTok mai mult sau mai puțin pare organic”. Pentru experimentul său, Levi a folosit în jur de 3.000 de conturi care au repetat acest proces de generare de trafic pe pagina candidatului și pe alte pagini. „Noi am făcut un test de câteva ore, n-am avut buget, nu am avut foarte multe device-uri. Imaginați-vă ce se întâmplă dacă noi am avea un candidat real care este foarte priceput la manipulare, dacă am fi avut influenceri care să susțină hashtag-urile respective. Înmulțiți ca potențial cu un milion”, explică acesta.
Citește și Protest pe TikTok: Unii români și-au distrus actele de identitate
- Facebook.com/actualitateaprahoveana.ro
- instagram.com
- twitter.com
- Google Business
- Youtube Actualitatea
- Spotify PODCAST
- TikTok Actualitatea Prahoveană