• Începând de anul viitor, angajații care prestează activități casnice, precum bonele, menajerele, grădinarii pot fi plătiți prin tichete de activități casnice.
• Măsura are scopul de a aduce mai multă transparență și reglementare în acest domeniu, așa că unii dintre cei care prestează servicii vor primi tichete de muncă, în locul banilor fizici.
Angajații care prestează activități casnice, precum bonele, menajerele, grădinarii sau cei care se ocupă de plimbarea câinilor pot primi tichete de muncă în locul banilor. Măsura vine ca urmare a unei legi promulgate de președintele Klaus Iohannis în aprilie 2022, care urmează să intre în vigoare la 1 ianuarie 2024.
Guvernul a aprobat normele de aplicare ale acestei legi, având drept scop reglementarea activităților casnice, care au fost efectuate în mare parte „la negru” până acum. Principalele reglementări ale acestei legi prevăd instituirea unui sistem de plată și evidență a persoanelor care desfășoară activități casnice ocazionale.
Astfel, tichetele de activități casnice vor deveni moneda de schimb în această industrie. Beneficiarul casnic va achiziționa aceste tichete de la Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) sau de la alte unități desemnate în acest scop.
Valoarea nominală a unui tichet de activități casnice a fost stabilită la 15 lei prin lege, dar poate fi majorată prin hotărâre a Guvernului.
De exemplu, un angajator care dorește să plătească o menajeră pentru serviciile prestate poate achiziționa tichete de activități casnice în valoare de 15 lei fiecare și le poate înmâna menajerei la finalul serviciului.
Menajera are apoi obligația de a preschimba aceste tichete în numerar în termen de cel mult 15 zile de la data prestării serviciului.
La momentul preschimbării, vor fi reținute contribuțiile și impozitele aferente, iar prestatorul va dobândi calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale și de sănătate.
CITEȘTE ȘI: VOUCHERE PENTRU VICTIMELE INFRACȚIUNILOR CU VIOLENȚĂ. ÎN CÂT TIMP VOR AJUNGE BANII LA BENEFICIARI
Această schimbare aduce numeroase avantaje pentru toate părțile implicate, spun guvernanții.
Pentru angajați, reprezintă o modalitate sigură și transparentă de a primi plata pentru serviciile lor, fără a mai fi supuși riscului de a lucra „la negru” sau de a întâmpina dificultăți în colectarea plății pentru munca depusă.
Pentru angajatori, această lege simplifică procesul de plată a serviciilor casnice și oferă un cadru legal clar pentru efectuarea acestor plăți.
În plus, le oferă o modalitate eficientă de a se conforma legii și de a evita eventualele probleme legale legate de angajarea de personal casnic.
Pentru statul român, această schimbare va crește veniturile fiscale, deoarece contribuțiile și impozitele reținute din tichetele de activități casnice vor merge la bugetul de asigurări sociale și de sănătate.
De asemenea, se speră la reducerea evaziunii fiscale în acest domeniu și la o mai mare transparență în economie.
Potrivit legii, „tichetele de activităţi casnice pot fi emise atât în format fizic, pe suport de hârtie, cât şi electronic. Acestea nu sunt transferabile şi pot fi utilizate numai de către prestatorul casnic care le-a primit, care are obligaţia să le preschimbe în numerar până cel târziu în a 15-a zi a lunii următoare lunii în care a fost prestată activitatea casnică, în vederea dobândirii sau menţinerii calităţii de asigurat în sistemele asigurărilor sociale şi asigurărilor sociale de sănătate”:
Tichetul de activități poate fi preschimbat în numerar în maximum 12 luni de când este primit. Angajatorul care obține tichete va suporta doar valoarea nominală a acestora, iar costul de tipărire și distribuire va fi suportat de ANOFM.
Legea se va aplica de la 1 ianuarie 2024.
Mai multe pe playtech.ro
CITEȘTE ȘI: ROMÂNIA ARE UN NOU PRODUS CU INDICAȚIE GEOGRAFICĂ PROTEJATĂ (IGP): "SALINATE DE TURDA"
- Facebook.com/actualitateaprahoveana.ro
- instagram.com
- twitter.com
- Google Business
- Youtube Actualitatea
- TikTok Actualitatea Prahoveană