Categorie: APH Cultural

Ioan Mihai Cochinescu: Cezar, suntem prieteni buni, putem să ne spunem pe nume, nu cred că e cazul să fim protocolari.

Cezar Florin Ouatu: Binenţeles. De curând am cântat într-o fascinantă serată muzicală dedicată ţie integral (un real happening), acompaniat la pian de Ema Geamănu, în Sala Teatrului Equinox (Palatul Culturii) a regizorului Mihai Vasile. Ai fost profesorul meu de estetică, am realizat împreună mai demult un film documentar la biserica catolică din Ploieşti şi o excepţională emisiune TV Antena 1 Ploieşti - "Arta comunicării", unde a fost invitat şi tatăl meu, flautisul Florin Ouatu. Aşa că am depăşit demult bariera relaţiei elev-profesor şi acum suntem deja prieteni vechi.

Ioan Mihai Cochinescu: Ai absolvit acum vreo 12 ani Liceul de Artă "Carmen Sylva" din Ploieşti, ca pianist. Cum ai ajuns contratenor? 

Cezar Florin Ouatu: Am învăţat pianul cu doamna prof. Miruna Negrea. Dar şi ansamblul coral şi teoria şi armonia cu domnul prof. Florian Faur şi cu regretatul prof. Bertalan Huba. Acestor profesori le datorez formarea mea din punct de vedere muzical, instrumental dar şi al dezvoltării auzului, al formării vocale. Eram tenor, dar nu prea făceam bine deosebirea între tenor şi alte voci pentru că la vocalize, când ne încălzeam vocea, eu începeam ca bariton, respectiv tenor şi continuam cu vocile feminine. Am descoperit că aveam această calitate în ultima clipă a terminării liceului. Cântam în falset, aşa că mi-am început cariera, ca să zic aşa, dintr-o glumă. Trecând de la registrul de piept la registrul de cap (falset), eu cântam aşa, "feminin", cu facilitate, instinctiv. 

Ioan Mihai Cochinescu: Şi mai interesant este faptul că deşi ai un aspect fizic pronunţat masculin (cititorii ziarului pot vedea acest lucru din fotografii), totuşi, cânţi cu voce de femeie. 

Cezar Florin Ouatu: Să fiu sincer, prietena mea îmi spune că a fost atrasă de acest aspect de "macho" al meu mai întâi şi abia după aceea de calităţile mele vocale. Repet, însă: pot cânta cu uşurinţă, la fel de bine, şi în registrul timbral baritonal. Interesant este faptul că vocea contratenorului e destul de mult diferită de a unei soprane, e cumva mai puternică, tocmai pentru că are şi forţa vocii de piept, îmbogăţită cu vocea de cap, în falset. Plecând de la liceul de artă, am făcut o audiţie la doamna Bianca Manoleanu, în Bucureşti, care s-a arătat foarte încântată. Apoi, printr-o conjunctură favorabilă a vieţii, am ajuns în 2001 la Conservatorul "Giuseppe Verdi" din Milano, unde eram singurul cu o astfel de voce. Am absolvit cu excelenţă acest conservator în 2004, sub îndrumarea profesoarei Margaret Hayward, care nu era o mare divă, în schimb era o excelentă şi severă profesoară de canto.

Ioan Mihai Cochinescu: Fiind şi eu interesat de barocul muzical, m-ar interesa cum ai putea să faci legătura între contratenorii de azi şi vechii castraţi (eviratti) ai renaşterii şi barocului?

Cezar Florin Ouatu: Tu eşti recunoscut pentru cercetările în domeniul barocului, ai şi un doctorat în Vivaldi, aşa că ştii că în epoca aceea părinţii îşi dădeau băieţii la studiul muzicii vocale castrându-i, pentru că era o meserie foarte bănoasă. Pe-atunci deşi importantă era prima donna (solista), eviratti (castraţii) erau ca un fel de staruri pop de azi. Era şi un fenomen social dar şi un business. Eviratti proveneau din familii modeste, chiar sărace. E clar că părinţii lor erau foarte motivaţi, castraţii ajungeau să cânte la curţile imperiale din toată Europa şi erau plătiţi în aur. Din fericire în ziua de azi nu mai există tehnica aceea foarte crudă de castrare, în schimb există contratenorii. Cu această voce te naşti iar repertoriul meu este cu precădere din muzica medievală şi barocă.

Ioan Mihai Cochinescu: Ce a urmat după conservatorul din Milano?

Cezar Florin Ouatu
: Am făcut cursuri de măiestrie cu Jordi Savall, Sara Mingardo, Clemencic René şi Mariana Nicolesco.

Ioan Mihai Cochinescu:
Ai participat şi la multe concursuri internaţionale.

Cezar Florin Ouatu:
Da, sunt bucuros că am câştigat câteva premii importante, participând la prestigioase concursuri internaţionale de canto, precum: "Francisco Vinas" din Barcelona (cel mai bun contratenor), Concursul de operă din Dresda (Premiul întâi absolut), "Richard Zandonai" din Riva del Garda ( Premiul special al juriului), "Renata Tebaldi" din San Marino (Premiul baroc), sau Premiul "Spiros Argiris" în Sarzana.

