Categorie: Actual

remus pricopieMetoda interdisciplinară de predare, introdusă în învăţământul românesc în anul şcolar 2013-2014, la clasa pregătitoare şi clasa I, va intra şi la clasa a II-a, din toamnă, iar examenele naţionale vor fi date, din 2019, după modelul testelor PISA, a declarat recent ministrul Educaţiei, Remus Pricopie.

„Metoda interdisciplinară de predare este, de fapt, pregătirea pentru testele tip PISA. A fost introdusă, pentru prima dată, în sistemul românesc de educaţie, în anul şcolar 2013-2014, în clasa pregătitoare şi clasa I, continuă cu elevii din clasele a II-a, iar din toamnă aceste generaţii vor beneficia şi de primele manuale noi, în premieră şi în sistem digital. Predarea interdisciplinară va fi extinsă apoi la clasele a III-a şi a IV-a simultan cu noile manuale", a declarat, pentru Mediafax, Remus Pricopie.

Potrivit ministrului, elaborarea manualelor pentru toate ciclurile de învăţământ ar putea dura patru-cinci ani.

Ministrul Educației a afirmat că schimbarea manualelor este un proces care durează patru-cinci ani și care nus e poate face peste noapte. „Nu există nicio variantă în care să schimbi toate manualele peste noapte, fiindcă manualele se schimbă odată cu primul an al ciclului, respectiv clasa I, clasa a V-a, a IX-a, chiar dacă avem în şcoala românească manuale de geografie din care elevii ar putea învăţa faptul că Iugoslavia este vecinul nostru din sud-vest. Acel manual ar fi trebuit scos din circuit de ani buni dar, pentru că am fost ocupaţi cu schimbarea miniştrilor în fiecare an, uneori chiar şi trimestrial, cu dezbaterile prea politice despre reforme ale educaţiei sau pentru că ne-a fost teamă să nu deranjăm editura care, de 15 ani, vinde acelaşi manual, am omis un lucru elementar: revizuirea periodică a programelor şi, apoi, a manualelor. Iată de ce avem nevoie de un proces continuu şi, aş putea spune, tehnocratizat de revizuire a programelor şi de actualizare a manualelor", a explicat Pricopie.

În contextul scandalului privind manualele școlare și a lipsei amnualelor pentru care nu au existat ofertanți, ministrul a precizat: „Manualele pentru materii predate în limba ucraineană, greacă sau slovacă vor fi cumpărate din străinătate, aşa cum se întâmplă acum. Dar vreau să precizez un lucru foarte clar: licitaţia al cărei rezultat l-am prezentat nu va fi anulată. Vom mai organiza o nouă licitaţie pentru maualele care nu au fost adjudecate, dar nu vom relua procedura în cazul celor declarate deja câştigătoare".

Din această toamnă, elevii de clasa I și a II-a vor avea manuale noi, dar și manuale digitale. La aceste clase, disciplina Limba şi literatura română se va intitula „Comunicare în limba română", iar Matematica - Matematică şi explorarea mediului".

Din anul şcolar 2015-2016, vor fi pregătite programe şi pentru clasele a III-a şi a IV-a.

Potrivit ministrului, strategia modernizării şcolii a vizat mai întâi introducerea unei serii de măsuri speciale care pleacă de la infrastructură şi ajung apoi să vizeze elementele de conţinut educaţional sau de monitorizare a performanţelor şcolare. Această monitorizare, a explicat Pricopie, va putea fi făcută într-un mod profesionist, prin evaluările de elevilor din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, efectuate pentru prima dată în anul şcolar 2013-2014.

Din anul şcolar viitor va fi introdusă programa şcolară pentru disciplina opţională „Educaţie prin şah", anul I şi anul al II-lea de studiu. Aceasta intră în curriculum, la decizia şcolii, pentru învăţământul primar şi va putea fi folosită începând cu anul şcolar 2014 - 2015.
Evaluarea naţională, admiterea la liceu şi bacalaureatul vor fi date, din 2019, după modelul testelor PISA, respectiv cel de interdisciplinaritate, potrivit unei ordonanţe de urgenţă adoptate în decembrie 2013, care a modificat Legea educaţiei.

PISA este o evaluare standardizată internaţional, proiectată împreună de către ţările participante, inclusiv România. Ultima testare PISA a conţinut atât itemi ce vizează competenţele de matematică şi rezolvare de probleme în situaţii autentice ce pot fi întâlnite în viaţa adultă (în pondere de 75%), cât şi de citire sau lectură (15%) şi ştiinţe (10%).

Mai multe AICI

 

Back To Top