Améliorer activement la puissance masculine et n est pas seulement appelé cialis 10mg prix. La qualité européenne actuelle est peu coûteuse.

tabăra de sculptura monumentala
Categorie: APH Cultural

 

• Desfășurată pe parcursul a trei săptămâni, cea de-a V-a ediție a Taberei de Sculptură Monumentală i-a reunit în Ploiești pe artiștii Maxim Dumitraș, Petre V. Mogoșanu și Constantin Ținteanu.
• Sculptorii ne-au dezvăluit ideile care au dat naștere noilor lucrări și au subliniat cât de importantă este continuarea acestui demers cultural, cu oportunități unice în lume și valoare maximă de patrimoniu.

 

După aproape o lună de muncă susținută, îmbrăcați în praf de marmură și cu mâinile obosite, cei trei artiști invitați la cea de-a cincea ediție a Taberei de Sculptură Monumentală din Ploiești aduceau ultimile finisaje lucrărilor. Ne-au spus ideile lor, gândurile și mesajele pentru privitorii care vor veni să vadă sculpturile, ne-au împărtășit din filozofia lor și din credințele lor.

„Cariatida”, sculptura lui Maxim Dumitraș, paznicul luminii și al umbrei

„Am o mare bucurie să mă aflu pentru a treia oară la Ploiești. Am reușit să fac un ansamblu pe o idee mai veche: Drumul luminii si al umbrei. Ansamblul este alcătuit din trei piese. Una este Interior albastru – un fel de construcție, de casă, de incintă care simbolizează spiritul omului, sufletul lui, în care sunt desene albastre și pe deasupra căreia intră lumina care circulă pe o formă orizontală în fața ei, plecând de la ideea cadranului solar care arată ora. Aici este Urmărirea umbrei și a luminii.
Într-un alt an, am venit și am făcut o Verigă prin care am încercat să fac o legătură, o trecere între interiorul sufletului albastru și veriga prieteniei, a lanțului și a relației dintre doi oameni, locuirea interioară și exterioară, legătura sufletească dintre doi oameni, dintre terestru și cer.
Folosesc albastru în sculptură de vreo 30 de ani, plecând de la casele din Transilvania care sunt patinate, suprapun mai multe tonuri de culoare, iar al patrulea ton va fi timpul care va lucra. Patina pe albastru mă interesează foarte mult, deși nu știu cât va dura și cum își va pune timpul amprenta asupra ei.
Anul acesta, nu m-am gândit că voi ajunge, dar m-am bucurat să fiu din nou aici. Am încercat să includ în acest ansamblu a patra piesă care se numește Cariatida. Este un personaj pe verticală, la trei metri, înălțime de la care păzește oarecum lumina și umbra. Privește prin Verigă, prin Interiorul casei și urmărește Umbra și lumina care se desfășoară pe a patra piesă. Este un panou decorativ pe care l-am și colorat pentru că, uneori, nu va fi soare, am marcat exact traseul luminii și umbrei și a patra dimensiune este atunci când vezi cum trece lumina prin formele pe care le-am conturat eu”, ne-a explicat Maxim Dumitraș complexul lucrărilor sale. Puteți admira ansamblul în Parcul Municipal Vest, acolo unde s-a desfășurat Tabăra de Sculptură.

„Este o piesă interesantă, dincolo de sculptură, este fascinația privitorului atunci când vede că se întâmplă ceva, că mișcă ceva dincolo de sculptură. Important este ca privitorii să vină să vadă toate sculpturile, oamenii să le vadă cu puterea lor de imaginație, să se lase surprinși, să fie deschiși fascinației, să caute în interiorul lor, să vină fără idei stabilite dinainte. Opera de artă e deschisă, asta nu înțeleg mulți oameni care nu merg la muzee, la expoziții, nu văd evenimente contemporane și, atunci când se află în fața unei lucrări, întotdeauna întreabă „cu ce seamănă?”. Cu ce să semene lumina? În muzică îți dă cineva vreun reper? Este o stare interioară a simțirii, așa și aici: a simțirii și a privirii, o operă sculpturală este cu mult mai pragmatică decât muzica, iar ea este mult mai abstractă decât o lucrare în marmură. Veniți și vedeți!”, este invitația sculptorului Maxim Dumitraș către privitori.

