tigara aprinsa mentol tutun
Categorie: Actual

Interzicerea țigărilor cu arome și mentol a fost votată la Bruxelles printr-o Directivă Europeană, care a fost transpusă în România din 2016 și căreia țara noastră s-a opus folosind ca argumente rapoarte finanțate de industria de tutun și utilizând un discurs critic asemănător cu cel al managerilor din companiile de țigări, arată o nouă investigație publicată de Rise Project. Poziția României s-a menținut și ulterior, fiind în top trei țări europene și în ceea ce privește indexul interferenței industriei tutunului în procesul legislative. Mai mult, deși în țara noastră țigările cu mentol nu mai sunt legale de peste un an, corporația Japan Tobacco (JTI) continuă să distribuie la chioșcuri produse care conțin mentol. Ancheta arată, în detaliu, cum se duce lupta pentru o piață de miliarde de euro.

România este a treia țară din Europa cu cei mai mulți fumători de țigări cu mentol. Aroma de mentă a fost folosită ca ingredient de industria tutunului pentru a atrage tinerii și este percepută în mod fals ca fiind mai puțin dăunătoare datorită senzației răcoroase și de prospețime pe care o dă. În România peste 1,8 milioane de tineri cu vârste cuprinse între 15 și 24 ani sunt fumători activi. Cu astfel de cifre la nivel global țara noastră se numără printre statele cu cea mai mare incidență în rândul adolescenților. Reducerea consumului de tutun în rândul tinerilor este unul dintre motivele pentru care în 2014, la Bruxelles, a fost votată Directiva Europeană pe tutun. Decizia a fost că, începând cu 20 mai 2020, țigările cu aromă de mentol să fie interzise în toate statele membre.

VEZI ȘI: RISE PROJECT: 18.000 de minori din România consumă zilnic produse din tutun încălzit. Corporația care le fabrică le-a promovat inclusiv ca dispozitive medicale

Cu o piață europeană a țigărilor cu mentol de miliarde de euro, industria tutunului s-a opus interzicerii aromelor printr-un lobby puternic în timpul negocierilor pentru Directiva de Tutun, scrie Rise PROJECT.

Cum a luat România partea companiilor din industria tutunului

 În 2013, mai mulți politicieni de la Bruxelles, inclusiv reprezentanți din România, solicitau ca aroma caracteristică să nu includă mentolul, lucru cerut anterior și de companiile de țigări. Influența industriei tutunului asupra politicilor românești privind mentolul s-a resimțit și după votarea pachetului de legi comunitare. La doar trei luni după ce Directiva Europeană a fost votată la Bruxelles, autoritățile române au cerut anularea parțială a pachetului de legi privind interzicerea aromelor și mentolului din țigări, folosind argumente similare cu cele ale industriei de tutun, dezvăluie investigația Rise PROJECT. Politicienii de la București au susținut că nu există suficiente dovezi științifice care să confirme că tinerii sunt atrași de țigările cu mentol, că interzicerea lor va determina o creștere a contrabandei și o scădere a veniturilor la bugetul de stat prin neîncasarea accizelor. Documentele confidențiale obținute de RISE Project arată că, pentru a susține teoria contrabandei, Ministerul Economiei a citat din studiile finanțate de gigantul Philip Morris International, care își construise o strategie de a influența politicile antitutun cu mulți ani înainte ca Directiva să fie votată. 

Și Ministerul Sănătății, condus de Nicolae Bănicioiu, a criticat interzicerea acestor produse folosind argumentele industriei, cu toate că renunțarea și descurajarea fumatului în rândul tinerilor era o măsură din agenda instituției.

“Scoaterea posibilității de a vinde țigări mentolate mai ales pe piața legală va conduce, cel mai probabil, consumatorii pentru a căuta aceleaşi produse pe piaţa neagră, ceea ce va fi dăunător atât din punct de vedere economic, precum şi dintr-o perspectivă de sănătate având în vedere că nu există un control peste ingredientele utilizate în procesul de fabricaţie”, se arată într-o adresă trimisă către Ministerul de Externe în iulie 2014, citată de aceeași sursă.

Aplicarea Directivei care vizează țigările cu mentol, amânată sub paravanul pandemiei

Directiva Europeană transpusă în lege spune că țigările mentolate ar fi trebuit să fie interzise începând cu 20 mai 2020. La noi, termenul a fost prorogat cu o lună, iar oficialii de la Bruxelles au susținut că nimeni de la București nu i-a informat cu privire la acest lucru. “Țigările cu mentol au beneficiat de o perioadă de eliminare treptată de patru ani pentru a oferi consumatorilor și altor părți interesate timp suficient pentru a trece la alte produse. Directiva nu prevede nicio <<prorogare>>, iar Comisia nu a fost informată de niciun stat membru cu privire la o astfel de decizie”, a fost reacția purtătorului de cuvânt al Comisiei Europene la o solicitare a reporterilor RISE.

