Proiectul autostrăzii Ploiești - Brașov, piatra de încercare, în domeniul infrastructurii, pentru toate guvernările de până acum, este compromis de o controversă majoră în noua formă propusă. Unul dintre cei cinci ofertanţi pentru construirea în parteneriat public-privat (PPP) a autostrăzii Ploiești-Comarnic-Brașov, spaniolii de la Acciona Concesiones – FCC Construccion, eliminat din cursă de Comisia Națională de Prognoză, contestă soluția acuzând o decizie “absurdă” și “vădit nelegală”.
În documentul depus la Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) și citat de G4Media.ro, spaniolii susțin că decizia Comisiei Naționale de Prognoză, în ceea ce privește compania lor, a fost luată pe fondul “neînțelegerii specificului contractelor de parteneriat public-privat”.
“Eroarea Autorității Contractante și decizia vădit nelegală de respingere a candidaturii sunt de fapt bazate pe o înțelegere eronată a rolului “subcontractantului” în procedura PPP. Autoritatea contractantă asimilează “subcontractantul PPP” cu subcontractantul din achizițiile publice clasice, ignorând faptul că în acest caz compania este și parte în Asociere și subcontractant. Compania a depus scrisoarea de participare exprimându-și fără echivoc voința de a participa la procedură. Din acest motiv nu se mai impunea exprimarea voinței sale în calitate de terț susținător – subcontractant”, se arată în documentul depus de spanioli la CNSC pe 5 februarie și citat de G4Media.ro.
Spaniolii aduc în sprijinul afirmațiilor lor chiar structura de PPP prezentată în Studiul de fundamentare publicat de Comisia de Prognoză (foto), care menționează că “subcontractorii declarați pentru lucrările de construire, întreținere și operare vor încheia contracte directe cu societatea de proiect”.
De construirea în parteneriat public-privat s-ar mai fi arătat interesate asocieri de firme din China, Turcia și Austria.
Autostrada „Ploieşti-Braşov” prevede o durată de proiectare, execuţie şi operare de 24 de ani. Asta în condițiile în care, în decurs de 15 ani, autoritățile române au bifat trei tentative eșuate de a construi drumul care ar urma să lege Capitala de Transilvania, prin Bucegi. Inlcusiv parteneriatul public-privat a mai fost luat în calcul, dar fără succes.
Construirea acestei autostrăzi este așteptată cu mare interes, inclusiv în Ploiești și în împrejurimi, de numeroase companii care se bazează pe această investiție. Printre acestea nu numără și Ploiesti West Park, cel mai mare parc de business privat din sud-estul Europei, care adună 50 de companii multinaționale importante, însemnând mii de locuri de muncă.
Totodată, realizarea acestui proiect ar putea stimula și mai mult dezvoltarea zonei, din punct de vedere economic, prin atragerea de noi investitori care ar avea, astfel, la dispoziție, o legătură ușoară cu Transilvania și, mai departe, cu ieșirea spre vestul Europei.