Ioan Mihai Cochinescu:
Ai devenit cu încetul una din vocile mari ale lumii. Ploieştenii se pot mândri cu tine. Susţii în mod regulat concerte în Italia şi în străinătate, lucrezi, printre altele, cu Corul Lodi şi Corul Monteverdi din Crema, având în repertoriul tău, bunăoară, concertul Dixit Dominus de Handel, Te Deum de Purcell, Nisi Dominus şi Stabat Mater de Vivaldi,  Requiemul lui Cavalli. În august 2007 ai susţinut un recital de succes cu arii de Handel şi Vivaldi la San Marino, împreună cu Ansamblul Baroc “Venti, turbini” dirijat de Sergio Ciomei.

Cezar Florin Ouatu:
Mi se pare firesc să fiu solicitat, pentru că, repet, aceste voci de contratenor sunt destul de rare nu doar la noi în ţară ci în întreaga lume şi mă bucur că eu mă număr printre aceşti puţini interpreţi. În 2007, am debutat la Teatrul La Fenice din Veneţia, cântând rolul lui Armando d'Orville (rolul titular) în Il crociato in Egitto de Meyerbeer, dirijat de Emmanuel Villaume şi regizat de Pierluigi Pizzi. Am cântat rolurile lui Godfrey şi Rinaldo din Rinaldo de Handel şi Bertarido din Rodelinda. Am înregistrat Requiemul şi Motete pentru două voci de Caballi (Tactus), Vespero delli Cinque Laudate de Cavalli (Dynamic), Bizzarrie, follie, stravaganze (Amadeus).

Ioan Mihai Cochinescu:
Ai repurtat recent un uriaş succes interpretând rolul lui Nero din Agrippina de Handel, sub bagheta lui Fabio Biondi de la teatrul La Fenice din Veneţia.   

Cezar Florin Ouatu
: La Veneţia este extraordinar, de fiecare dată. Dar am participat şi la montarea  lucrării Vespro della Beata de Monteverdi la Brest şi la Paris (Théâtre du Châtelet), în regia lui Oleg Kulik şi sub bagheta lui Jean-Christophe Spinosi. În aprilie 2009 am debutat în Didymus în Theodora de Handel la Festivalul de Cuenca cu Il Complesso Barocco şi Alan Curtis. De asemenea, în 2009, am fost protagonistul Armida Project - un concert cu arii şi duete din Rinaldo de Handel la L’arte del mondo şi Werner Ehrhardt din Steinfurt (Bagno-Konzertgalerie) şi la Dortmund (Klangvokal Musikfestival).

Ioan Mihai Cochinescu:
Ce angajamente recente ai?

Cezar Florin Ouatu:
Voi cânta în Iulius Cezar de Handel (Nireno), sub bagheta lui Ottavio Dantone de la Opéra din Lausanne şi în Ottone in Villa de Vivaldi (Caio Silius) la Teatro Olimpico din Vicenza cu l’Arte dell’Arco şi Federico Guglielmo (de asemenea, înregistrate în studio, la Sony / BMG), Încoronarea Poppeei (Nero) la Festivalul Corinto sub bagheta lui George Petrou. De asemenea voi fi prezent la prima reprezentare în zilele noastre a oratoriului La conversione di Maddalena (Amor Divino) de Bononcini, în cadrul Festivalului MITO Settembre Musica cu l’Accademia d’Arcadia sub conducerea lui Diego Fasolis. Voi debuta şi în Potsdam la Musikfestspiele cu Montezuma de Graun (rolul titular), cu Sergio Azzolini şi implicarea în Armida Project în cadrul Händelfestspiele din Halle.

Ioan Mihai Cochinescu:
De ceva vreme îmi spui că ţi-ai dori să devii solist al Filarmonicii din Ploieşti. Când atâtea mari filarmonici ale lumii şi-ar dori să te aibă ca solist şi ai atât de multe angajamente internaţionale, în compania vocilor ilustre ale mapamondului, tu, totuşi, îţi doreşti Ploieştiul. Cum explici asta.

Cezar Florin Ouatu
: Foarte simplu. Aici m-am născut, am crescut şi m-am format ca artist în perioada adolescenţei. Ploieştiul este cel mai puternic oraş al României, azi, din punct de vedere financiar, economic. Sunt convins că edilii oraşului nostru, care iubesc muzica şi arta în general, vor susţine proiectele mele îndrăzneţe, "europene" ca să zic aşa. Muzica trebuie fie ascultată în sala de concerte a Filarmonicii dar să iasă şi în stradă, în parcuri, aşa cum vedem în toate marile centre culturale europene. Iubitorii de muzică din Ploieşti cred că îşi doresc să vină la recitalurile şi concertele mele, cu-atât mai mult cu cât am deja o experienţă multiculturală internaţională.

Ioan Mihai Cochinescu:
Pe lângă valoarea ta artistică de excepţie, unul dintre atuurile tale este şi tinereţea. Am spus-o şi o repet, chiar dacă sună oarecum a şablon: trebuie să avem încredere în artiştii tineri români şi să-i promovăm prin toate mijloacele, pentru că ei construiesc viitorul cultural-spiritual al României, prin ei va renaşte România însăşi. Cezar Florin Ouatu, ne dorim cu toţii să devii cât mai curând solist al Filarmonicii ploieştene, aşa că îţi dorim succes!

INTERVIU REALIZAT DE IOAN MIHAI COCHINESCU

Back To Top