activitate ecologizare batale vega
Categorie: Dezvăluiri

Structurile DIICOT și BCCO Ploiești au efectuat în data de 24 noiembrie 2021 o serie de percheziții în Prahova, Constanța și București, într-o cauză vizând destructurarea unui grup infracțional organizat care ar fi reușit să inventeze ecologizarea unui batal istoric de la Rafinăria Vega, fabricând dovezi ale extragerii unor substanțe care nu mai existau acolo din 2009, pentru a încasa, în mod ilegal, câteva milioane de euro. Este vorba despre batalul nr. 18 aflat în perimetrul rafinăriei Vega - Rompetrol de la marginea Ploieștiului. În spatele comunicării oficiale se înscrie epopeea unui subiect despre interese strategice și milioane de euro. Beneficiarii: Companii conectate la personaje influente din politică și industrie. Victimele: mediul înconjurător și comunitatea locală.

Citește și: Ecologizarea unui batal de la Rafinăria Vega, anchetată de DIICOT

Acuzațiile procurorilor

“În cauză s-a reținut faptul că, începând cu anul 2018, mai multe persoane, printre care și trei angajați în cadrul S.C Rompetrol Rafinare S.A, au constituit un grup infracțional organizat cu scopul de a înșela atât Statul Român, reprezentat de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri, în calitate de beneficiar al 44,69% din acțiunile Rompetrol Rafinare, cât și pe ceilalți acționari ai companiei sus amintite. În urma investigațiilor efectuate s-a reținut faptul că, prin declarații false depuse la Agenția pentru Protecția Mediului Prahova, membrii grupului infracțional organizat au creat aparența că Batalul nr. 18 din cadrul Rafinăriei Vega Ploiești a fost ecologizat în totalitate, extrăgându-se atât gudron acid, cât și sol contaminat, în condițiile în care, în respectivul batal, gudronul acid fusese deja extras, operațiunea respectivă de extragere fiind finalizată în cursul anului 2009”, au detaliat procurorii DIICOT. Gruparea infracțională organizată a funcționat pe două paliere, iar membrii acesteia aveau roluri bine definite, au descoperit procurorii.

Aproape 1.000 de transporturi false, din batalul de la Rafinăria Vega

“Pe primul palier au activat reprezentanții legali ai beneficiarului Rompetrol Rafinare S.A. care au semnat contractul încheiat cu societatea comercială prestatoare, precum şi anexa la acesta, având ca obiect ecologizarea batalului 18, prin care se atesta în fals necesitatea eliminării gudronului acid existent în batal. Prin activitatea întreprinsă în cadrul grupării, semnând contractul şi actul adițional la acesta, înscrisuri ce au stat la baza efectuării unor plăţi în valoare cumulată de 10.097.575,35 lei pentru eliminare gudron acid care în realitate nu exista depozitat în batal, pe adâncimea de un metru, au creat aparenţa existenţei respectivului deşeu, care ar fi trebuit eliminat.

Pe al doilea palier, au activat reprezentanții legali ai prestatorului care, de altfel, au şi semnat din partea acestuia contractul încheiat cu Rompetrol Rafinare S.A. şi anexa la acesta, precum și procesul-verbal de predare-primire amplasament în cuprinsul căruia se atesta în fals necesitatea efectuării unor lucrări de tratare, eliminare şi valorificare gudroane acide, inclusiv din batalul 18, în condiţiile în care această materie nu mai exista în respectivul batal. Aceștia au întocmit în fals un număr de 4 facturi fiscale emise de prestator către Rompetrol Rafinare S.A. şi anexele la acestea, respectiv a tichetelor false de cântar prin care se atesta aparenta transportare, în vederea ecologizării, a gudronului acid din batalul 18 prin efectuarea a 920 de curse”, au mai detaliat procurorii.

Scurt istoric: 250 de mii de tone de reziduuri, miliarde de probleme de mediu

În momentul privatizării Rafinăriei Vega, în anul 1999, cantitatea de deşeuri pe care viitorul acţionar urma să o preia în vederea ecologizării era estimată la circa 62.000 tone. Studiile ulterioare inițiate de noul deținător majoritar de acțiuni au demonstrat că volumul existent în batale era de cel puţin patru ori mai mare. Reziduurile din batalele istorice rezultate în urma activității industriale din ultima sută de ani trebuiesc eliminate urgent. Termenele depășite au fost negociate la nivel strategic, obținându-se prelungiri repetate ale acordurilor de mediu. Ecologizarea gropilor cu reziduuri reprezintă nu numai o condiție de mediu asumată la privatizare, ci și o obligație semnată de România la nivel european. Acordul de mediu al rafinăriei este interdependent de această acțiune. Teoretic, dacă până în 2022 nu se curăță toate cele 21 de batale, autoritățile române pot pune lacătul pe rafinăria Vega, iar activitatea este sistată complet până la conformarea operatorului. 

Ce conțin batalele

Batalele conțin gudroane acide și reziduuri petroliere colectate în proporţie covârşitoare în perioada anterioară privatizării rafinăriei Vega Ploieşti, în perioada operațională 1905-1999. De exemplu, în anii 1980, Vega era singurul producător și furnizor de catalizatori pentru industria internă de rafinare, respectiv pentru alte 10 rafinării în funcțiune la acea vreme. Produsele rafinăriei Vega erau vitale pentru întreaga industrie petrolieră din România, unitatea de producție ploieșteană fiind considerată de importanță strategică, prin unicitatea profilului său care asigura continuitatea fluxurilor de producție la nivel național.

