Reprezentanţii Inspectoratului Şcolar Prahova au prezentat, joi, în cadrul unei întâlniri cu toţi directorii instituţiilor de învăţământ din judeţ, dar şi cu invitaţi din administraţie, poliţie, sănătate, biserică şi învăţământul superior, bilanţul activităţii preuniversitare din anul şcolar 2012-2013.
Numărul total al copiilor înscrişi în diverse forme de învăţământ se menţine aproape constant cu cel din anii trecuţi, 115.267 de elevi frecventând cele 709 unităţi de învăţământ, organizate în 227 de unităţi cu personalitate juridică, din Prahova şi 22 de instituţii particulare. În cele 267 de clase pregătitoare, au învăţat, anul trecut, 5014 elevi.
Planul de şcolarizare
Primul aspect asupra căruia prof. Horia Toma, inspectorul şcolar general al ISJ Prahova, a atras atenţia în cadrul şedinţei, a fost problema planului de şcolarizare. „Planul de şcolarizare a fost de 248 de clase, din care au fost realizate 236 de clase şi nerealizate 12. Pentru anul şcolar în curs ne-am propus mai puţine clase: 242, din care am realizat cu 13 clase a IX-a la zi mai puţine. Deci procentul de nerealizare este din ce în ce mai mare. Din acest motiv, vom propune, pentru anul şcolar următor, o reţea şcolară bazată pe realităţile anului în curs. Aceste măsuri ne vor obliga, după anul şcolar, în luna august, să facem restrângeri de activitate şi să găsim completări de normă profesorilor titulari. De asemenea, trebuie să vedem şi la ce profile s-a produs nerealizarea planului de şcolarizare. Am observat că nu s-au realizat acele clase de mate-info care nu aveau ce să caute în anumite unităţi şcolare. De asemenea, la comerţ, procentul de realizare este de 90%, ceea ce înseamnă că elevii şi părinţii nu sunt foarte interesaţi de acest profil, spre deosebire de interesul faţă de economic, estetica corpului omenesc, turism şi alimentaţie. Un alt exemplu este profilul mecanic pentru care nu există interes, 78% fiind cel mai slab procent de realizare a planului de şcolarizare – nu s-au realizat 11 clase, iar acest lucru se reflectă şi în rezultatele de la bacalaureat ale acestui profil".
Admiterea în liceu 2013
Din cei 5.802 absolvenţi de clasa a VIII-a, s-au înscris la Evaluarea Naţională 5775 de elevi, au fost prezenţi 5723 de elevi la limba şi literatura română şi 5714 elevi la proba de matematică, ceea ce reprezintă o prezenţă de 98,94%. În clasa a IX-au fost admişi 5.603 elevi şi respinşi 27.
„Avem, de asemenea, şi numeroase cazuri în care elevii au terminat clasa a VIII-a dar nu s-au dus să se înscrie mai departe. Cei mai mulţi sunt la Podenii Noi, Vărbila, Vărbilău, Tăriceni şi multe altele. Trebuie să ţinem cont că învăţământul obligatoriu este de zece clase, motiv pentru care directorii sau cadrele didactice trebuie să sesizeze autorităţile locale, care au obligaţia să îi someze pe părinţi să-şi trimită copiii la şcoală. Nefrecventarea cursurilor constituie contravenţie şi se sancţionează prin amendă pe care o aplică autoritatea locală la solicitarea scrisă a Consiliului de Administraţie a unităţii şcolare. În cazul în care există nefreventarea cururilor ca urmare a situaţiilor financiare dificile, le vom ajuta pe aceste familii să îşi trimită copiii la şcoală", a mai precizat Horia Toma.
O altă analiză prezentată în cadrul şedinţei se referă la situaţiile în care diferenţele notelor de la Evaluarea Naţională au fost foarte mari faţă de mediile disciplinelor Limba Română şi Matematică din timpul gimnaziului. „unităţile unde s-au înregistrat diferenţe enorme de note vor fi monitorizate", a mai precizat inspectorul şcolar general.
