• Proiectul Legii „privind mobilitatea urbană durabilă”, dezbătută în procedură de urgență, la Camera Deputaților, prevedere limitarea locurilor de parcare, accesul interzis și măsuri locale pentru „limitarea utilizării autovehiculelor personale în interiorul orașelor”.
• Legea este o necesitate de îndeplinire a unui jalon prevăzut în Componenta 10 – Fondul Local – din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), potrivit Guvernului Ciucă, inițiator.
• Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUB) devine obligatoriu pentru toate municipiile din România, începând cu data de 1 ianuarie 2026.
Proiectul de lege privind mobilitatea urbană durabilă, inițiat de Guvernul Ciucă și trimis Parlamentului, este justificat, în expunerea de motive, ca o necesitate de îndeplinire a unui jalon prevăzut în Componenta 10 – Fondul Local – din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și înglobează măsuri care vor face viața proprietarilor de mașini care nu sunt electrice aproape imposibilă.
Limitarea locurilor de parcare, zone în care accesul este interzis și măsuri pe care autoritățile locale vor fi obligate să le ia pentru „limitarea utilizării autovehiculelor personale în interiorul orașelor” sunt doar câteva dintre prevederile acestei legi, adoptată, recent, de Senat și care este dezbătută, în procedură de urgență, la Camera Deputaților.
Denumită Legea „privind mobilitatea urbană durabilă”, această inițiativă ar avea drept scop „stabilirea condițiilor necesare pentru un sistem de mobilitate durabil, echitabil, eficient și incluziv pentru realizarea unor condiții mai bune, în zonele urbane și rurale, utilizând soluții verzi și digitale”.
Practic, legea obligă persoanele care doresc să ajungă în centrele orașelor să utilizeze cu precădere transportul public „în detrimentul autovehiculelor personale”, dar prevede și dezvoltarea modurilor de transport nepoluante.
În același proiect de lege este introdus un capitol denumit „Planificarea mobilizării urbane durabile”, care introduce PMUB (Planul de Mobilitate Urbană Durabilă). La articolul 9, alineat 4, se precizează că „acest plan se adresează tuturor formelor de mobilitate și transport, incluzând transportul public și privat, de marfă și pasageri, motorizat și nemotorizat, în mișcare și în staționare. Acest PMUB devine obligatoriu pentru toate municipiile din România, începând cu data de 1 ianuarie 2026.
Principalele direcții de acțiune care se vor avea în vedere la elaborarea PMUB sunt „promovarea mijloacelor de transport alternative și integrarea lor cu transportul public, pentru reducerea poluării”, și „redistribuirea spațiului străzii pentru împărțirea echitabilă a acestuia între transportul individual motorizat, transportul public și transportul nemotorizat”.
Legea vorbește despre direcția „mobilitatea cu emisii zero în transportul rutier”, iar seria continuă cu „dezvoltarea zonelor pietonale”, „promovarea transportului logistic ecologic” sau, foarte important, „creșterea numărului de utilizatori pentru modurile de transport prietenoase cu mediul, în detrimentul celor poluante, prin reducerea spațiilor de parcare/staționare destinate acestora”.
CITEȘTE ȘI: AZUGA ȘI SLĂNIC NU MAI ÎNDEPLINESC CRITERIILE PENTRU A FI ORAȘE, DUPĂ REZULTATELE ULTIMULUI RECENSĂMÂNT
De asemenea, este avută în vedere „culegerea anuală de date statistice relevante despre obiceiurile de deplasare ale locuitorilor, care să sprijine serviciile de planificare în luarea unor decizii”.
Planificarea și proiectarea pentru mobilitatea urbană durabilă are în vedere: „prioritizarea transportului public”, „diminuarea zgomotului/poluării fonice” și „scăderea numărului de vehicule la 1.000 de locuitori”.
Practic, este pusă în discuție mobilitatea independentă a locuitorilor unui oraș. Asta, deoarece se vorbește despre „reducerea dependenței de autovehicule personale, prin transport public accesibil” sau despre „stimularea utilizării transportului public, a mersului pe jos și cu bicicleta, prin introducerea unor taxe de parcare și reducerea volumului de parcări pentru autovehicule”.
De asemenea, se urmărește introducerea unor așa-numite Zone cu Emisii Scăzute (ZNSE), prin apariția „unor zone delimitate de către autoritatea publică locală în cadrul cărora se instituie interdicții pentru accesul autovehiculelor, în vederea îmbunătățirii calității aerului”.
Un alt articol din proiectul de lege menționeză că „autoritățile administrației publice locale vor lua măsuri care să limiteze utilizarea autovehiculelor personale în orașe”. O reglementare care pune, astfel, sub semnul întrebării mai multe drepturi constituționale, inclusiv dreptul la proprietatea privată și la folosirea proprietății private.
Inițiativa se află în procedură de urgență la Camera Deputaților for decizional, unde a fost aprobată dezbaterea în procedură de urgență. Comisiile pentru Administrație, pentru Transporturi și pentru Mediu au termen să depună raportul final până pe data de 22 februarie.
Mai multe pe jurnalul.ro
- Facebook.com/actualitateaprahoveana.ro
- instagram.com
- twitter.com
- Google Business
- Youtube Actualitatea
- TikTok Actualitatea Prahoveană