Realitatea din spatele comunicării publice

În perimetrul rafinăriei Vega există zeci de batale istorice. KazMunayGas le-a moștenit și și-a asumat ecologizarea obligatorie a acestora. După nenumărate întârziere, după suspendări ale Autorizației Integrate de Mediu pentru neconformități și reluarea activității, compania anunță, începând cu anul 2019, reluarea campaniei de eliminare a deșeurilor din batale, după câțiva ani de pauză. Acum un an, numai două dintre aceste gropi cu reziduuri periculoase erau aproape finalizate. Până în 2020 compania cheltuise câteva milioane milioane de dolari cu societățile care au contractat lucrări. Din totalul batalelor, numai 17 și 18 au conținut gudroane acide - cele mai periculoase deșeuri, restul fiind încadrate la reziduuri petroliere standard.

Ecologizare din gură. Care este realitatea din teren. Ploiești via Constanța

Oficial, KMG International, grupul din care face parte Rompetrol Rafinare - compania care manageriază Petromidia și Vega, se laudă că va investi aproximativ 70 de milioane de dolari pentru curățarea integrală a zonei. În realitate, bugetele anuale alocate exclusiv pentru aceste proceduri sunt infime, comparativ cu urgența din teren. Comunicarea oficială este la timpul viitor de câțiva ani. Realitatea din teren este următoarea: Rompetrol este presată de către autoritățile române să termine lucrările la sfârșitul anului 2022, după nenumărate amânări concretizate în reînnoirea acordurilor de mediu. La rândul lor, autoritățile române sunt presate să urgenteze neutralizarea acestei bombe ecologice de către Comisia Europeană.

ecomaster vega rompetrol

Ecomaster, istoria gunoiului acid

În teren, neutralizarea gudroanelor acide din batalele 17 și 18 au fost operate de către compania Ecomaster Servicii Ecologice SRL și de alți subcontractori. Decizia de ieșire de sub umbrela Rompetrol a companiei Ecomaster a fost luată pe data de 30 mai 2014, când Adunarea Generală a Acţionarilor - Ecomaster Servicii Ecologice SRL a aprobat de principiu transferul tuturor acţiunilor către SC Oil Depol Service SRL din Constanța. Înainte de tranzacţie, capitalul companiei era controlat de Rompetrol Financial Group (99.63%) şi Rompetrol Rafinare, Rompetrol SA, Rompetrol Well Services (fiecare deţinând 0.12% din acţiuni).

Raportările publice tind spre zero

Multe detalii despre stadiul operațiunilor de ecologizare nu există. Pagina de Facebook a companiei se laudă, în câteva postări din ultimii doi ani, cu acțiuni de CSR - nimic despre investiții în ecologizarea batalelor - DETALII AICI. Inclusiv pagina Rompetrol Rafinare dedicată ecologizării batalelor nu este accesibilă cu informații - DETALII AICI. Ecomaster este manageriată de Diana Teodor. Numele acesteia este interconectat la relația dintre Rompetrol și compania pe care o conduce. De altfel, în trecut, Diana Teodor a fost angajată a companiei Rompetrol. Numele Ecomaster și cifra de afaceri a companiei este legată ombilical de compania Rompetrol. De-a lungul anilor, în spațiul public au planat suspiciuni legate de intervențile asupra batalelor. Inclusiv batalul 18, aflat astăzi în vizorul DIICOT, a fost în analizat pe diverse canale publice încă de acum zece ani, când gropa de gunoi rezidual a fost supusă primelor operațiuni de ecologizare. Acuzații apărute recent în spațiul public vorbesc despre raportări false la autoritățile de mediu legate de operațiuni de ecologizare fictive. 

rompetrol rafinare 404

Surse: acuzații grave împotriva operatorului care a intervenit în situl 18

Oficial, contractul intervenit între Rompetrol și Ecomaster legat de neutralizarea reziduurilor și a gudroanelor acide din batalul 18 a fost dus complet la îndeplinire. Potrivit raportărilor depuse la APM Prahova și la ANPM, groapa ar fi trebuit să fie complet curățată și adusă la starea inițială poluării. În acest moment, există acuzații legate de faptul că în sit ar mai exista 25.000 de tone de gudron acid, fapt care ar încălca obligațiile asumate de Rompetrol prin Acordul de Mediu semnat în anul 2015 și reînoit ulterior. Există acuzații legate de faptul că solul ar fi contaminat în mod intenționat cu gudron, după procesul de escavare, și asupra procedurilor de tratare. Reprezentanții Ecomaster si Responsabilii Rompetrol ar fi convenit în 2019, lunile septembrie-octombrie, să dezinformeze atât autoritățile cât și Rompetrol dispunând escavarea unui strat de aproximativ 1,5 m grosime, fără un proiect tehnic care să ateste soluția sau acordul APM Prahova. Fiind efectuată la o diferență de adâncime de 40 cm față de nivelul pânzei freatice, aceasta a fost compromisă, afectând acviferul din proximitatea zonei locuite. Mai mult decât atât, s-ar fi dispus montarea unei geomembrane de proastă calitate care nu oferea nici un fel de protecție în contextul amintit. Revenim cu informații legate de caz și cu punctele de vedere ale factorilor implicați. Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

Back To Top