- Inegalabila actriță reclamă un incident care ar fi avut loc sâmbătă, înaintea repetițiilor la care trebuia să participe.
- Fără a oferi prea multe detalii, aceasta relatează, într-o postare pe Facebook, că i-ar fi fost „contestat dreptul de a intra în teatru”.
Maia Morgenstern, care a demisionat din funcția de director al Teatrului Evreiesc de Stat, acuză că este pus sub semnul întrebării dreptul său „de a munci în teatru ca actriță” și reclamă că de mai multă vreme este ținta „unor atacuri imunde, mizerabile. Nedemne. Calomnioase. Defăimare”.
„Ușor, ușor ajungem de unde am plecat. N-am crezut.
Teatrul Barașeum s-a născut din jale: legile rasiale au obligat artiștii evrei să-și părăsească locurile de muncă. Au fost dați afară, concediați peste noapte, de prin locurile unde munceau, unde își desfășurau activitatea. Fie instituții de stat, fie particulare. Mai pe scurt, s-au trezit la ușă, li se interzicea până și accesul in incinta clăridii, a teatrului, filarmonicii etc.
Doctorul Iuliu Barasch a pus la dispoziție clinica sa (exact așa! O clinică!), iar artiștii evrei s-au adunat (n-am găsit acum un alt termen mai savant) în locul acesta și l-au transformat într-un teatru, un loc unde să-și desfășoare activitatea. Să-și manifeste creativitatea. Să joace spectacole de comedie, de dramă, de revistă. Să existe ca artisti: actori, muzicieni, cântăreți, instrumentiști, dansatori, etc. Mai buni, mai... în fine. Deși, existau și aici reglementări foarte stricte: se interzicea cu desăvârșire expresia/folosirea limbii Idiș (limba minorității naționale evreiești). O zi primeau autorizație de funcționare, a doua zi era anulată. Autorizația.
Aceasta este povestea apariției Teatrului Evreiesc din București.
După Holocaust, prin hotărâre de guvern, teatrul a devenit Teatrul Evreiesc de Stat. Cu statutul de instituție publică de cultură. Instituție de stat, guvernată de aceleași legi ca toate teatrele din România. Cu aceleași drepturi și obligații. Jucăm în limba Idiș, suntem continuatorii tradițiilor culturale ale unei minorități nationale: evreii.
Ei, dar iată că astăzi a trebuit să trăiesc pe propria-mi piele o situație, un eveniment, o atitudine pe care o credeam de mult apusă. Definitiv. Uitată. De nerepetat. De neacceptat. Iată, astăzi, când am ajuns în teatru, la muncă, la repetiție mi-a fost contestat dreptul de a intra. De a mă afla în incinta Teatrului, Teatrul Evreiesc de Stat, unde muncesc de 45 de ani. Se pune sub semnul întrebării dreptul meu a munci în teatru, ca actriță.
"Ce cauți tu aici? De ce ești tu astăzi aici? Cu ce drept?", am fost întrebată. Am preferat să mă strecor pe lângă pereți. Să nu răspund. Să nu dezvolt un conflict. Să nu răspund la agresivitate.
Dar mi-a stat mintea în loc. Am tăcut. Am greșit. De multă vreme sunt supusă unor atacuri imunde, mizerabile. Nedemne. Calomnioase. Defăimare.
Am încercat să nu pun la suflet. Să mă fac că nu observ. Te pui cu toți...treci, dragă, mai departe! Mă sfătuiau mulți. Cred c-am greșit.
E prea mult. E oribil. Copiii mei au fost alungați din TES. Acum e rândul meu?!”, a scris actrița Maia Morgenstern pe pagina sa de Facebook.
La postarea publicată sâmbătă seaqră au reacționat admiratori de-ai săi, dar și mai mulți colegi de breaslă, care și-au manifestat revolta și i-au cerut să ofere public detalii despre incident, în speță să indice exact cine au fost cei care i-au interzis accesul în teatru.
Citiți și: Ziua Culturii Naționale la Ploiești: Casa de Cultură „I. L. Caragiale” organizează trei evenimente dedicate lui Mihai Eminescu
Foto: Facebook/ Maia Morgenstern
- Facebook.com/actualitateaprahoveana.ro
- instagram.com
- twitter.com
- Google Business
- Youtube Actualitatea
- Spotify PODCAST
- TikTok Actualitatea Prahoveană