„Turnul” metaforic al lui Constantin Ținteanu, simbol al eliberării

Turnul Constantin Ținteanu

O altă lucrare propusă publicului în acest an este „Turnul”, realizată de Constantin Ținteanu. „Tema face parte din seria turnurilor. Prima lucrare de genul acesta am făcut-o la Târgu Jiu, în august, se numește Turn metafizic și este din andezit. Aici, blocul de marmură mi-a permis să abordez un nou traseu, un dialog între suprafața finită, ultra polisată și cea mai tumultoasă, mai rugoasă, cea din mijloc. Metaforic, am putea spune că suntem noi, încorsetați de regulile vieții, de forma pe care vrea societatea să ne-o toarne, dar fiecare încearcă să se elibereze într-un fel sau altul, unii conștient, alții mai puțin conștient. Lucrarea reprezintă o metaforă a existenței umane, a destinului său. Pe de altă parte, ea oferă și ideea antinomiei dintre forma geometrică în contrast cu forma brută, conflictul între bine și rău, între uniformitate și lucrurile tumultoase, între haos și ordine. Întotdeauna am fost interesat și fascinat de aceste contradicții care, până la urmă mă definesc și pe mine. Sunt un amestec de bun-rău, calm-nervos, stare de inspirație și stare de totală neajutorare. Dar, până la urmă, cine este lucid poate să vadă că această tensiune este o caracteristică umană și n-ar trebui să ne ferim de ea ci, dimpotrivă, să ne-o asumăm și să scoatem ce a mai bun din ea.
Pe de altă parte, vreau să cred că lucrarea mea are o sumedenie de chipuri și chipul este dat de privitorul însuși care va vedea, fiecare în felul lui, altceva, așa cum, atunci când ne uităm la un copac, îl vedem fiecare pe măsura sufletului nostru. Ar trebuie să ne bucurăm de acest lucru, pentru că, dacă uniformizăm tot, tragem linii și spunem că stăm în acest pătrat, cred că viața ar fi insuportabilă. Fiecare percepție, fiecare definiție a lucrării mele pe care o propun celorlalți este perfect valabilă. Dacă cineva vede aici un pitic de grădină, să fie asta, nu mă deranjează, ci mă bucură că am inspirat ceva în acea persoană și nu există un manual de folosire a lucrării mele”, ne-a spus Constantin Ținteanu, cu umor.

 

Sculptura „Schimbarea infinită” a lui Petre Mogoșanu, simbol al transformării

Schimbare infinită Petre Mogoșanu

Cea de-a treia lucrare se numește „Schimbare infinită”, iar autorul ei, sculptorul Petre V. Mogoșanu, ne-a dezvăluit din gândurile și ideile care au stat la baza creației sale. „Lucrarea face parte dintr-o serie pe care o tot dezvolt în ultima perioadă. Am plecat de la ideea că totul în natură se transformă. Orice fel de materie își schimbă forma și sunt acțiuni ale materiei pe care le vedem, în funcție de compoziția materialului. Astfel, am putea face o paralelă a omului cu transformările materiei organice și ale celei anorganice. Omul gândește și își desfășoară activitățile în funcție de o serie de evenimente pe care le trăiește, de amintiri, de experiențele prin care trece. Prin această sculptură, privitorul este pus în fața unei forme care are niște tensiuni, niște volume. Inițial, ele par statice, dar lucrarea, la figurat este în mișcare, volumele se mișcă și aceste linii sunt echivalentul unor forțe, unor tensiuni care au loc în materie. Privitorul își poate imagina și reconfigura spațiul în funcție de aceste volume care se mișcă și își schimbă direcția. Acesta este conceptul: în orice fel de materie există o energie interioară care tinde să iasă spre exterior, cum ne transformă totul din interior spre exterior. Orice fel de materie, oricât de dură sau maleabilă este, funcționează după aceleași reguli. Privitorului îi las oportunitatea de a gândi, de a studia, de a-și imagina așa cum vrea el spațiul în funcție de aceste volume și linii, de Schimbarea infinită”.

