Categorie: Actual

istoria romilorRecent, liderul Partidei Romilor, deputatul Nicolae Păun, preşedinte al Comisiei pentru Apărarea Drepturilor Omului, a propus studiul în gimnaziu a istoriei minorităţilor naţionale. Deşi în alte judeţe din ţară se învaţă opţional istoria romilor, existând şi manuale şcolare pentru aceste ore, în Prahova nu există astfel de cursuri.

Propunerea legislativă ca toţi elevii de la clasele a V-a până la a VIII-a să înveţe istoria minorităţilor naţionale se bazează pe argumentul că, prin cunoaşterea informaţiilor istorice despre minorităţile care trăiesc pe teritoriul României, ar fi eliminate prejudecăţile populaţiei majoritare faţă de cei care locuiesc de mii de ani alături de aceasta.

Ore de acceptare a romilor

„În legea fundamentală, Constituţia României, scrie clar că minorităţile conlocuitoare sunt parte constitutivă a României. Cred că este obligatoriu ca toți copiii să ştie istoria celor alături de care trăiesc şi ce contribuţie au avut la dezvoltarea acestei ţări. Mai cred că atunci când cineva îl cunoaşte pe cel de lângă el, cu trecutul lui, nu va mai judeca doar după ureche, ci se vor avea alte raportări fie că e ţigan sau ungur. În acest fel, vom reuşi să colaborăm mai bine şi să eliminăm anumite animozităţi care ne fac viaţa nu tocmai roză", a declarat deputatul Nicolae Păun pentru Libertatea.

Cursurile pentru romi au dispărut din programă

În Prahova, în anii şolari trecuţi, astfel de ore de istorie a romilor erau desfăşurate opţional, săptămânal. Din acest an, însă, acestea au dispărut complet din programa şcolară, chiar şi în instituţiile unde sunt înscrişi numai elevi de etnie romă, deşi astfel ar fi fost stimulat interesul pentru şcoală a unora dintre ei. În Ploieşti, există mai multe şcoli unde învaţă numai elevi de etnie romă, dintre care Şcoala nr. 19, structură a Şcolii Mihai Eminescu şi şcoala nr. 13, structură a Şcolii nr. 7 din municipiu.

„În principiu, astfel de discipline sunt studiate în mai multe judeţe ale ţării, acolo unde comunităţile de romi sunt interesate: Bacău, Galaţi, Braşov, Dâmboviţa, Argeş, Călăraşi. Însă, în Prahova, unde etnia romilor este una dintre cele mai mari din ţară, având peste 50.000 de membri, dintre care 17.000 numai în Ploieşti, astfel de cursuri au fost abandonate. Nu mai avem catedre de Limba şi istoria romilor, nu mai avem opţiunea de a alege aceste ore, deşi există profesori specializaţi, avem manuale şi mediatori calificaţi", ne-a declarat Ion Micuţă, consilier pe probleme de romi în cadrul Primăriei municipiului Ploieşti.

„Chiar şi eu am fost profesor la astfel de cursuri desfăşurate pentru clasele a VI-a şi a VII-a, până în 2010, şi pot spune că sunt foarte utile atât pentru elevii romi, cât şi pentru colegii lor. Ele ajută, în primul rând, la reducerea abandonului şcolar în rândul copiilor de etnie romă care, astfel, sunt atraşi la şcoală pentru că învaţă ceva despre istoria lor. În al doilea rând, ele ar duce la scăderea reticenţei faţă de cetăţenii de etnie romă, ajutând la înţelegerea lor din punct de vedere istoric şi cultural", a mai continuat Ion Micuţă.

De asemenea, o mare parte dintre cadrele didactice care au predat copiilor Limba şi istoria romilor este nemulţumită de faptul că inspectorul şcolar pe probleme de romi, din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Prahova nu a mai reuşit, în ultimii ani, să lupte pentru aceste catedre. Astfel, cursurile opţionale de istoria şi limba romilor au fost printre primele eliminate, în contextul modificării legislaţiei şi reducerii orelor la clasă.

Toate minorităţile sunt îndreptăţile să-şi ceară dreptul la opţionale

Pe de altă parte, introducerea opţionalelor de acest tip pentru minorităţi ar stârni controverse în rândul comunităţilor de alte etnii decât cea română. Dacă orele opţionale de istorie a romilor ar trebui studiate de toţi elevii, atunci şi cetăţenii de etnie maghiară, grecii a căror comunitate în Prahova a devenit un adevărat centru de cultură, sau lipovenii, în alte regiuni ale ţării, ar fi la fel de îndreptăţiţi să solicite şi ei introducerea istoriei lor ca disciplină opţională, în programa şcolară.

În timp ce propunerea va fi discutată de către Comisia de învăţământ din cadrul Parlamentului, vă invităm să ne scrieţi dacă aţi fi de acord cu studierea istoriei minorităţilor la şcoală de către toţi elevii şi despre ce aţi dori să înveţe copiii voştri, ca materie opţională, de anul viitor.

Back To Top