Bacalaureat 2013
Topul liceelor cu o promovabilitate de peste 90% a fost prezentat în cadrul aceleiaşi şedinţe.
1. COLEGIUL MILITAR LICEAL "DIMITRIE CANTEMIR" BREAZA 100.00%
2. COLEGIUL NATIONAL "NICOLAE GRIGORESCU", MUNICIPIUL CAMPINA
100.00%
3. LICEUL TEHNOLOGIC, COMUNA SANGERU 100.00% (anomalie statistică – un singur candidat, un singur promovat)
4. COLEGIUL NATIONAL "JEAN MONNET", MUNICIPIUL PLOIESTI 99.43%
5. COLEGIUL NATIONAL "ALEXANDRU IOAN CUZA", MUNICIPIUL PLOIESTI
98.61%
6. COLEGIUL NATIONAL "MIHAI VITEAZUL", MUNICIPIUL PLOIESTI 98.59%
7. COLEGIUL NATIONAL "ION LUCA CARAGIALE", MUNICIPIUL PLOIESTI 98.46%
8. COLEGIUL NATIONAL "NICHITA STANESCU", MUNICIPIUL PLOIESTI 96.43%
9. LICEUL DE ARTA "CARMEN SYLVA", MUNICIPIUL PLOIESTI 95.18%
10. COLEGIUL NATIONAL "NICOLAE IORGA", ORASUL VALENII DE MUNTE 94.47%.
Invitaţi la şedinţa de bilanţ a anului şcolar 2012-2013
Prof. Mihai Coloja, rectorul Universităţii Petrol Gaze Ploieşti: „Este pentru prima dată când reprezentanţii universităţii sunt invitaţi la şedinţa de bilanţ. Datele oferite aici constituie un ghid noi, ca unitate de învăţământ superior. Pe baza acestui material putem să ne alegem şi noi cifrele de şcolarizare, să ne programăm activitatea".
Viorel Dosaru, şeful Inspectoratului Judeţean de Poliţie Prahova: „Dacă în anul şcolar 2011-2012 eram pe locul patru la nivel de ţară, în anul trecut am ajuns pe locul 6. Din 100% infracţiuni sesizate în judeţul Prahova, care au legătură cu mediul şcolar, în apropierea şi în interiorul şcolilor, 90% sunt săvârşite în interiorul unităţilor de învăţământ, iar ca autori ai infracţiunilor sesizate, 80% sunt elevii, 7,5% sunt profesorii şi 12,5% alte persoane. IJP Prahova, în urma evaluării făcute, a constat că 80% dintre infracţiunile cu care suntem confruntaţi sunt cazuri de furt, 18,5% loviri sau alte violenţe. Nu avem o mare infracţionalitate în Prahova, care să îngrijoreze, dar, toate cadrele didactice ştiu, avem consum de droguri în Prahova şi de către şcolari. Au fost elevi care au consumat droguri şi care au cultivat droguri acasă. Se desfăşoară acţiuni de către toate structurile statului pentru a se diminua şi a se contracara acest fenomen. Nu este încă îngrijorător, iar în şcoli nu avem violenţe extreme". Potrivit datelor oferite de către Viorel Dosaru, în anul şcolar 2011-2012 au avut loc 73 de incidente în şcolile prahovene, iar în anul şcolar trecut, 62 de incidente.
Pr. Ştefan Muşat, protoiereu Protoieria Ploieşti: „De instituţia dvs. depinde ca ora de religie să rămână pe mai departe în şcoală. Se întâmplă multe lucruri, în şcoli, care nu ar trebui să se întâmple şi asta pentru că acei copii nu ştiu de Dumnezeu. Ora de religie vine în sprijinul educaţiei: susţine şcolarizarea şi ajută la reducerea abandonului şcolar, dar contribuie şi etic la orientarea copiiilor. Iar pentru că mulţi dintre copii nu frecventează această oră, vă propun să invitaţi preoţii de la bisericile cele mai apropiate pentru a sta de vorbă cu elevii".