Categorie: Timp liber

parinte copil  apusPe măsura ce cresc, copiii îşi îmbunătăţesc tehnicile de negociere, prin exersarea lor în relaţiile cu alţi copii sau cu părinţii lor. Uneori părinţii simt că nu mai ţin pasul cu ei şi sunt nevoiti să le ofere copiilor ce îşi doresc, pentru a evita un conflict sau o discuţie prelungită.

Copilul amână să-şi facă temele
Poţi încerca să aplici „tehnica argumentării". Ajută-ţi copilul să vadă avantajele şi dezavantajele amânării temelor pentru mai târziu şi să înţeleagă importanţa temelor.
Dacă tehnica argumentării nu dă rezultate, încercă să îi explici că pe măsură ce amână realizarea temelor, timpul rezervat pentru joacă scade considerabil:mai întâi trebuie să termine temele şi apoi se poate juca.
Împarte tema în bucăţele mai mici. „Poţi să începi cu două exerciţii de matematică, apoi iei o pauză. După pauză, poţi să revii cu altă parte de temă." Această tehnică presupune formularea rând pe rând a unor cereri care pot fi acceptate, cereri care se vor succeda. O dată ce copilul a acceptat prima propunere, este foarte probabil să le accepte şi pe următoarele.

Copilul vrea să stea mai mult la joacă
În funcţie de cât timp îşi doreşte să stea în plus, poţi propune copilului un târg: îl laşi să stea mai mult la joacă dacă te ajută să faci curat sau dacă stă mai puţin timp la televizor în ziua respectivă. Fiecare participant obţine ceva ce îşi doreşte, dar este bine să ai grijă ca cel mic să îşi respecte partea de înţelegere şi să facă ce a promis că face în schimbul timpului în plus petrecut la joacă.

Copilul stă prea mult la calculator
Îi poţi propune să rămână mai mult timp la calculator, dar numai dacă foloseşte acel timp într-un mod constructiv. Aplică metoda „Da, dar..."! De exemplu: „Da, poţi sta mai mult la calculator, dar numai daca îmi arăţi că ai învăţat ceva in timpul petrecut în plus în faţa computerului." Astfel nu refuzi direct cererea copilului si transformi o influenţă negativă într-una pozitivă.

Copilul vrea alte jucării
Sunteţi în magazin şi îţi arată o jucărie pe care o vrea. Tergiversează! Atrage-i atenţia spre o altă jucărie mai ieftină pe care o observi în magazin, sau spune-i că acum e nevoie să cumpăraţi lapte şi după aceea vă veţi întoarce pentru jucăriea. Dacă acceptă, este bine să-i ocupi mintea si privirea indicându-i tot felul de obiecte pe care să le privească prin magazin şi despre care să-i vorbeşti – la un moment dat va uita de jucăria pe care şi-o dorea. Poţi să-i şi spui că nu ai suficienţi bani acum, dar vă întoarceţi mai târziu dupa ea etc.
Nu folosi această tehnică în exces, pentru că nu va funcţiona de fiecare dată. Este posibil ca cel mic să nu uite complet de jucăria promisă şi să îşi piardă încrederea în tine în momentul în care vede că nu îţi vei îndeplini promisiunea.
Atunci când cere o anumită jucărie poţi să îi dai exemplu un alt copil, care a trebuit să depună un oarecare efort pentru a obţine o jucărie nouă. Îi poţi spune „Acum nu avem suficienţi bani pentru a cumpăra ceea ce îţi doreşti. Ştiu precis că X a strîns bani pentru a-şi cumpăra o bicicletă nouă. Vrei să procedăm la fel şi noi?" Tehnica exemplului funcţionează dacă este însoţită de explicaţii şi îl motivează pe copil să se implice activ în obţinerea a ceea ce îşi doreşte.

copil onlineNu vrea să facă mişcare
Nu este recomandabil să insişti prea mult pentru ca cel mic să urmeze un anumit sport, dacă el nu îşi doreşte acest lucru. Dar este bine să încurajezi mişcarea. Argumentează: vorbeşte-i despre ceea ce are de câştigat dacă va învăţa un anumit sport: abilităţile specifice sportului respectiv, mai multă energie fizică, o stare de bine fizică, noi prieteni, mai multă rezistenţă fizică şi mobilitate.
Dacă nu îl convingi astfel îi poţi propune să participe la câteva ore, doar pentru a vedea dacă îi place sau nu şi pentru a decide mai târziu dacă vrea să le urmeze. Oferă-i ceva în schimb.
Este bine să îl laşi pe el să aleagă sportul care i-ar face plăcere. Daca va face el alegerea, cu atât mai mult va fi dispus să urmeze cursurile.

Nu mănâncă
Trezeşte-i copilului interesul faţă de felul de mâncare pe care i-l oferi: povesteşte-i lucruri inedite despre fiecare ingredient, de unde provin, cum se pregătesc, de ce este bine să le consume, etc. Îl poţi întreba despre ce gust crede că vor avea sau cum va arăta mâncarea.
Fă-l să dorească să guste din felul pregătit de tine, înainte de a se aşeza la masă.
Cere-i să te ajute la gătit, pentru a fi mai curios în final să vadă ce gust are mâncarea la care a participat şi el.

Atunci când negociezi, trebuie să porneşti de la înţelegerea nevoilor copilului şi de la motivul care stă la baza cererii lui.
Explică-i copilului punctul tău de vedere şi motivele pentru care este bine ca el să realizeze o anumită acţiune dorită de tine.
Pentru o anume situaţie cu care te confrunţi este foarte posibil să poţi aplica mai multe tehnici de negociere.
O anumită tehnică de negociere nu funcţionează la fel pentru toţi copiii.
Aplică şi metode de negociere pe care nu le foloseşti în mod curent.
Evită să apelezi la sentimentele copilului pentru tine sau la iubirea ta fata de el, atunci când negociezi, pentru că nu este altceva dect un şantaj emoţionalce poate avea efecte nedorite.

Back To Top