• Joi, 25 aprilie, de la ora 19.00, ne așteaptă o seară fantastică, un concert vocal-simfonic extraodinar, pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor acolo unde, alături de Orchestra Simfonică a Filarmonicii „Paul Constantinescu” Ploiești, vor urca trei coruri, dar și interpreți de prestigiu mondial.
• Concertul pentru pian și orchestră în Sib major, KV 450 și Recviemul în re minor, K.V. 626 de Mozart compun programul grandios al serii.
În prima parte a concertului, vom asculta Concertul pentru pian și orchestră în Sib major, KV 450 de Mozart, în interpretarea pianistei Ana Antonia Tudose.
Partea a doua a serii este rezervată tot creației lui Mozart, prin muzica celebrului Recviem în re minor, în interpretarea Orchestra Simfonică a Filarmonicii „Paul Constantinescu” Ploiești, dirijor Alexandru Ilie, alături de Corul Filarmonicii „Paul Constantinescu” - Ploiești, Corala Academică a Filarmonicii „Oltenia” Craiova, Corul Euphonia al Filarmonicii „Ion Dumitrescu” Rm. Vâlcea, coordonați de maestrul de cor Eduard Dinu. Soliști vor fi Diana Alexe (soprană), Simina Dragomirescu (mezzosoprană), Andrei Petre (tenor) și Iustinian Zetea (bas).
Despre pianista Ana Antonia Tudose
Ana Antonia Tudose este unul dintre tinerii muzicieni care poartă numele României pe cele mai importante scene ale lumii. Pianista a absolvit, în 2020, Colegiul de Arta „Carmen Sylva” Ploiești, ca șef de promoție sub îndrumarea profesoarei Anca Borcea. În 2023, a finalizat cursurile de licență Magna Cum Laude la Conservatorul Regal din Bruxelles la clasa marelui profesor și pianist Aleksandr Madzar, în prezent fiind masterandă sub coordonarea maestrului Boyan Vodenitcharov. Antonia este laureată a peste 50 de concursuri naționale și internaționale, dintre care Marele Trofeu al Concursului Naţional de Interpretare Instrumentală „Margareta Sterian”, Trofeul Concursului „Ionel Perlea”, Marele Premiu al Concursului „Dan Cumpătă”, Trofeul Concursul Internațional „Pro Piano”, Marele Premiu al Concursului Piano Art, Marele Premiu al categoriei 18-37 de ani la Concursul Internațional „Emil Rotundu”, Premiului I la „Concours Musicale de France”, categoria „Artistique Superieur”, Premiul al-II-lea la Concursul International Mozart (Roma-Italia), Premiul al III-lea la Concursul International „PianoTalents” (Milano- Italia), Premiul al III-lea la Concursul Internațional Franz Liszt (Budapesta-Ungaria) etc. A cântat alături de orchestrele simfonice din București, Ploiești, Râmnicu Vâlcea, Sibiu, Brașov, Târgu Mureș, Iași etc. și este colaborator permanent al Fundației „Tinerimea Română” în proiectul „Enescu și muzica lumii” cât și invitat al evenimentelor Festivalului Enescu.
Din colaborarea cu Institutul Cultural Român a luat naștere cel mai drag proiect al Antoniei, care are ca scop promovarea muzicii românești și a valorii școlii de pian din România, susținând recitaluri în centrele ICR din New-York, Paris, Budapesta, Viena, Bruxelles.
Membru permanent al fundațiilor „Remember Enescu” și „ProPiano România”, fondator al ansamblului „Duo Athenaeum” (alături de Charles Coop) și membru fondator al Orchestrei de Tineret KCB Chamber Orchestra (Belgia), Ana Antonia Tudose este o pianistă excepțională, cu un sunet cald și o forță interioară de expresie uluitoare, un spirit puternic și energic, deținătoare a unei tehnici foarte precise și lucrată intens și cu o agilitate extraordinată, care are un repertoriu bogat și divers.
