Categorie: Actual

astenia-de-primavaraTrecerea de la vremea mohorâtă de iarnă la cea senină de primăvară, dar şi fluctuaţiile mari de temperatură pot declanşa o instabilitate emoţională care merge, în unele cazuri, până la depresie.

Astenia de primăvară este resimţită de organism ca oboseală cronică şi slăbiciune şi afectează atât sfera fizică cât şi sfera intelectuală. Afecţiunea are următoarele simptome: pierderea interesului pentru activităţi de rutină, oboseală nejustificată, pierdea capacităţii de concentrare, emotivitate accentuată: tristeţe, anxietate, iritabilitate.

Astenia este mai frecventă la persoanele cu vârste între 20 şi 40 de ani. Cauza exactă nu se cunoaşte însă, o explicaţie plauzibilă ar fi lipsa luminii soarelui din timpul iernii. Datorită carenţei de vitamine din cursul iernii, scade şi capacitatea de rezistenţă a organismului la afecţiunile obişnuite, ducând la slăbiciune şi ameţeală.

Specialiştii au mai multe explicaţii pentru stările date de schimbarea de sezon. Astfel, una dintre teorii spune că trecerea de la iarnă la primăvară presupune un efort de adaptare din partea organismului, pentru că schimbăm alimentaţia şi dăm stilul de viaţă sedentar pe unul mai activ.

Cum evităm astenia

- Mărirea consumului de vitamina C. Nutriţioniştii susţin că cele mai bune surse de vitamina C sunt: măceşele, cătina (de 10 ori mai multă vitamina C decât citricele), ardeii iuţi, coacăzele negre (de 4 ori mai multă vitamina C decât portocalele), urzica, pătrunjelul (are de 4 ori mai multă vitamină C decât citricele), roşiile, kiwi (mai bogat în vitamina C decât portocalele) şi varza de Bruxelles.
- Exerciţiile fizice revigorează sistemul nervos şi creşte metabolismul, care asigură o mare cantitate de energie, combatând astfel şi astenia. Mişcarea în aer liber face minuni, la fel înotul, dansul ori exerciţiile efectuate la sala de fitness.
- Alimentaţia bogată în fibre, cereale, legume, dar şi salatele, fructele, sucurile naturale cresc aportul de vitamine şi minerale, ajutând la buna funcţionare a organismului.
- Renunţarea la grăsimi este foarte importantă, ajutând organismul să se refacă mai repede după o perioadă mai grea pentru digestie.
- Alimentele bogate în magneziu şi fier revigorează organismul şi sistemul imunitar. Cele mai bune surse de magneziu se găsesc în sfeclă, spanac, fasole albă şi roşie, broccoli, cartofi copţi, nuci, seminţe de floarea-soarelui, migdale, smochine uscate, curmale uscate, prune uscate, banane. Cele mai bune surse de fier sunt ouă, chimen, oregano, foi de dafin, pătrunjel uscat, scorţişoară, piper negru, boia de ardei, ciuperci, cafea boabe crudă, germeni de grâu.
- Ceaiul verde îmbunătăţeşte nivelul de energie pe parcursul zilei.

Back To Top