Magazinele on-line sunt din ce în ce mai populare și mai numeroase, reprezentând o alternativă excelentă pentru persoanele prea ocupate pentru a mai face cumpărături, dar și pentru clienții care apreciază oferta variată din spațiul virtual și prețurile care, deseori, sunt foarte avantajoase. Ofertele prea bune, însă, trebuie neapărat să vă ridice semne de întrebare. Poliția a întocmit un set de recomandări, indicând cum vă puteți feri, foarte ușor, de țepele care nu au întârziat nici ele să apară în mediul on-line.
Cyber-infractorii, cea mai nouă specie de escroci, apelează la metode diverse, însă au în comun un lucru: au cunoștințe temeinice în IT și nu ezită să le folosească pentru a obține câștiguri rapide, ilegale. "Metodele utilizate de către cyber-infractori sunt diverse, incluzând programe malițioase, viruși proiectați special pentru a ataca aplicații de internet banking sau sisteme informatice bancare. O altă metodă prin care clienții sunt păcăliți o reprezintă magazine virtuale fictive, acestea fiind create cu scopul unic de a frauda posesorii de carduri bancare prin capturarea datelor confidențiale ale cardurilor bancare. De asemenea, prin share-uri și like-uri repetate, precum și prin expunerea în social media, aceste așa-zise magazine virtuale au parte de reclamă consistentă. Aceste magazine virtuale au fost promovate intens prin intermediul rețelelor de socializare, oferind aparent spre vânzare produse aparținând unor branduri cunoscute la prețuri mult reduse. Atunci când clienții accesează site-urile și doresc să achiziționeze produse, la momentul efectuării plății se deschide o nouă pagină unde sunt introduse datele cardului bancar (titular, data expirării, număr card și cod CVV). În acest fel infractorii intra în posesia datelor nefiind vorba de nicio plată online sau produse la prețuri promoționale. Imediat, datele cardurilor sunt folosite pentru a efectua plăți online către diferite site-uri, banii transferați în mod fraudulos fiind introduși în diferite circuite financiare, iar în final ajung în posesia autorilor infracțiunilor", atrag atenția polițiștii.
Prin urmare, când dați de oferte on-line prea bune pentru a putea fi refuzate, înainte de a comanda fiți atenți la câteva detalii, ca să vă asigurați că nu veți fi victime unei infracțiuni:
> Dacă magazinul on-line este promovat prin rețele de socializare, clientul ar trebui mai întâi să verifice dacă brandul promovat are într-adevăr un magazin virtual, dar nu prin accesarea directă a vreunui link de pe pagina magazinului, ci prin efectuarea de căutări cu ajutorul motoarelor de căutare.
> De obicei, site-ul magazinului online fictiv utilizat de infractori este creat mai rudimentar, aceștia neavând resursele și timpul de a crea unul care să se apropie de cel al producătorului original.
> De multe ori, o căutare a denumirii magazinului virtual prin intermediul motoarelor de căutare poate genera rezultate care să conțină referințe clare cu privire la caracterul fraudulos al acestuia.
> O plată pe internet se efectuează prin intermediul unor site-uri securizate unde sunt introduse datele cardului. Dacă la momentul plății pe un site datele cardului sunt introduse într-un simplu formular web, nu pe un site securizat care se poate recunoaște prin simbolul lacătului închis sau dacă adresa paginii respective nu are „s" după „http": (https:// este varianta sigură), atunci poate fi vorba de o fraudă.
"Dacă totuși ați dat curs unor astfel de oferte și ați achiziționat produse la prețuri mult prea mici pentru valoarea lor reală introducând datele unui card bancar pentru plata produsului respectiv, este indicat să mergeți la banca emitentă a cardului si să solicitați schimbarea cardului respectiv. În cele mai multe cazuri, datele cardului sunt folosite ulterior pentru efectuarea de operațiuni financiare frauduloase pe site-uri din afara Europei sau Americii", vă sfătuiesc specialiștii din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române.
Categorie: Actual
Magazinele virtuale fictive, din ce în ce mai dese. Cum să vă feriți de țepele din superoferte
- Scris de Ioana POPA