6,5 km de drum într-un an. Atât a reuşit să facă constructorul PA&CO din lucrarea licitată pentru reabilitarea Centurii de Vest a Ploieştiului care are în total 12,8 km. Dacă termenul de execuţie nu a ajuns la limită, despre calitatea lucrărilor poate vorbi oricine are drum pe acolo. În lipsă de bani, constructorul a făcut pe bucăţele centura, fără a turna însă toate straturile necesare unui astfel de drum, ceea ce a făcut ca şoseaua să se umple de gropi, deşi asfaltul este proaspăt turnat.
Centura nervilor
Cine vrea să iasă din Ploieşti pentru a intra pe Centura de Vest şi de acolo pe DN1 trebuie să ştie că după această aventură va ajunge sigur cu maşina la service. Apoi, în apropiere de intrarea în DN1, la ieşirea din Ploieşti spre Sinaia, lucrarea făcută recent se spulberă văzând cu ochii. Gropile au început să apară în asfaltul proaspăt turnat, iar maşinile merg cu viteza melcului pentru a le evita. De aceea, nu e de mirare că pe ambele sensuri se formează cozi interminabile. Doi km mai încolo, câţiva muncitori toarnă asfalt. Afară e cald, asfaltul e fierbinte şi oamenii se mişcă cu greu. Ne spun printre dinţi că nu ştiu unde e şeful de şantier, singurul care are voie să vorbească cu presa.
Dobrescu nu se mai întoarce azi
Ajungem din întrebare în întrebare la staţia de betoane a PACO, unde ar trebui să fie domnul Dobrescu, şeful de şantier. Aici, la nişte barăci cărora li se spune birouri găsim un domn care ne spune că Dobrescu tocmai a plecat, dar să-l aşteptăm, că trebuie să se întoarcă repede. Insistăm ca domnul să îl anunţe telefonic pe şeful de şantier de vizita noastră pentru a ne comunica în cât timp se întoarce. Omul e binevoitor şi sună, dar se pare că singurul om care ar fi trebuit să ne dea informaţii nu vrea să vadă presa. Transmite prin colegul său că e în drum spre Bucureşti şi că nu se mai întoarce azi.
Dacă până la staţia de asfalt drumul era refăcut pe bucăţele, de aici şi până la ieşirea din dreptul localităţii Brazi nu ne mai întâlnim decât cu gropi. Mult mai mari decât cele din asfaltul proaspăt turnat. Constructorul a turnat asfalt pe bucăţele, astfel încât traficul să nu fie blocat, ci decât îngreunat. Şoferii care se plictisesc de lucrarea care parcă nu se mai termină cred că muncitorii ar putea lucra şi noaptea. "Acum este cald, ar fi mai bine să lucreze noaptea. S-ar vita şi aglomeraţia şi oprirea traficului şi disconfortul muncitorilor”, spune Călin Mihai, şofer oprit în trafic. Uşor de spus, dar constructorul trebuie să-şi plătească dublu muncitorul pentru munca pe timpul nopţii şi ajungem iar la bani şi la lipsa lor.
Despre bani şi ploi
Până pe 30 iunie, constructorul ar fi trebuit să facă 8,1 km de drum, distanţă din care a făcut doar 6,5 km. Si asta din aprilie 2008. Problema a fost pe de o parte lipsa banilor de la Ministerul Transporturilor, iar pe de altă parte... constructorul a găsit tot felul de motive pentru întârzierea lucrărilor - ploaia, căldura, exproprierile, reţelarii şi altele. "În urma comandamentului pe care îl avem în mod frecvent cu constructorii sunt realizaţi în momentul acesta 6,5 km binder. Până pe 30 iunie 2009 trebuia să facă 8,1 km. Nu sunt în grafic, motivând ploile de săptămâna trecută. Aici au dreptate, dar mai e şi problema finanţării. Noi încercăm să sprijinim constructorul tocmai pentru a nu mai avea pe cine să dea vina când nu sunt în grafic. Mai sunt încă probleme legate de exproprieri şi de documentaţia pe care trebuia să o întocmească firma de avocatură care se ocupă cu exproprierile”, a declarat prefectul judeţului Radu Oprea.
Trafic prin gropi
Fără a încerca să găsească scuze constructorului, pe care l-a sancţionat, de altfel, ori de câte ori a avut ocazia, când acesta a distrus drumurile judeţene cărând în mod necorespunzător balastul din săpăturile pentru autostradă, Mircea Cosma, preşedintele Consiliului Judeţean Prahova are explicaţia pentru gropile din asfaltul proaspăt turnat. "Cred că bâlbâielile în materie de finanţare şi asigurarea ritmicităţii lucrărilor duce clar la o stricare a bucăţii făcute. Asta pentru că orice lucrare începută trebuie conservată. Ce nu conservi se strică de la sine. Şi un drum care are regulile lui tehnologice, dacă are numai primul strat de asfalt şi nu are şi strat de uzură, e clar că se strică. După un an şi jumătate. În timpul ăsta intră ploi, îngheţ, dezgheţ, căldură. Lucrarea trebuia făcută ca la carte, cu început şi sfârşit la timpul lui. Lipsa banilor e cauza gropilor”, spune Cosma. Termenul de finalizare al acestei lucrări este decembrie 2009.
Vestea bună e că ministrul transporturilor, Radu Berceanu, a anunţat de curând că s-a dat drumul finanţării la drumuri. Ceea ce înseamnă că mai sunt şanse ca PACO să termine lucrarea începută acum mai bine de un an. Până atunci, bucureştenii vor fi nevoiţi să înfrunte gropile de pe centură, iar ploieştenii să îndure traficul venit din Bucureşti la sfârşitul fiecărei săptămâni.