CITEȘTE ȘI: Tabăra de Sculptură Monumentală din Ploiești ajunge la a V-a ediție

Oportunitate unică în lume: 35 de hectare puse la dispoziția unui parc de sculptură, cu potențial uriaș pentru patrimoniul local

Artiștii văd, în Tabăra de la Ploiești, o oportunitate unică de propulsare a orașului în, poate, cel mai mare parc sau muzeu din lume dedicat sculpturii monumentale, ceea ce ar duce direct la propulsarea municipiului pe harta turistică a celor mai vizitate orașe culturale din lume.

Organizarea unei astfel de tabere este foarte importantă pentru reușita ei ca act cultural. Muzeul acesta în aer liber este o mare responsabilitate, nu poți să îl faci cu oricine. Aici trebuie oameni importanți care să fie plătiți, să fie respectați. Și astfel el devine o bijuterie, o valoare a acestui oraș. Există 35 de hectare de spațiu liber – nu mai există nicăieri în lume chestia asta! - puse la dispoziție pentru un parc de sculptură sau un muzeu. Este extraordinar acest lucru și edilii ar trebui să fie conștienți că au o șansă unică în lume să aibă sculptură mondială aici. O șansă unică nu doar în țară, în lume!”, ne-a mai spus Maxim Dumitraș.

Munca noastră, de sculptori, presupune modalități de lucru complexe și care necesită efort. Aici nu lucrăm cu stiloul. Îi invităm pe toți cei care conduc administrațiile să vadă ce facem aici. Edilii ar trebui să fie conștienți că ei adaugă orașului și lasă în urma lor o cărămidă foarte valoroasă, prin aceste lucrări”, a mai adăugat artistul.

De la proiectul lucrării, la cioplirea brută a marmurei, la conturarea formelor dorite și la cele mai rafinate finisaje, toate aceste etape cer eforturi fizice, o tehnică deosebită, atenție, concentrare, dar și o parte de filosofie izvorâtă din sensibilitate și profunzimea interioară a artistului. Toate acestea stau la baza transformării unei investiții minime în valori de patrimoniu foarte mari. Acesta este și motivul pentru care, an de an, invitații sunt nume consacrate ale artei sculpturale românești și mondiale, cu o carieră artistică recunoscută și validată deja, pe toate continentele.
Investiția este minimă, dar rămâne o valoare de patrimoniu considerabilă. Conceptul acestui muzeu în aer liber exact la acest lucru se referă, la patrimoniu. De aceea este strict interzis să aducă pe oricine, pentru că trebuie să fie artiști consacrați, cu operă, să ai la final o valoare. O sculptură din aceasta este estimată la cel puțin 100.000 de euro, la adevărata valoare făcută cu expertiză”, ne-a mai spus Maxim Dumitraș. Practic, în fiecare an, cu fiecare sculptură, patrimoniul Ploieștiului se îmbogățește cu cel puțin 100.000 de euro, iar anul acesta investiția a fost de 150.000 de lei.

Comisarul taberei este artistul plastic Alice Neculea, director adjunct al Muzeului Județean de Artă Prahova „Ion Ionescu-Quintus”. Tabăra Națională de Sculptură Monumentală este o inițiativă a Asociației Culturale 24.ph.arte și reprezintă parte a proiectului „Muzeul de Sculptură Monumentală în aer liber” Ploiești, aflat sub înaltul patronaj al Ministerului Culturii, susținut de Primăria Municipiului Ploiești și Casa de Cultură „I. L. Caragiale” a Municipiului.

Evenimentul se desfășoară sub motto-ul „Nu există patriotism fără patrimoniu”.

Închiderea taberei are loc duminică, 6 noiembrie, iar ploieștenii sunt din nou invitați să admire lucrările din toți cei cinci ani de desfășurare a evenimentului.

CITEȘTE ȘI: Peste 81 de milioane de lei, prin PNRR, pentru lucrări de restaurare și consolidare la Palatul Culturii

Back To Top