• De 1 Decembrie, Orchestra Simfonică a Filarmonicii „Paul Constantinescu” Ploiești ne invită la un concert cu totul special, alături de îndrăgita pianistă Ioana Maria Lupașcu și maestrul Cristian Spătaru la pupitrul dirijoral.
• Un program plin de culoare, melodie și expresivitate ne va purta într-o călătorie sonoră mediată de compozitori diverși precum Wieczyslaw Weinberg, Nicolae Kirkulescu, Bela Bartok și George Enescu.
În concert, ne va încânta o suită de patru lucrări emblematice, de la citate de dansuri folclorice la noi reflecții asupra spiritului cântecului popular, sărbătoarea Zilei Naționale a României va pune în centrul său declinările inconfundabile ale melosului românesc la Filarmonica „Paul Constantinescu” Ploiești.
Programul va fi deschis de Rapsodia pe teme moldovenești pentru orchestră, op. 47 (1949) a compozitorului de origine evreiască Mieczyslaw Weinberg (1919-1996). Născut în Polonia din părinți basarabeni și stabilit în Rusia. Împletind o serie de cântece populare originare din actuala Republica Moldova, Rapsodia este o lucrare pe cât de inedită, pe atât de originală, ce culminează cu un final înflăcărat de dans klezmer — o operă strălucit orchestrată care a contribuit semnificativ la creșterea reputației compozitorului.
În continuare o vom reîntâlni pe pianista Ioana Lupașcu, solistă a Momentului muzical pentru pian și orchestră (1950), în probabil cea mai cunoscută lucrare a compozitorului Nicolae Kirculescu (1903-1985) — autor extrem de versatil de muzică ușoară, de teatru și de film, de operetă sau comedii muzicale, printre care Momentul muzical a rămas probabil cel mai percutant pentru publicul larg datorită caracterului său de emblemă a longevivei emisiuni televizate Teleenciclopedia, inaugurată în 1965.
Concertul va continua cu Dansuri din Transilvania (Sz.96) ale binecunoscutului compozitor și etnomuzicolog Béla Bartók (1881-1945). Pasiunea pentru bogăția extraordinară a stratului muzical tradițional românesc l-a stimulat să înregistreze cea mai mare colecție de materiale muzicale arhaice din zona est-europeană, ce au devenit o sursă primordială pentru toate compozițiile sale ulterioare. Orchestrând dansuri populare native din satele spațiului românesc, lucrarea a fost scrisă inițial pentru pian (sub forma Sonatinei din 1915) și aranjată pentru ansamblu de orchestră 16 ani mai târziu. Compusă din trei mișcări, piesa prelucrează cinci melodii populare diferite într-o țesătură cu totul seducătoare ce ne poartă dinspre Allegretto înspre Dansul ursului (Moderato) și Finale (Allegro vivace).
Ca o apoteoză ce îmbrățișează retroactiv întregul program, concertul se încheie cu Suita orchestrală nr. 2 în do major, op. 20 (1915), de George Enescu, fiind considerată o încununare a tendințelor neoclasice enesciene. La o distanță de 12 ani după prima Suită pentru orchestră (în care se resimte puternic căutarea unei sinteze originale a specificului național), Enescu (1881-1955) dezvăluie o atitudine estetică cu totul nouă, printr-o viziune creatoare în care lirismul și asimetria proprii stilului doinit se întâlnesc cu sonoritățile neoclasice de la începutul secolului trecut.
CITEȘTE ȘI: DE VIZITAT ÎN PLOIEȘTI. Expoziție spectaculoasă de tapiserie la Muzeul de Artă
După cum nota cunoscutul muzician Glenn Dillard Gun într-o cronică americană: „Este o muzică în care nu se pot discerne ascendențe […]. Scapă tuturor influențelor de după război. Este disonantă, dar cu sugestii noi de rigoare armonică. Împărtășește ritmurile universale, pe care le încarcă cu impuls vital, și pattern-urile tonale universale, pe care le lărgește, uneori cu efecte care par bizare, mai frecvent cu melodii stranii și fantastice de o ritmicitate surprinzătoare și cu o construcție neașteptată”. În alte cuvinte, aici Enescu creează o poetică muzicală cu totul unică, pe care sărbătoarea Zilei Naționale ne-o readuce aproape.
