Categorie: APH Cultural

În societatea modernă, pătrunsă de tehnologie, puterea cărţilor este deseori subestimată. Însă în literatura cartiuniversală sau în literatura română există opere de o incontestabilă valoare care ne dezvoltă ca oameni şi ne oferă noi provocări. Unele titluri fac parte din bibliografia obligatorie în şcoală, altele pot fi înţelese pe deplin în anii maturităţii...

De veghe în lanul de secară - J.D Salinger
Un roman-cult pentru adolescenţii din lumea întreagă, De veghe în lanul de secară este o poveste despre maturizare şi acceptarea unor procese fiziologice ca fiind părţi absolut normale din procesele de creştere.

Idiotul - Fiodor M. Dostoievski
Într-o altă operă extraordinară, Dostoievski a plăsmuit un personaj înduioşător prin sinceritatea sa, atât de deschis încât pare prost. În cercurile sociale, este subiect de glumă, alimentate şi de faptul că Miskin s-a întors dintr-un sanatoriu eleveţian.
El este atras de două femei, cu status quo-uri complet opuse. Cea dintâi este o femeie dintr-o familie decentă. Cea de-a doua, de care se simte mai apropiat este considerată o femeie pierdută.

Portretul lui Dorian Gray - Oscar Wilde
Pactul faustic este transpus de Wilde într-o manieră care a revoltat societatea londoneză. Tânărul naiv Dorian se lasă corupt şi atras într-un joc periculos, plin de vicii. Deşi trupeşte el rămâne tânar, portretul realizat de prietenul său Bazil va primi de-a lungul timpului toate semnele păcatelor care apasă pe sufletul lui Gray.

Incest - Anis Nin
Necenzurat, senzual şi brutal de sincer, opera lui Anais Nin este exprimarea fără oprelişti a unor dorinţe naturale şi acceptarea sexualităţii ca fiind parte normală a fiinţei umane.

Lorelei - Ionel Teodoreanu
Un roman pentru cei cu suflete de vioară, Lorelei cucereşte prin delicateţea limbajului folosit şi atmosfera covârşitoare a unei iubiri cu destin trist dar atât de înduioşător!

2001: O odisee spaţială - Arthur C. Clarke
"Dacă ai călătorit milioane de kilometri şi milioane de ani... dacă ai ajuns în faţa unei uşi care a fost creată în mod clar de cineva sau ceva mai presus de înţelegerea ta... dacă ţi-ar fi imposibil să te întorci, dar în acelaşi timp ai fi îngrozit să continui... dacă ai şti că deschizând uşa vei pătrunde în necunoscut şi dacă n-ai avea pe nimeni cu care să te sfătuieşti... i-ai trece oare pragul? 2001 încearca să ofere răspunsuri la unele dintre cele mai fascinante şi fundamentale întrebări din toate timpurile" - The Washington Post

Hoţii de frumuseţe - Pascal Bruckner
Undeva, la graniţa dintre Franţa şi Elveţia, trei oameni pun la cale un complot împotriva frumuseţii. Să fie la mijloc doar izbucnirea halucinatorie a unei perversiuni sadice? Nici vorbă. Avem de-a face cu o doctrină şi aplicarea ei obstinantă: complotiştii văd în frumuţetea inegal distribuită o inechitate ce trebuie eliminată. O viziune de apocalips?
Mai degrabă un basm filosofic şi totodata scânteietor, thriller ce dozează perfect suspansul, erotismul, teroarea. Pascal Bruckner ştie să planteze violenţa anomaliei şi cruzimea detaliului pervers într-un discurs impecabil, înzestrat cu splendoare şi rigoare logică.

Portocala mecanică - Anthony Burgess
Romanul Portocala mecanică a fost ecranizat în 1971, în regia lui Stanley Kubrick, avându-i în distribuţie pe Malcolm McDowell şi Michael Bates. Popularitatea formidabilă a romanului a fost dublată de intensa mediatizare a filmului, nominalizat la patru premii Oscar. Portocala mecanică ne oferă o viziune a alienării omului într-un viitor postindustrial, dezvăluind graniţele fragile care despart binele de rău.

Faust - Goethe
Cea mai bună operă a lui Goethe a fost perfecţionată pe parcursul a 60 de ani din viaţa autorului. Pactul dintre Faust şi Mefistofel are ca scop cunoaşterea deplină, aproape preternaturală care transcede umanul. Preţul pentru o astfel de apropiere de dumnezeire este chiar sufletul omului.

Crimă şi pedeapsă - F.M. Dostoievski
"Prin problematica pe care o întruchipează, Raskolnikov a devenit arhetipul intelectualului înzestrat, protestatar ispitit de teoria supraomului, înstrăinat, în sensul modern al cuvântului, dar mai ales al celui care, săvârşind o crimă, îşi asumă, până la urmă, şi pedeapsa-ispăşire.
Romanul - de o expresie artistică magistrală, captivantă prin suspansul acţiunii, ca şi prin mixajul de real, fantastic şi excepţional - prezintă starea (condiţia) tragica ă lumii, prin care se întrezăreşte totuşi lumina, poate chiar lumina vechiului vis de aur al omenirii."

Back To Top