Categorie: APH Cultural

Leo Brouwer, este una dintre figurile marcante în lumea chitaristică a secolului XX şi a începutului de mileniu. Muzica sa are rădăcini adânci în cultura „neagră” africană, prezentă de peste 500 de ani în Cuba. Destinul muzical al lui Brouwer a traversat mai multe perioade, printre care una avangardistă, pentru a evolua, într-un final, către ceea ce Brouwer numeşte „Noua simplitate” sau perioada sa neo-romantică, un limbaj care conţine „legea forţelor opuse”, un concept prezent dintotdeauna în istorie. Universul sonor exotic, luxuriant, strălucitor, plin de profunzimi al Cubei, precum şi o varietate a ritmurilor sunt surse inepuizabile de inspiraţie pentru Brouwer.



Costin Soare – un produs al şcolii ploieştene de chitară

Costin Soare este un produs al şcolii ploieştene de chitară. A inceput studiul sub îndrumarea tatălui său şi a continuat, în cadrul Liceului de Artă din Ploieşti, cu prof. Constantin Mitulescu. În ultimul an de facultate a plecat cu o bursă „Socrates” la Universitatea din Glasgow (Scoţia), iar în anul universitar 2001-2002 i s-a acordat o bursă completă de studii de master la „Academia Regală de Muzică şi Teatru” din Glasgow. În prezent, este profesor la Liceul „Dinu Lipatti” din Bucureşti şi profesor colaborator la catedra de chitară a Universităţii de Muzică din Bucureşti.

„Danza del Altiplano”

Am avut ocazia sa-l ascult pe Costin Soare în câteva rânduri, de cele mai multe ori în cadrul unor recitaluri susţinute la Muzeul Memorial „Paul Constantinescu” Ploieşti. Nu-şi ascunde preferinţa pentru creţia lui Leo Brouwer, unul dintre recitaluri fiind dedicat în întregime compozitorului afro-cubanez. Interpretul a ales din creaţia acestuia 10 din cele 20 de studii „sencillos”, două teme populare cubaneze, o piesă extrem de melodioasă, „Danza del Altiplano”, şi un grupaj de trei piese din ciclul „El decameron negro” („Decameronul negru”), sursa de inspiraţie a lui Brouwer pentru „decameron” constituind-o un volum de zece povestiri cubaneze care l-au impresionat foarte mult. Piesele grupate în acest ciclu au o structură „narativă”, cu frecvente alternanţe sonore şi ritmice.

„Harpa războinicului”...

... este povestea unui războinic iubit şi respectat de comunitate pentru vitejia lui. Luptă în războaie, iar în momentele de linişte, de pace, se retrage pentru a cânta la harpă în munţi.

Momente din trecutul lor

„Fuga îndrăgostiţilor prin valea ecourilor” este o piesă foarte interesantă din punct de vedere muzical, în care fiecare pasaj sonor „developează” o stare interioară. O voce premonitorie vesteşte ce s-ar putea întâmpla. Vântul şuieră în deşert, acompaniind fuga îndrăgostiţilor. Sunt momente ale vântului (semnificând suflul cosmic), alternând cu momente scurte, când calme, când tensionate. Pasaje de agitaţie, instabilitate, inconstanţă, însufleţire intersectează altele, „blânde”, în care este prezent un sentiment de nostalgie (îndrăgostiţii rememorează momente din trecutul lor).

„O zi de noiembrie”

Interpretul ne-a oferit la final un „bis”, tot un Brouwer, anume „O zi de noiembrie”, altă piesă celebră a cubanezului
Am apreciat de fiecare dată eleganţa stilului, calitatea tonului şi dinamica subtilă a interpretării introspectivului Soare.

Back To Top