În seara de 25 aprilie, Ana Antonia Tudose revine pe scena orașului natal cu un nou concert, de data aceasta Concertul pentru pian și Orchestră în Sib Major KV 450 de Wolfgang Amadeus Mozart, în compania Orchestrei Simfonice a Filarmonicii „Paul Constantinescu” din Ploiești, cu Alexandru Ilie la pupitrul dirijoral.
Recviemul nefinalizat al lui Mozart
În cea de-a doua parte a serii, publicul ploieștean are ocazia să asculte o lucrare moștenită din Renaștere, Recviemul în re minor, K.V. 626, ultima lucrare a compozitorului Wolfgang Amadeus Mozart, începută cu numai câteva luni înainte ca acestă moară, comandă primită de la contele Walsegg. În noaptea de 5 decembrie 1791, Mozart moare, lăsând cea mai emoționantă lucrare a sa, începută cu numai cinci luni înainte, neterminată.
Recviemul K.V. 626 este construit din 12 secțiuni, structurate în șase părți, de o frumusețe covârșitoare și de o valoare muzicală incomensurabilă. Lucrarea, scrisă pentru cor mixt la patru voci, orchestră și cvartet de soliști, are la bază textul liturghiei catolice „pro defunctis”. Este o lucrare grandioasă, ce împletește sensibilitatea și muzicalitatea, genialitatea și măiestria.
Partea I - „Introitus”, este alcătuită din rugăciunea „Requiem aeternam” („Odihnă veșnică”), urmată de un Adagio în re minor.
Partea a II-a „Kyrie Eleison” („Doamne, miluiește”), un allegro în re minor dinamic sub forma unei fugi duble.
Partea a III-a reunește șase secvențe din liturghia funebră catolică: „Dies irae” („Ziua mâniei”), „Tuba mirum” („Trâmbița minunată”), „Rex tremendae majestatis” („Stăpân cu putere temută”), „Recordare, Jesu pie” („Amintește-ți, Isuse iubit”), „Confutatis maledictia” („Pline cu condamnați”) și „Lacrymosa, dies illa” („Ziua aceea cu lacrimi”), fragmentul ce s-a întrerupt brusc la măsura a opta, precum viața creatorului său. Un re minor sfâșietor, ce se desfășoară într-o melodie corală pe metru de 12/8. Un cântec de adio, de despărțire de ceea ce Mozart a iubit cel mai mult: muzica. Începând cu măsura a opta, fostul său elev Süssmayer a preluat sarcina de a finaliza lucrarea după indențiile transmise de Mozart și după schițele pe care acesta le lăsase.
Partea a IV-a, „Offertorium” („Făgăduința”), este alcătuită din două secțiuni, „Domine Jesu Christe” („Domnul Isus Hristos”) și „Hostias et preces” („Sacrificii și rugăciuni”), în mișcări lente (Andante), prima adusă în sol minor iar cea de a doua în Mib major.
Partea a V-a este construită din cele două momente ale slujbei catolice, „Sanctus” și „Benedictus”, primul un adagio în Re major, urmat de Andante în Sib major.
Partea a VI-a, „Agnus Dei” („Mielul lui Dumnezeu”), într-o mișcare largă (Adagio), în re minor ce încheie monumentala lucrare în sonoritățile unei muzici funebre.
Se pare că lucrarea a fost prezentată publicului pentru prima dată pe 14 decembrie 1793 într-o biserică din Wiener Neustadt, dirijată de contele Walsegg. Pe baza analizelor materialelor lăsat de Mozart, lucrarea i-a fost atribuită marelui muzician.
Cu siguranță, concertul vocal-simfonic de joi va asigura o seară magică.
Biletele pentru acces în sală pot fi achiziționate de la Casa de Bilete a Filarmonicii sau online de AICI.
Bilete virtuale AICI.
Evenimentul: Concert Vocal-Simfonic Extraordinar – 25 aprilie 2024
- Facebook.com/actualitateaprahoveana.ro
- instagram.com
- twitter.com
- Google Business
- Youtube Actualitatea
- Spotify PODCAST
- TikTok Actualitatea Prahoveană