Categorie: Timp liber

mancare caldaIarna este geroasă iar organismul trebuie să facă faţă variaţiilor de temperatură prin mecanismele sale cu care încearcă să menţină constantă temperatura noastra interioară. Pentru menţinerea temperaturii constante a corpului organismul nostru are nevoie de calorii, dar şi de minerale, vitamine, antioxidanţi şi substanţe energizante care să întreţină necesităţile metabolice.

Totodată în sezonul rece apar şi infecţiile caracteristice, în special răcelile care sunt adesea infecţii bacteriene şi care perturbă centrul de termoreglare din hipotalamus. Pentru a ne menţine imunitatea crescută pe timpul iernii avem nevoie de asemenea de o alimentaţie sănătoasă.

Alimente energizante care te încălzesc pe vremea rece

Mâncarea caldă şi gătită
Este recomandat să nu consumaţi deloc preparate reci în sezonul rece, cel mult puteţi consuma preparate la temperatura camerei. Organismul dumneavoastră face un efort să vă încălzească, astfel că orice aliment rece sau lichid rece ingerat reprezintă un factor de stres important.
Sunt recomandate ca preparate calde:
- supă/ciorbă caldă;
-preparate cu carne sau garnituri de legume încălzite;
-ceai fierbinte;
-lapte cald cu sau fără cacao;
-cafea fierbinte;

Legume energizante
Legumele sunt foarte energizante în sezonul rece şi aduc de asemenea un aport important de vitamine, minerale, fibre şi antioxidanţi.
Se recomandă să consumaţi salate de sezon de rădăcinoase:
-salată de morcov ras cu măr ca desert de exemplu;
-salată de morcov ras cu rădăcină de păstârnac, ţelină, sfeclă roşie rasă, condimentată cu oţet, piper, sare şi puţin ulei;
-salată de varză;
-salată de ridiche neagră cu ulei;
-salată de gulie rasă cu piper, mărar tocat mărunt şi ulei.
Salatele se consumă la temperatura camerei şi nu foarte reci.

Fructe energizante
Fructele sunt de asemenea indicate în meniul zilnic, ca şi legumele, puteţi consuma până la 5 fructe pe zi, în salate de fructe (în care puteţi adăuga şi fructe oleaginoase nepreparate termic: nuci, alune, mieji de seminţe) sau ca atare.

Grăsimi bune
Grăsimile sănatoase aduc un aport caloric necesar în sezonul rece.
Ca şi surse de grăsimi bune sunt recomandate alimente ca:

-fructe oleaginoase necoapte: nuci, alune, arahide, caju, mieji de seminţe de floarea-soarelui sau dovleac etc.;
-carnea de peşte; iarna se recomandă să consumaţi săptămănal peşte;
-uleiuri extravirgine (adică preparate la rece): ulei de măsline extravirgin, ulei de palmier extravirgin, ulei de floarea-soarelui extravirgin, ulei de porumb extravirgin (acesta este foarte caloric) etc.
-fructe uleioase: mago, avocado etc.

Consumul de carne
Carnea este calorică iar în sezonul rece aportul zilnic de carne trebuie crescut uşor. Se recomandă astfel să consumaţi pe zi două feluri de mâncare caldă care conţine şi carne, de preferabil la prânz şi seara.
Carnea indicată spre consum este cea de pui, peşte sau curcan – această carne prezintă destul de puţine toxine şi este considerată ca fiind cea mai sănatoasă dintre restul sortimentelor de carne.

Băuturi calde
Iarna sunt indicate băuturile calde. Iată ce puteţi bea:
-ceai;
-suc de mere fierbinte cu scorţişoară;
-cafea;
-lapte fierbinte cu sau fară cacao;
-limonadă fierbinte sau ceai de lămâie (se pun la fiert într-un litru de apă o jumătate de lămâie tăiată felii mici, apoi când este gata se bea fierbinte cu zahăr);
Mai puteţi consuma apă plată şi suc de fructe la temperatura camerei.

Sursa: Healthy.ro

Back To Top