Despre dirijorul Cristian Spătaru
Născut în 1993 la Chișinău, Republica Moldova, Cristian Spătaru a absolvit Compoziția cu Michael Jarrell, Dirijatul de orchestră cu Mark Stringer și Dirijatul de cor cu Alois Glassner la Universitatea de Muzică și Artele Spectacolului din Viena. În iunie 2021 și-a susținut examenul de dirijat de orchestră cu distincție, dirijând o piesă de George Enescu în Sala de Aur a Musikverein-ului din Viena.
După numeroase și prestigioase premii, în 2021 a fost selectat pentru Academia Italiană de Operă Riccardo Muti din Milano, unde a avut ocazia să conducă două spectacole: Nabucco la Rimini și Ravenna.
La 1 aprilie 2022, a debutat ca dirijor de operă cu Eugen Onegin de Peter Ilych Chaykovsky la Opera Națională Română din Cluj-Napoca, urmată de Nabucco în septembrie 2022. În noiembrie 2022 va conduce Nunta lui Figaro la București alături de Valentina Nafornița în rolul Contesei. În aprilie 2023 va dirija premiera operei Romeo și Julieta de Serghei Prokofiev cu Valentina Turcu ca regizor.
A compus aproximativ 100 de lucrări de diferite tipuri ce au fost interpretate în Joseph-Haydn-Saal MDW Viena, Vivaldi-Saal, Alte Schmiede Viena, Kursalon Viena, Laxemburger Schloss din Austria, Altes Rathaus Viena, Arnold Schönberg Center Viena, Karlskirche, Konzerthaus Viena și Musikverein.
Cine este Ioana Maria Lupașcu, solista din concert
Născută la Brăila în 1977, Ioana Maria Lupașcu și-a început studiul pianului la vârsta de patru ani, urmându-și vocația artistică. În acest sens și-a desăvârșit pregătirea în domeniul muzical la Universitatea Națională de Muzică din București și mai apoi la Universitatea de Arte George Enescu din Iași, unde își obține și licența.
Între 2001 și 2005, Ioana Maria Lupașcu a fost studenta marelui pianist Lazăr Berman la Accademia Europea di Musica, Italia, sub îndrumarea căruia își perfecționează tehnica interpretativă și își defineste stilul personal în abordarea diverselor partituri.
Câștigătoare, finalistă sau laureată a numeroase concursuri din România, Grecia și Turcia, Ioana Maria Lupascu, a devenit rapid o prezență constantă pe scenele din Italia, România, Elveția, Croația, Slovacia, Lituania, Belgia, Turcia și Spania, remarcându-se prin virtuozitatea deosebită și sensibilitatea dovedită în momentele lente ale opusurilor pe care le interpretează, acestea fiind atât din repertoriul clasico-romantic cât și din sfera muzicii contemporane.
Revenită în România în 2005, Ioana Maria Lupașcu devine în 2007 solistă a Filarmonicii „Paul Constantinescu”, continuând să colaboreze în paralel cu cele mai importante orchestre simfonice din țară și să susțină recitaluri și concerte în Italia la invitația diverselor instituții de cultură dar și a asociațiilor românilor din peninsulă.
Având preocupări și în sfera jurnalismului cultural, Ioana Maria Lupașcu a început din 2011 o interesantă și frumoasă colaborare cu actrița Daniela Nane în cadrul mai multor spectacole de muzică și poezie, alte apariții ale pianistei producându-se alături de dansatorul spaniol Lucas Molina sau contratenorul Cezar Ouatu.
Biletele, în valoare de 30 lei (întreg), 20 lei (pensionari) și 10 lei (elevi-studenți) pot fi achiziționate de la casa de bilete a Filarmonicii sau online, de AICI.
Concertul va fi transmis integral live pe Virtual Concert Hall iar biletele virtuale pot fi achiziționate de AICI.
Detalii și rezervări: +40 726 203 744.
CITEȘTE ȘI: Jurnalistul Ioan Groșescu a primit titlul de Cetățean de Onoare al municipiului Ploiești
- Facebook.com/actualitateaprahoveana.ro
- instagram.com
- twitter.com
- Google Business
- Youtube Actualitatea
- TikTok Actualitatea Prahoveană