Cineva din Guvernul României a decis că țigările cu mentol vor fi interzise din 15 iunie (nu din 20 mai) și a strecurat această măsură într-o ordonanță de urgență din 2020, emisă în timpul primului val al pandemiei de coronavirus.

Într-un răspuns către RISE, Secretariatul General al Guvernului a susținut că două ministere, Finanțele și Sănătatea, sunt autoritățile competente să clarifice situația. Chestionate și ele, ministerele și-au pasat reciproc responsabilitatea. Finanțele au răspuns într-un e-mail oficial că Ministerului Sănătății are competența să ofere aceste răspunsuri, iar Sănătatea susține că Finanțele au inițiat amânarea.

Cert este că, la începutul lunii mai 2020, toate cele trei mari companii de tutun din România au trimis Guvernului o solicitare de amânare a interdicției până la ieșirea țării din starea de alertă impusă. România riscă acum sancțiuni pentru că nu a notificat Comisia Europeană.

În 2021, indexul interferenței industriei de tutun în procesul legislativ așează România între primele șase țări unde companiile intervin în procesul legislativ. Concluzia specialiștilor care au lucrat la acest index a fost că în țara noastră nu există transparență, oficialii de stat interacționează cu industria de prea multe ori, iar autoritățile nu adoptă măsuri de prevenție, mai notează sursa citată.

Și companiile de tutun se războiesc între ele

Interdicția mentolului impusă prin lege a determinat multinaționalele să-și adapteze strategiile de marketing ca să nu piardă clienții din această categorie. Philip Morris și British American Tobacco au promovat agresiv produsele cu tutun încălzit (IQOS și GLO), ale căror produse cu arome nu sunt afectate de directivă.  Cu o definiție ambiguă a aromei caracteristice, rezultat al lobby-ul industriei de tutun, și fără să fie indicat în lege un nivel maxim de mentol permis, JTI a lansat o nouă linie de țigări cu iz de mentă, chiar în timpul interdicției europene. Această gamă a fost promovată masiv, reiese din informațiile publicate de Rise Project, compania fiind acuzată inclusive de British American Tobacco (BAT), un alt mare jucător din piață, în baza analizelor efectuate la un laborator din Germania. Într-un răspuns către RISE, JTI România susține că aroma este “aplicată direct amestecului de tutun. Nu este adăugat mentol în filtre sau în alte componente ale produselor“. Și testele făcute de Rise, în Italia, arată că nivelul de mentol la XSpression se găsește atât în filtru, cât și în tutun. Din informațiile obținute de RISE Project reiese că peste 60 de variante diferite ale mărcilor JTI vândute în 19 state membre sunt suspectate că ar avea o aromă sau amplificator de aromă de mentol.

JTI: “Abordarea noastră a fost atât în ​​litera, cât și în spiritul legii. Nu credem că țigările cu o aromă caracteristică de mentol sunt atrăgătoare pentru minori”

În România, țigările Winston ale celor de la JT International au intrat și în vizorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), care a amendat compania de tutun și a solicitat modificarea designului pachetelor de țigări.

Oficialii JTI recunosc că nu știu, de fapt, dacă produsele lor sunt legale sau nu. „Nu există o metodă de testare obligatorie sau oficială pe care JTI o poate folosi pentru a determina dacă produsele finite care conțin noul nostru amestec au sau nu o aromă caracteristică”, se arată într-un e-mail al companiei JTI din Marea Britanie către autoritățile din Londra.

Compania a comentat pentru RISE că sunt “încrezători că toate produsele JTI sunt pe deplin conforme cu legea și nu au arome caracteristice. Am făcut exact ce prevedea legea și am făcut-o cu responsabilitate.”

Cât despre nivelul mentolului adăugat și interesul tinerilor pentru această aromă, JTI adaugă: “Am redus aditivii de mentol din produse la un nivel la care nu duc la o aromă caracterizatoare conform cercetărilor științifice independente. Abordarea noastră a fost atât în ​​litera, cât și în spiritul legii. De asemenea, nu credem că țigările cu o aromă caracteristică de mentol sunt atrăgătoare pentru minori.”

Materialul integral poate fi citit AICI.

Back To Top