UNPR Prahova a transmis un comunicat de presă prin care se promovează aplicarea principiile transparenței decizionale în actul administrativ și a consultării reale cu publicul. Documentul semnat de Daniel Niculae, președintele UNPR Prahova, propune câteva idei concrete de aplicare a acestor principii, venind, totodată cu o provocare pentru toți factorii politici din Prahova, indiferent de partidul din care fac parte, pentru a se stabili întâlniri de lucru care să ducă și la concretizarea acestor principii. Iată comunicatul integral al UNPR Prahova
"Transparenţa decizională şi consultarea publică, principiile de la care pornim când vrem o societate modernă, apropiată de valorile secolului XXI
Principiul transparenţei autorităţilor şi consultarea reală a cetăţeanului reprezintă, în România, doar simple lozinci bune de folosit în campaniile electorale. Politicienii ultimilor 25 de ani nu au fost niciodată cu adevărat interesaţi de aplicarea cinstită a acestor principii, defilând cu ele doar atunci când simpla lor pronunţare le-ar îmbunătăţi capitalul de voturi. Niciodată nu s-a mers mai departe.
Liberul acces la informaţii de interes public şi transparenţa decizională rămân doar texte de lege aplicabile în cel mai „mioritic" mod cu putinţă. Acest fapt a dăunat enorm societăţii, a înrăutăţit percepţia cetăţeanului faţă de autoritate, dar a şi îndepărtat comunitatea de orice implicare civică în elaborarea actului administrativ.
Cetăţeanul, din păcate, nu este un jucător activ în societate, iar această realitate atât de dăunătoare ideii de progres, de modernizare, nu constituie decât într-o proporţie infimă vina cetăţeanului. Autorităţile publice nu au simţit nevoia unei comunicări sincere, moderne, în spiritul european, ba îndrăznesc să afirm că s-a urmărit îndepărtarea cetăţeanului de problemele „cetăţii", tocmai pentru a nu-l „obişnui" să taxeze autoritatea atunci când este abuzivă, ineficientă sau pur şi simplu dezinteresată de problemele reale ale contribuabilului.
Noi, reprezentanţii clasei politice, suntem primii care trebuie să venim în faţa opiniei publice nu numai cu o conduită corectă în ceea ce priveşte dialogul cu cetăţenii, ci şi cu acţiuni şi propuneri concrete care să modernizeze în mod real relaţia dintre cetăţean, autoritate publică şi politician.
În acest sens, voi milita permanent pentru punerea în practică a principiilor menţionate mai devreme. Atât eu, cât şi colegii mei, propun tuturor factorilor decizionali din administraţie să demarăm o serie de acţiuni concrete care să schimbe rapid relaţia dintre autoritate şi beneficiar, în speţă cetăţeanul votant plătitor de impozite.
Câteva propuneri:
Audierea publică cel puţin lunar sau ori de câte ori există proiecte destinate cartierelor, comunităţilor urbane sau rurale. Cetăţenii vor fi atraşi, în acest fel, să participe la discuţii, să vină cu propuneri care să completeze proiectele propuse de către autoritate. De cele mai multe ori, audierea publică, ca şi consultarea cetăţenească, aduc beneficii vizibile formei finale ale oricărui proiect propus comunităţii. Pentru că întotdeauna comunitatea ştie cel mai bine care sunt nevoile primordiale şi felul în care proiectele pot rezolva cu adevărat diversele probleme de la faţa locului.
Aşa cum spuneam şi mai devreme, consultarea publică este o altă acţiune a autorităţii prin care se pot identifica în mod real problemele comunităţii. O permanentizare a acestei interacţiuni aduce beneficii imense, atât prin implicarea populaţiei în „viaţa cetăţii", cât şi prin responsabilizarea factorilor decizionali din administraţia publică. Necesităţile unei comunităţi şi priorităţile reale ale acesteia nu pot fi identificate din birouri, din sondaje sau din sediile partidelor politice, ci întotdeauna mergând în comunitate, purtând un dialog deschis cu cetăţenii.
Încurajarea voluntariatului cetăţenesc de către autoritatea publică pentru diferite proiecte pe care adminstraţia le desfăşoară în teritoriu. Voluntarul va implica, la rândul său, comunitatea din care face parte, existând, astfel, o responsabilizare bidirecţională a părţilor implicate, cetăţean-autoritate.
Nu în ultimul rând, comunicarea publică prin mijloacele de comunicare online. Fiecare autoritate locală trebuie să conştientizeze forţa comunicaţională a internetului, a reţelelor sociale. Comunicarea prin reţelele de socializare, atragerea cetăţenilor din zonele ţintă către grupuri în care să se dezbată deschis şi aplicat toate problemele comunităţii, crearea unui birou specializat care să indexeze problemele semnalate şi tratarea acestora în şedinţe săptămânale, cu direcţii scrise către aparatele din subordinea autorităţii locale – toate aceste lucruri aduc, pe termen lung, beneficii imense comunităţilor locale. Implicarea cetăţeanului, împreună cu responsabilizarea totală a autorităţii publice, inclusiv prin presiunea mediatică de pe reţelele electronice de socializare reprezintă cheile modernizării sociale pe care ne-o dorim sincer.
Lansez, aşadar, această provocare, tuturor reprezentanţilor partidelor politice: haideţi să cădem de acord şi să concepem împreună o serie de măsuri concrete pentru a pune în aplicare câteva măsuri clare, aşa cum sunt cele enumerate mai devreme, prin care să ajutăm administraţia să ajungă în secolul XXI, atât ca mentalitate, cât si ca servicii oferite cetăţenilor. Propun formarea unui grup de lucru alcătuit din reprezentanţii tuturor formaţiunilor politice care să pună în aplicare ideile enunţate mai devreme. De asemenea, orice propunere în completarea celor formulate este, desigur, binevenită.
Vă mulţumesc!
Daniel Niculae
Preşedinte UNPR Prahova
Vicepreşedinte UNPR"